Besluitenlijst GS-vergadering van 03 nov 2020
Besluit
Opening en mededelingen
Nummer: | A1 |
Nummer:
A1
Besluitenlijst
Nummer: | A2 |
Nummer:
A2
Terugmelding uit statendagen en andere beschouwingen
Nummer: | A3 |
Nummer:
A3
Beslissing op bezwaar subsidie POP3 LTO-Noord
Nummer: | S1 |
Openbaresamenvatting: | Provincie Gelderland verleent subsidie om de innovatie in de landbouw op het gebied van water te verhogen. Het doel van deze subsidie is dat boeren en het waterschap met elkaar gaan samenwerken om deze innovatie te realiseren. LTO-Noord heeft een subsidieproject uitgevoerd om samenwerking en innovatieve maatregelen voor het waterbeheer in het gebied Winterswijk Huppel te realiseren. Na afloop van het project bleek echter dat er geen samenwerkingsverband is ontstaan en dat ook de beloofde innovatieve investeringen voor het waterbeheer niet zijn uitgevoerd. Omdat het project niet in overeenstemming met het projectplan is uitgevoerd, hebben Gedeputeerde Staten besloten de subsidie op een lager bedrag vast te stellen, namelijk € 1.239. LTO-Noord is het hier niet mee eens en heeft bezwaar gemaakt. De onafhankelijke commissie Rechtsbescherming geeft aan dat Gedeputeerde Staten een juist besluit hebben genomen. Daarom blijven Gedeputeerde Staten bij hun besluit. |
Nummer:
S1
Openbaresamenvatting:
Provincie Gelderland verleent subsidie om de innovatie in de landbouw op het gebied van water te verhogen. Het doel van deze subsidie is dat boeren en het waterschap met elkaar gaan samenwerken om deze innovatie te realiseren. LTO-Noord heeft een subsidieproject uitgevoerd om samenwerking en innovatieve maatregelen voor het waterbeheer in het gebied Winterswijk Huppel te realiseren. Na afloop van het project bleek echter dat er geen samenwerkingsverband is ontstaan en dat ook de beloofde innovatieve investeringen voor het waterbeheer niet zijn uitgevoerd. Omdat het project niet in overeenstemming met het projectplan is uitgevoerd, hebben Gedeputeerde Staten besloten de subsidie op een lager bedrag vast te stellen, namelijk € 1.239. LTO-Noord is het hier niet mee eens en heeft bezwaar gemaakt. De onafhankelijke commissie Rechtsbescherming geeft aan dat Gedeputeerde Staten een juist besluit hebben genomen. Daarom blijven Gedeputeerde Staten bij hun besluit.
Evaluatie Provinciale Raad voor Omgevingsbeleid
Nummer: | B1 |
Openbaresamenvatting: | Op 1 januari 2022 treedt de Omgevingswet in werking. Daarmee vervalt de wettelijke basis van de Provinciale Raad voor het Omgevingsbeleid (PRO) – een adviesorgaan voor zowel Gedeputeerde Staten als Provinciale Staten. De PRO en Gedeputeerde Staten hebben gezamenlijk een onafhankelijk bureau gevraagd om de rol en toegevoegde waarde te evalueren. Uit de evaluatie blijkt dat de adviezen kwalitatief goed zijn, maar onvoldoende impact hebben. Voor de korte termijn – tot 2021 – zijn er verbeterpunten, zoals prikkelender adviseren en werken aan zichtbaarheid. In 2021 volgen uitkomsten uit een verkenning naar de toekomstige adviesbehoefte. Dan wordt ook duidelijk of de PRO blijft bestaan na invoering van de Omgevingswet. |
Nummer:
B1
Openbaresamenvatting:
Op 1 januari 2022 treedt de Omgevingswet in werking. Daarmee vervalt de wettelijke basis van de Provinciale Raad voor het Omgevingsbeleid (PRO) – een adviesorgaan voor zowel Gedeputeerde Staten als Provinciale Staten. De PRO en Gedeputeerde Staten hebben gezamenlijk een onafhankelijk bureau gevraagd om de rol en toegevoegde waarde te evalueren. Uit de evaluatie blijkt dat de adviezen kwalitatief goed zijn, maar onvoldoende impact hebben. Voor de korte termijn – tot 2021 – zijn er verbeterpunten, zoals prikkelender adviseren en werken aan zichtbaarheid. In 2021 volgen uitkomsten uit een verkenning naar de toekomstige adviesbehoefte. Dan wordt ook duidelijk of de PRO blijft bestaan na invoering van de Omgevingswet.
Reactie Gedeputeerde Staten op het Rekenkamer Oost-Nederland onderzoek "Inspannen voor draagvlak"
Nummer: | S2 |
Openbaresamenvatting: | De Rekenkamer Oost-Nederland is een onafhankelijk orgaan dat onderzoek doet naar het werk van het bestuur van de provincies Gelderland en Overijssel. Er was en is veel aandacht voor draagvlak en participatie bij de energietransitie. Daarom heeft de Rekenkamer onderzocht wat beide provincies doen aan draagvlak voor hernieuwbare energie. De conclusie is dat wij ons ingespannen hebben om aan het draagvlak te werken. Geadviseerd wordt om duidelijk te maken wat we onder draagvlak verstaan en wat wij verwachten dat initiatiefnemers voor draagvlak doen. |
Nummer:
S2
Openbaresamenvatting:
De Rekenkamer Oost-Nederland is een onafhankelijk orgaan dat onderzoek doet naar het werk van het bestuur van de provincies Gelderland en Overijssel. Er was en is veel aandacht voor draagvlak en participatie bij de energietransitie. Daarom heeft de Rekenkamer onderzocht wat beide provincies doen aan draagvlak voor hernieuwbare energie. De conclusie is dat wij ons ingespannen hebben om aan het draagvlak te werken. Geadviseerd wordt om duidelijk te maken wat we onder draagvlak verstaan en wat wij verwachten dat initiatiefnemers voor draagvlak doen.
COVID-19 Overbrugging gemeenschapsvoorzieningen
Nummer: | C1 |
Openbaresamenvatting: | De impact van COVID-19 op de dorpshuizen en wijkcentra en daarmee de leefbaarheid in Gelderland is groot. Gedeputeerde Staten stellen daarom geld beschikbaar aan gemeenten om voor deze gemeenschapsvoorzieningen overbruggingsmaatregelen te treffen waarmee deze voorzieningen toekomstbestendig blijven. Het gaat daarbij om één euro per inwoner. De bedoeling van deze overbruggingsmaatregelen is het om de gemeenschapsvoorzieningen in de gelegenheid te stellen om zich aan te passen aan de gewijzigde omstandigheden. Gedeputeerde Staten gaan over tot deze maatregelen omdat het van belang is dat deze voorzieningen breed toegankelijk blijven en daarmee de leefbaarheid op peil blijft in Gelderland. Deze maatregelen zijn aanvullend op wat het rijk en de gemeenten al doen op dit vlak. |
Nummer:
C1
Openbaresamenvatting:
De impact van COVID-19 op de dorpshuizen en wijkcentra en daarmee de leefbaarheid in Gelderland is groot. Gedeputeerde Staten stellen daarom geld beschikbaar aan gemeenten om voor deze gemeenschapsvoorzieningen overbruggingsmaatregelen te treffen waarmee deze voorzieningen toekomstbestendig blijven. Het gaat daarbij om één euro per inwoner. De bedoeling van deze overbruggingsmaatregelen is het om de gemeenschapsvoorzieningen in de gelegenheid te stellen om zich aan te passen aan de gewijzigde omstandigheden. Gedeputeerde Staten gaan over tot deze maatregelen omdat het van belang is dat deze voorzieningen breed toegankelijk blijven en daarmee de leefbaarheid op peil blijft in Gelderland. Deze maatregelen zijn aanvullend op wat het rijk en de gemeenten al doen op dit vlak.
Voornemen tot het afstoten van archeologisch materiaal uit de collectie van het Provinciaal Depot voor Bodemvondsten
Nummer: | C2 |
Openbaresamenvatting: | In de collectie van het Provinciaal Depot voor Bodemvondsten (PDB) bevinden zich kisten met archeologisch materiaal, namelijk menselijke botresten. Deze zijn afkomstig uit overdrachten van de toenmalige Rijksdienst voor Oudheidkundig Bodemonderzoek (ROB). Deze kisten bevinden zich in een opslagloods op het terrein van museum Kam te Nijmegen. Deze loods moet vanwege de voorgenomen verbouwing van museum Kam ontmanteld worden. Uit onderzoek is gebleken dat de botresten sterk aangetast zijn door voor de mens schadelijke schimmels. De wetenschappelijke dan wel archeologische waarde van het materiaal zou bovendien alleen na langdurig, duur en onveilig onderzoek mogelijk aantoonbaar kunnen worden gemaakt. Hierom zijn Gedeputeerde Staten (GS) voornemens om de botresten af te stoten uit de collectie van het PDB. Dit gebeurt via een procedure die in de Erfgoedwet staat beschreven. GS zijn voornemens de resten in eerste instantie aan te bieden aan de gemeenten van herkomst voor herbegraving. |
Nummer:
C2
Openbaresamenvatting:
In de collectie van het Provinciaal Depot voor Bodemvondsten (PDB) bevinden zich kisten met archeologisch materiaal, namelijk menselijke botresten. Deze zijn afkomstig uit overdrachten van de toenmalige Rijksdienst voor Oudheidkundig Bodemonderzoek (ROB). Deze kisten bevinden zich in een opslagloods op het terrein van museum Kam te Nijmegen. Deze loods moet vanwege de voorgenomen verbouwing van museum Kam ontmanteld worden. Uit onderzoek is gebleken dat de botresten sterk aangetast zijn door voor de mens schadelijke schimmels. De wetenschappelijke dan wel archeologische waarde van het materiaal zou bovendien alleen na langdurig, duur en onveilig onderzoek mogelijk aantoonbaar kunnen worden gemaakt. Hierom zijn Gedeputeerde Staten (GS) voornemens om de botresten af te stoten uit de collectie van het PDB. Dit gebeurt via een procedure die in de Erfgoedwet staat beschreven. GS zijn voornemens de resten in eerste instantie aan te bieden aan de gemeenten van herkomst voor herbegraving.
Beslissing op bezwaar afwijzing subsidieaanvraag voor project Hou(d)t voor de toekomst
Nummer: | S3 |
Openbaresamenvatting: | Gedeputeerde Staten hebben besloten om het bezwaarschrift van SHR BV uit Wageningen ongegrond te verklaren. Gedeputeerde Staten handhaven het besluit tot afwijzing van de subsidieaanvraag. Zij volgen hierbij het advies van de commissie rechtsbescherming. De aanvraag betrof een project voor Slimme CO2-reductie. Voor de beoordeling van aanvragen wint GS advies in van een deskundigencommissie. Bij deze beoordeling geldt dat de aanvrager minimaal 70 (van de 100) punten moet halen. De aanvraag heeft 60,8 punten gehaald, en is dan ook afgewezen. Het bezwaar is behandeld door de commissie rechtsbescherming. De commissie adviseert om de afwijzing in stand te laten. Wel adviseert zij Gedeputeerde Staten de grondslag van het besluit aan te vullen. Gedeputeerde Staten hebben het advies van de commissie overgenomen. |
Nummer:
S3
Openbaresamenvatting:
Gedeputeerde Staten hebben besloten om het bezwaarschrift van SHR BV uit Wageningen ongegrond te verklaren. Gedeputeerde Staten handhaven het besluit tot afwijzing van de subsidieaanvraag. Zij volgen hierbij het advies van de commissie rechtsbescherming. De aanvraag betrof een project voor Slimme CO2-reductie. Voor de beoordeling van aanvragen wint GS advies in van een deskundigencommissie. Bij deze beoordeling geldt dat de aanvrager minimaal 70 (van de 100) punten moet halen. De aanvraag heeft 60,8 punten gehaald, en is dan ook afgewezen. Het bezwaar is behandeld door de commissie rechtsbescherming. De commissie adviseert om de afwijzing in stand te laten. Wel adviseert zij Gedeputeerde Staten de grondslag van het besluit aan te vullen. Gedeputeerde Staten hebben het advies van de commissie overgenomen.
Reactie op brief Droogteschade.nl van 2 juli 2020
Nummer: | C3 |
Openbaresamenvatting: | Droogteschade Nederland B.V. heeft aan de provincie Gelderland gevraagd om een rol te spelen bij het opstellen van een voorschotregeling. Deze voorschotregeling heeft betrekking op een landelijke schademelding die namens 1160 agrarische bedrijven, waarvan 145 in Gelderland, is ingediend. De onderzoeken naar schade hebben een lange doorlooptijd. De provincie is van mening dat een voorschotregeling een kwestie is tussen Droogteschade Nederland B.V. en de drinkwaterbedrijven, waarin de provincie en de ACSG geen rol spelen. De provincie heeft overigens wel begrip voor de agrariërs die een lange wachttijd ervaren. Provincies bepalen als vergunningsverstrekker waar en hoeveel grondwater drinkwaterbedrijven en andere grote grondwatergebruikers mogen onttrekken. Bij vermeende schade door grondwateronttrekking kan de schadelijder daar melding van doen bij de provincie. De provincies hebben gezamenlijk de onafhankelijke Adviescommissie Schade Grondwater (ACSG) ingesteld om schade door grondwater-onttrekkingen te onderzoeken en vast te stellen. De schade zal door de onttrekker, vaak een drinkwaterbedrijf, worden vergoed. |
Nummer:
C3
Openbaresamenvatting:
Droogteschade Nederland B.V. heeft aan de provincie Gelderland gevraagd om een rol te spelen bij het opstellen van een voorschotregeling. Deze voorschotregeling heeft betrekking op een landelijke schademelding die namens 1160 agrarische bedrijven, waarvan 145 in Gelderland, is ingediend. De onderzoeken naar schade hebben een lange doorlooptijd. De provincie is van mening dat een voorschotregeling een kwestie is tussen Droogteschade Nederland B.V. en de drinkwaterbedrijven, waarin de provincie en de ACSG geen rol spelen. De provincie heeft overigens wel begrip voor de agrariërs die een lange wachttijd ervaren. Provincies bepalen als vergunningsverstrekker waar en hoeveel grondwater drinkwaterbedrijven en andere grote grondwatergebruikers mogen onttrekken. Bij vermeende schade door grondwateronttrekking kan de schadelijder daar melding van doen bij de provincie. De provincies hebben gezamenlijk de onafhankelijke Adviescommissie Schade Grondwater (ACSG) ingesteld om schade door grondwater-onttrekkingen te onderzoeken en vast te stellen. De schade zal door de onttrekker, vaak een drinkwaterbedrijf, worden vergoed.
Uitvoeringsprogramma Interbestuurlijk Toezicht 2020-2023
Nummer: | C4 |
Openbaresamenvatting: | De provincie heeft de wettelijk taak om toezicht te houden op gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen. De wijze waarop de provincie dat doet, hebben GS vastgelegd in het uitvoeringsprogramma interbestuurlijk toezicht (IBT) 2020-2023 met als titel “Op afstand waar het kan, dichterbij waar het moet.” Vanuit de landelijke Agenda Toekomst van het toezicht werken de overheden de komende jaren samen aan de vernieuwing van het interbestuurlijk toezicht, passend bij de ontwikkelingen in het openbaar bestuur. GS hebben de uitgangspunten van deze agenda in dit nieuwe uitvoeringsprogramma verwerkt. Het uitvoeringsprogramma is bedoeld voor alle Gelderse gemeenten en voor de waterschappen en gemeenschappelijke regelingen in Gelderland waarop de provincie toezicht houdt. In dit uitvoeringsprogramma beschrijven GS wat het interbestuurlijk toezicht door de provincie inhoudt, op welke gebieden het toezicht zich specifiek richt en hoe GS hier invulling aan geven. GS hebben het uitvoeringsprogramma voor een periode van vier jaar vastgesteld, maar het is adaptief, ontwikkelingsgericht en laat bewust ruimte voor nadere invulling. Landelijke ontwikkelingen en veranderende wet- en regelgeving (zoals bijvoorbeeld de invoering van de Omgevingswet in 2022 en de inwerkingtreding van de nieuwe Archiefwet in 2021) die gevolgen hebben voor de inrichting en uitvoering van het interbestuurlijk toezicht, kunnen aanleiding geven voor het tussentijds bijstellen of aanvullen van het programma. |
Nummer:
C4
Openbaresamenvatting:
De provincie heeft de wettelijk taak om toezicht te houden op gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen. De wijze waarop de provincie dat doet, hebben GS vastgelegd in het uitvoeringsprogramma interbestuurlijk toezicht (IBT) 2020-2023 met als titel “Op afstand waar het kan, dichterbij waar het moet.” Vanuit de landelijke Agenda Toekomst van het toezicht werken de overheden de komende jaren samen aan de vernieuwing van het interbestuurlijk toezicht, passend bij de ontwikkelingen in het openbaar bestuur. GS hebben de uitgangspunten van deze agenda in dit nieuwe uitvoeringsprogramma verwerkt. Het uitvoeringsprogramma is bedoeld voor alle Gelderse gemeenten en voor de waterschappen en gemeenschappelijke regelingen in Gelderland waarop de provincie toezicht houdt. In dit uitvoeringsprogramma beschrijven GS wat het interbestuurlijk toezicht door de provincie inhoudt, op welke gebieden het toezicht zich specifiek richt en hoe GS hier invulling aan geven. GS hebben het uitvoeringsprogramma voor een periode van vier jaar vastgesteld, maar het is adaptief, ontwikkelingsgericht en laat bewust ruimte voor nadere invulling. Landelijke ontwikkelingen en veranderende wet- en regelgeving (zoals bijvoorbeeld de invoering van de Omgevingswet in 2022 en de inwerkingtreding van de nieuwe Archiefwet in 2021) die gevolgen hebben voor de inrichting en uitvoering van het interbestuurlijk toezicht, kunnen aanleiding geven voor het tussentijds bijstellen of aanvullen van het programma.
Concept-brondocument variantenonderzoek Bestuurskracht Scherpenzeel
Nummer: | C5 |
Openbaresamenvatting: | Gedeputeerde Staten hebben het concept-brondocument bestuurskracht Scherpenzeel vrijgegeven voor de zgn. participatie in het open overleg in het kader van de Wet Arhi (algemene regels herindeling). In het brondocument zijn de feiten beschreven die van belang zijn om een goede afweging te maken van de 3 varianten die worden onderzocht: 1. Scherpenzeel blijft zelfstandig, 2. Scherpenzeel gaat een duurzaam partnerschap aan met Barneveld en 3. Scherpenzeel en Barneveld fuseren per 1 januari 2023. Het brondocument wordt gebruikt als inhoudelijke onderlegger voor het participatieproces. In dat proces vinden gesprekken plaats met burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties om een beeld te krijgen van de belangen die spelen en om inzicht te krijgen in het draagvlak. |
Nummer:
C5
Openbaresamenvatting:
Gedeputeerde Staten hebben het concept-brondocument bestuurskracht Scherpenzeel vrijgegeven voor de zgn. participatie in het open overleg in het kader van de Wet Arhi (algemene regels herindeling). In het brondocument zijn de feiten beschreven die van belang zijn om een goede afweging te maken van de 3 varianten die worden onderzocht: 1. Scherpenzeel blijft zelfstandig, 2. Scherpenzeel gaat een duurzaam partnerschap aan met Barneveld en 3. Scherpenzeel en Barneveld fuseren per 1 januari 2023. Het brondocument wordt gebruikt als inhoudelijke onderlegger voor het participatieproces. In dat proces vinden gesprekken plaats met burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties om een beeld te krijgen van de belangen die spelen en om inzicht te krijgen in het draagvlak.
Beantwoording schriftelijke Statenvragen statenlid D.Vliegenthart-Goedhart (CDA) over Recreatiezonering Veluwe
Nummer: | S4 |
Nummer:
S4
Koepelnotitie Subsidieverlening
Nummer: | C6 |
Openbaresamenvatting: | Provincie Gelderland ondersteunt initiatieven en projecten op diverse terreinen. Met subsidies stimuleren we initiatiefnemers en helpen we plannen te realiseren. Zo werken wij samen aan een gezond, veilig, schoon en welvarend Gelderland. Natuurmonumenten ontvangt een bijdrage voor omvorming van ruim 42 hectare agrarisch grond naar natuurterrein. Hiermee geven we uitvoering aan de inrichting van het Gelders natuurnetwerk. De terreinen liggen in de gemeenten Lochem, Berkelland en Bronckhorst. Een initiatief om een deel van het centrum van Neede, gemeente Berkelland, te transformeren tot een aantrekkelijk openbaar verblijfsgebied ontvangt subsidie. Het plan Transformatievisie Oudestraat 2030 Neede gaat over de herinrichting van omgeving Oudestraat en het omvormen van leegstaande winkels door ruimte te bieden aan nieuwe vormen van gebruik, zoals wonen, bedrijf aan huis, maatschappelijke functies, groen, parkeren of slimme combinaties daarvan. Ook aan een initiatief om een deel van het centrum in Arnhem te transformeren tot een aantrekkelijk openbaar verblijfsgebied geven wij subsidie. Het plan Verto omvat de herinrichting van de Broerestraat, de Menthenstraat en een deel van de Elleboogsteeg. |
Nummer:
C6
Openbaresamenvatting:
Provincie Gelderland ondersteunt initiatieven en projecten op diverse terreinen. Met subsidies stimuleren we initiatiefnemers en helpen we plannen te realiseren. Zo werken wij samen aan een gezond, veilig, schoon en welvarend Gelderland. Natuurmonumenten ontvangt een bijdrage voor omvorming van ruim 42 hectare agrarisch grond naar natuurterrein. Hiermee geven we uitvoering aan de inrichting van het Gelders natuurnetwerk. De terreinen liggen in de gemeenten Lochem, Berkelland en Bronckhorst. Een initiatief om een deel van het centrum van Neede, gemeente Berkelland, te transformeren tot een aantrekkelijk openbaar verblijfsgebied ontvangt subsidie. Het plan Transformatievisie Oudestraat 2030 Neede gaat over de herinrichting van omgeving Oudestraat en het omvormen van leegstaande winkels door ruimte te bieden aan nieuwe vormen van gebruik, zoals wonen, bedrijf aan huis, maatschappelijke functies, groen, parkeren of slimme combinaties daarvan. Ook aan een initiatief om een deel van het centrum in Arnhem te transformeren tot een aantrekkelijk openbaar verblijfsgebied geven wij subsidie. Het plan Verto omvat de herinrichting van de Broerestraat, de Menthenstraat en een deel van de Elleboogsteeg.
Beleidskader Vrijheid 2021-2023
Nummer: | A4 |
Openbaresamenvatting: | Gedeputeerde Staten van Gelderland (GS) hebben het beleidskader Vrijheid 2021-2023 vastgesteld. Dit beleidskader, dat na overleg met regionale partners is opgesteld, wordt nu ter besluitvorming aan Provinciale Staten (PS) voorgelegd. Hiermee wil de provincie Gelderland een impuls geven aan een actieve bewustwording van naoorlogse generaties in Gelderland van de onschatbare waarde van vrijheid en hoe wij met elkaar samenleven in deze vrijheid. Onderdeel van dit beleidskader zijn de (voorlopige) regioprogramma’s. Deze zijn opgesteld door de verschillende regio’s. Daarnaast zijn er ook enkele grote, regio-overstijgende evenementen en activiteiten, zoals het Bevrijdingsevenement Wageningen. Het totale beleidskader Vrijheid 2021-2023 zal, afhankelijk van de definitieve plannen, naar verwachting ca. € 7.910.000 groot zijn. De provincie Gelderland heeft het voornemen om hiervan € 5.160.000 te financieren. GS stellen nu aan PS voor om voor het jaar 2021 € 1.100.000 beschikbaar te stellen voor de uitvoering en invulling van Vrijheid, naast de reeds beschikbaar gestelde € 120.000 voor het Bevrijdingsevenement Wageningen. |
Nummer:
A4
Openbaresamenvatting:
Gedeputeerde Staten van Gelderland (GS) hebben het beleidskader Vrijheid 2021-2023 vastgesteld. Dit beleidskader, dat na overleg met regionale partners is opgesteld, wordt nu ter besluitvorming aan Provinciale Staten (PS) voorgelegd. Hiermee wil de provincie Gelderland een impuls geven aan een actieve bewustwording van naoorlogse generaties in Gelderland van de onschatbare waarde van vrijheid en hoe wij met elkaar samenleven in deze vrijheid. Onderdeel van dit beleidskader zijn de (voorlopige) regioprogramma’s. Deze zijn opgesteld door de verschillende regio’s. Daarnaast zijn er ook enkele grote, regio-overstijgende evenementen en activiteiten, zoals het Bevrijdingsevenement Wageningen. Het totale beleidskader Vrijheid 2021-2023 zal, afhankelijk van de definitieve plannen, naar verwachting ca. € 7.910.000 groot zijn. De provincie Gelderland heeft het voornemen om hiervan € 5.160.000 te financieren. GS stellen nu aan PS voor om voor het jaar 2021 € 1.100.000 beschikbaar te stellen voor de uitvoering en invulling van Vrijheid, naast de reeds beschikbaar gestelde € 120.000 voor het Bevrijdingsevenement Wageningen.
Intentieovereenkomst triple helix samenwerking metropoolregio Arnhem- Nijmegen
Nummer: | B2 |
Openbaresamenvatting: | Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben een intentieverklaring vastgesteld voor een sterkere samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden in de regio Arnhem-Nijmegen. Daarin staat dat zij samen met de 18 regiogemeenten en The Economic Board toe willen werken naar een bestuursakkoord voor een sterke regio Arnhem - Nijmegen als groene metropoolregio: een regio die groeit en waarin verstedelijking, bereikbaarheid en economie in balans blijven met de leefkwaliteit van de regio. |
Nummer:
B2
Openbaresamenvatting:
Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben een intentieverklaring vastgesteld voor een sterkere samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden in de regio Arnhem-Nijmegen. Daarin staat dat zij samen met de 18 regiogemeenten en The Economic Board toe willen werken naar een bestuursakkoord voor een sterke regio Arnhem - Nijmegen als groene metropoolregio: een regio die groeit en waarin verstedelijking, bereikbaarheid en economie in balans blijven met de leefkwaliteit van de regio.
Beantwoording schriftelijke Statenvragen Statenlid C. Blom (D66) en M. A-Kum (PvdA) over samenwerking met Lubelskie
Nummer: | S5 |
Openbaresamenvatting: | Statenleden Céline Blom (D66) en Marilyn A-Kum (PvdA), hebben vragen gesteld naar aanleiding van de mededelingenbrief van 13 oktober 2020. In deze brief wordt meegedeeld dat de Provincie Gelderland betrokken is bij een Erasmus+ project waaraan ook de Poolse regio Lubelskie deelneemt. De Statenleden vragen zich af hoe dit zich verhoudt tot het besluit van GS om geen samenwerking met de regionale overheid in Lubelskie meer op te starten. In de beantwoording van de Statenvragen wordt verwezen naar de Statenbrief van 15 september, waarin het Erasmus+ project expliciet is genoemd als uitzondering op de afspraken over de samenwerking. |
Nummer:
S5
Openbaresamenvatting:
Statenleden Céline Blom (D66) en Marilyn A-Kum (PvdA), hebben vragen gesteld naar aanleiding van de mededelingenbrief van 13 oktober 2020. In deze brief wordt meegedeeld dat de Provincie Gelderland betrokken is bij een Erasmus+ project waaraan ook de Poolse regio Lubelskie deelneemt. De Statenleden vragen zich af hoe dit zich verhoudt tot het besluit van GS om geen samenwerking met de regionale overheid in Lubelskie meer op te starten. In de beantwoording van de Statenvragen wordt verwezen naar de Statenbrief van 15 september, waarin het Erasmus+ project expliciet is genoemd als uitzondering op de afspraken over de samenwerking.
Vervolgvoorstel Begroting 2021
Nummer: | A5 |
Openbaresamenvatting: | Gedeputeerde Staten (GS) bieden Provinciale Staten (PS) een vervolgvoorstel bij de Begroting 2021 aan en een gewijzigd ontwerpbesluit. In dit vervolgvoorstel heeft GS vier subsidiegrondslagen toegevoegd, zijnde de Groeiversneller Zon, Fonds ‘Gelderse cultuur, samen doen!’, Bevrijdingsevenement Wageningen 4 en 5 mei 2021 en fonds 'Verbonden met je buurt'. Ook is de wijziging in de incidentele ruimte naar aanleiding van het vervolgvoorstel Najaarsnota 2020 verwerkt. Verder informeert GS PS over de Notitie meerjarig financieel inzicht die de commissie BBV in september 2020 heeft gepubliceerd. Ook informeert GS PS over de mogelijkheden van Financieringen vanuit de publieke taak van de provincie. Tot slot beantwoord GS een openstaande vraag uit de oordeelsvorming van de Begroting 2020 die op woensdag 28 oktober heeft plaatsgevonden. Het vervolgvoorstel zal betrokken worden bij de besluitvormende vergadering van Provinciale Staten op woensdag 11 november 2020. |
Nummer:
A5
Openbaresamenvatting:
Gedeputeerde Staten (GS) bieden Provinciale Staten (PS) een vervolgvoorstel bij de Begroting 2021 aan en een gewijzigd ontwerpbesluit. In dit vervolgvoorstel heeft GS vier subsidiegrondslagen toegevoegd, zijnde de Groeiversneller Zon, Fonds ‘Gelderse cultuur, samen doen!’, Bevrijdingsevenement Wageningen 4 en 5 mei 2021 en fonds 'Verbonden met je buurt'. Ook is de wijziging in de incidentele ruimte naar aanleiding van het vervolgvoorstel Najaarsnota 2020 verwerkt. Verder informeert GS PS over de Notitie meerjarig financieel inzicht die de commissie BBV in september 2020 heeft gepubliceerd. Ook informeert GS PS over de mogelijkheden van Financieringen vanuit de publieke taak van de provincie. Tot slot beantwoord GS een openstaande vraag uit de oordeelsvorming van de Begroting 2020 die op woensdag 28 oktober heeft plaatsgevonden. Het vervolgvoorstel zal betrokken worden bij de besluitvormende vergadering van Provinciale Staten op woensdag 11 november 2020.
Beantwoording schriftelijke statenvragen statenlid L van der Veer (PvdD) inzake Doorontwikkeling P&C cyclus
Nummer: | S6 |
Openbaresamenvatting: | Statenlid Luuk van der Veer (PvdD) heeft het College van Gedeputeerde Staten (GS) vragen gesteld over het proces en de planning van de doorontwikkeling van de P&C cyclus. In haar antwoord geeft GS een uiteenzetting van het proces om invulling te geven aan de doorontwikkeling. GS wil dit zorgvuldig doen. Ook geeft zij aan dat een planning afhankelijk is van de gekozen oplossingsrichtingen. Een eerste workshop met de rekeningcommissie en de vertegenwoordigers van de fracties heeft op 30 september 2020 plaatsgevonden. Op basis van deze workshop wordt een eerste verbetervoorstel voorbereid voor een tweede workshop. |
Nummer:
S6
Openbaresamenvatting:
Statenlid Luuk van der Veer (PvdD) heeft het College van Gedeputeerde Staten (GS) vragen gesteld over het proces en de planning van de doorontwikkeling van de P&C cyclus. In haar antwoord geeft GS een uiteenzetting van het proces om invulling te geven aan de doorontwikkeling. GS wil dit zorgvuldig doen. Ook geeft zij aan dat een planning afhankelijk is van de gekozen oplossingsrichtingen. Een eerste workshop met de rekeningcommissie en de vertegenwoordigers van de fracties heeft op 30 september 2020 plaatsgevonden. Op basis van deze workshop wordt een eerste verbetervoorstel voorbereid voor een tweede workshop.
Beslissing op bezwaar wegens niet tijdig beslissen - paardenopfokbedrijf te Geesteren
Nummer: | S7 |
Openbaresamenvatting: | Gedeputeerde Staten hebben besloten over te gaan tot het betalen van een dwangsom wegens niet tijdig beslissen. De wettelijke beslistermijn werd in de betreffende zaak overschreden. Aanvrager heeft GS in gebreke gesteld en gevraagd om uitkering van de dwangsom wegens niet tijdig beslissen. In eerste instantie is dit verzoek afgewezen. Op basis van het advies van de Commissie hebben wij geconcludeerd dat wij de beslistermijn in deze zaak niet tijdig hebben verlengd en deze daardoor werd overschreden. Daarom is besloten alsnog over te gaan tot uitkering van de dwangsom wegens niet tijdig beslissen. |
Nummer:
S7
Openbaresamenvatting:
Gedeputeerde Staten hebben besloten over te gaan tot het betalen van een dwangsom wegens niet tijdig beslissen. De wettelijke beslistermijn werd in de betreffende zaak overschreden. Aanvrager heeft GS in gebreke gesteld en gevraagd om uitkering van de dwangsom wegens niet tijdig beslissen. In eerste instantie is dit verzoek afgewezen. Op basis van het advies van de Commissie hebben wij geconcludeerd dat wij de beslistermijn in deze zaak niet tijdig hebben verlengd en deze daardoor werd overschreden. Daarom is besloten alsnog over te gaan tot uitkering van de dwangsom wegens niet tijdig beslissen.
Verlenging intentieovereenkomst Prinsenhof
Nummer: | C7 |
Openbaresamenvatting: | Door de realisatie van het vernieuwde Huis der Provincie is de mogelijkheid ontstaan een nieuwe invulling te geven aan het Prinsenhofgebied. In 2019 hebben het Rijksvastgoedbedrijf en provincie Gelderland een intentieovereenkomst gesloten om samen te verkennen welke mogelijkheden er zijn om te komen tot een herontwikkeling. De intentieovereenkomst heeft een looptijd van 1 jaar. Omdat de verkenning nog niet afgerond is, hebben partijen de wens uitgesproken om de intentieovereenkomst met een jaar te verlengen. De verkenning wordt uitgevoerd in samenwerking met gemeente Arnhem en is gericht op het doorbreken van de monocultuur in het gebied, verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit en uitwerking van duurzaamheidsambities op het gebied van onder andere duurzame energie en klimaatadaptatie. |
Nummer:
C7
Openbaresamenvatting:
Door de realisatie van het vernieuwde Huis der Provincie is de mogelijkheid ontstaan een nieuwe invulling te geven aan het Prinsenhofgebied. In 2019 hebben het Rijksvastgoedbedrijf en provincie Gelderland een intentieovereenkomst gesloten om samen te verkennen welke mogelijkheden er zijn om te komen tot een herontwikkeling. De intentieovereenkomst heeft een looptijd van 1 jaar. Omdat de verkenning nog niet afgerond is, hebben partijen de wens uitgesproken om de intentieovereenkomst met een jaar te verlengen. De verkenning wordt uitgevoerd in samenwerking met gemeente Arnhem en is gericht op het doorbreken van de monocultuur in het gebied, verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit en uitwerking van duurzaamheidsambities op het gebied van onder andere duurzame energie en klimaatadaptatie.