Besluitenlijst GS-vergadering van 17 dec 2024
Besluit
Opening en mededelingen
Nummer: | A1 |
Nummer:
A1
Besluitenlijst
Nummer: | A2 |
Nummer:
A2
Terugmelding uit statendagen en andere beschouwingen
Nummer: | A3 |
Nummer:
A3
Mededelingenbrief 17 december 2024
Nummer: | B1 |
Openbaresamenvatting: | In het kader van de actieve informatieplicht stuurt het college van Gedeputeerde Staten periodiek een mededelingenbrief naar de Provinciale Staten. De mededelingenbrief bevat informatie van feitelijke aard. |
Nummer:
B1
Openbaresamenvatting:
In het kader van de actieve informatieplicht stuurt het college van Gedeputeerde Staten periodiek een mededelingenbrief naar de Provinciale Staten. De mededelingenbrief bevat informatie van feitelijke aard.
Aanpassen beheerovereenkomsten Topfonds Gelderland en haar dochterfondsen
Nummer: | B2 |
Openbaresamenvatting: | Via Topfonds Gelderland en haar dochterfondsen Innovatie- en Energiefonds Gelderland, MKB Kredietfaciliteit Gelderland, Ontwikkeling- en Herstructureringsfonds Gelderland en Perspectieffonds Gelderland investeert de provincie met revolverende middelen in de Gelderse maatschappij en economie. Met Oost NL, de fondsbeheerder van Topfonds Gelderland, heeft de provincie afspraken gemaakt waaraan de participaties en leningen moeten voldoen. Gedeputeerde Staten van Gelderland en Oost NL willen nu een aantal wijzigingen doorvoeren in deze afspraken: zo zijn onder andere enkele prestatie-indicatoren aangepast alsmede de rapportageverplichtingen. Daarnaast kunnen vanuit het dochterfonds Ontwikkelings- en Herstructureringsmaatschappij Gelderland ook ontwikkelactiviteiten gefinancierd worden en is bij dit fonds expliciet opgenomen dat - naast revitalisatie, transformatie en herstructurering - ook intensivering van ruimtegebruik een doel is. Tevens is het voornemen om bij het Innovatie- en Energiefonds Gelderland, deelfonds Duurzame Energievoorziening, gebruik te maken van Europese staatssteunvrijstellingen om zo meer projecten te kunnen ondersteunen. Via deze Statenbrief informeren Gedeputeerde Staten Provinciale Staten over deze voorgenomen aanpassingen. |
Nummer:
B2
Openbaresamenvatting:
Via Topfonds Gelderland en haar dochterfondsen Innovatie- en Energiefonds Gelderland, MKB Kredietfaciliteit Gelderland, Ontwikkeling- en Herstructureringsfonds Gelderland en Perspectieffonds Gelderland investeert de provincie met revolverende middelen in de Gelderse maatschappij en economie. Met Oost NL, de fondsbeheerder van Topfonds Gelderland, heeft de provincie afspraken gemaakt waaraan de participaties en leningen moeten voldoen. Gedeputeerde Staten van Gelderland en Oost NL willen nu een aantal wijzigingen doorvoeren in deze afspraken: zo zijn onder andere enkele prestatie-indicatoren aangepast alsmede de rapportageverplichtingen. Daarnaast kunnen vanuit het dochterfonds Ontwikkelings- en Herstructureringsmaatschappij Gelderland ook ontwikkelactiviteiten gefinancierd worden en is bij dit fonds expliciet opgenomen dat - naast revitalisatie, transformatie en herstructurering - ook intensivering van ruimtegebruik een doel is. Tevens is het voornemen om bij het Innovatie- en Energiefonds Gelderland, deelfonds Duurzame Energievoorziening, gebruik te maken van Europese staatssteunvrijstellingen om zo meer projecten te kunnen ondersteunen. Via deze Statenbrief informeren Gedeputeerde Staten Provinciale Staten over deze voorgenomen aanpassingen.
Stand van zaken Europees Centrum voor flexibele energieoplossingen
Nummer: | B3 |
Openbaresamenvatting: | Gelderland kleurt rood op de netcongestiekaart, de kaart waarop de opstopping van ons elektriciteitsnetwerk goed te zien is. Om ondernemers te helpen is vanuit Connectr het initiatief genomen voor de oprichting van een kennis en innovatiecentrum. Met de naam Europees centrum voor flexibele energie oplossingen. De ondernemers staan centraal. Zij hebben behoefte aan praktische hulp bij de vraagstukken over de flexibilisering van de energievoorziening. Het Europees centrum voor flexibele energie oplossingen, of in het Engels, EU Center for flexible energy solutions, zal straks onafhankelijk advies aan ondernemers geven. Daar wordt expertise van de verschillende partners, (netbeheerders, overheden, juridische kennis, onderwijs, inhoudelijke expertise) samengebracht. Zo helpen we ondernemers om tot een goede businesscase te komen voor de beste energiemix voor hun onderneming. Onlangs is er een verkenning uitgevoerd naar dit Europees centrum. Gedeputeerde Staten informeren Provinciale Staten over de stand van zaken. |
Nummer:
B3
Openbaresamenvatting:
Gelderland kleurt rood op de netcongestiekaart, de kaart waarop de opstopping van ons elektriciteitsnetwerk goed te zien is. Om ondernemers te helpen is vanuit Connectr het initiatief genomen voor de oprichting van een kennis en innovatiecentrum. Met de naam Europees centrum voor flexibele energie oplossingen. De ondernemers staan centraal. Zij hebben behoefte aan praktische hulp bij de vraagstukken over de flexibilisering van de energievoorziening. Het Europees centrum voor flexibele energie oplossingen, of in het Engels, EU Center for flexible energy solutions, zal straks onafhankelijk advies aan ondernemers geven. Daar wordt expertise van de verschillende partners, (netbeheerders, overheden, juridische kennis, onderwijs, inhoudelijke expertise) samengebracht. Zo helpen we ondernemers om tot een goede businesscase te komen voor de beste energiemix voor hun onderneming. Onlangs is er een verkenning uitgevoerd naar dit Europees centrum. Gedeputeerde Staten informeren Provinciale Staten over de stand van zaken.
Open Data Beleid en bestuursovereenkomst openstelling Nationale Databank Flora en Fauna (NDFF)
Nummer: | B4 |
Openbaresamenvatting: | Gedeputeerde Staten (GS) hebben Open Data Beleid vastgesteld voor Nationale Databank Flora en Fauna (NDFF) en afspraken gemaakt met de NDFF. De NDFF bundelt natuurgegevens, zoals de verspreiding van planten- en diersoorten in Nederland. Deze natuurgegevens worden veel geraadpleegd in bijvoorbeeld stikstof gerelateerde vergunningtrajecten. De gegevens in de NDFF zijn deels in eigendom van provincies en deels in eigendom van de stichting NDFF en worden beheerd door de provincies. Op dit moment is de NDFF alleen toegankelijk tegen betaling met een abonnement. GS willen dat deze data gratis toegankelijk is voor iedereen. Hiervoor is samen met de andere provincies het NDFF Open Data Beleid opgesteld. Dit beleid bepaalt welke data(sets) publiek toegankelijk zijn en onder welke voorwaarden deze data(sets) beschikbaar zijn. De data wordt openbaar, tenzij. Persoonsgegevens worden afgeschermd en waarnemingen van kwetsbare soorten worden vervaagd. Omdat de huidige afspraken met de NDFF aflopen, ondertekent GS half januari een tijdelijke bestuursovereenkomst voor de NDFF waarmee de afspraken voor 2025 worden verlengd. In de toekomst is het de bedoeling dat de NDFF een plek krijgt in de Omgevingswet. Samen met de andere provincies werken GS nog aan nieuwe afspraken over de structurele publiekrechtelijke vorm van samenwerking met de NDFF. GS informeren Provinciale Staten over het Open Data Beleid NDFF en de tijdelijke bestuursovereenkomst. |
Nummer:
B4
Openbaresamenvatting:
Gedeputeerde Staten (GS) hebben Open Data Beleid vastgesteld voor Nationale Databank Flora en Fauna (NDFF) en afspraken gemaakt met de NDFF. De NDFF bundelt natuurgegevens, zoals de verspreiding van planten- en diersoorten in Nederland. Deze natuurgegevens worden veel geraadpleegd in bijvoorbeeld stikstof gerelateerde vergunningtrajecten. De gegevens in de NDFF zijn deels in eigendom van provincies en deels in eigendom van de stichting NDFF en worden beheerd door de provincies. Op dit moment is de NDFF alleen toegankelijk tegen betaling met een abonnement. GS willen dat deze data gratis toegankelijk is voor iedereen. Hiervoor is samen met de andere provincies het NDFF Open Data Beleid opgesteld. Dit beleid bepaalt welke data(sets) publiek toegankelijk zijn en onder welke voorwaarden deze data(sets) beschikbaar zijn. De data wordt openbaar, tenzij. Persoonsgegevens worden afgeschermd en waarnemingen van kwetsbare soorten worden vervaagd. Omdat de huidige afspraken met de NDFF aflopen, ondertekent GS half januari een tijdelijke bestuursovereenkomst voor de NDFF waarmee de afspraken voor 2025 worden verlengd. In de toekomst is het de bedoeling dat de NDFF een plek krijgt in de Omgevingswet. Samen met de andere provincies werken GS nog aan nieuwe afspraken over de structurele publiekrechtelijke vorm van samenwerking met de NDFF. GS informeren Provinciale Staten over het Open Data Beleid NDFF en de tijdelijke bestuursovereenkomst.
Wijziging Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen (Wsob)
Nummer: | B5 |
Openbaresamenvatting: | In de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen (Wsob) zijn de onderlinge taken en verantwoordelijkheden voor het bibliotheekstelsel vastgelegd. Naar verwachting wijzigt de wet, na goedkeuring door het parlement, in 2026. Gedeputeerde Staten informeren Provinciale Staten met een Statenbrief over de verwachte wijziging van de Wsob. Provincies krijgen een wettelijke zorgplicht voor een provinciale ondersteuningsinstelling voor bibliotheken. Rijnbrink voert deze taak voor ons uit. Gemeenten krijgen een wettelijke zorgplicht om een volwaardige bibliotheekvestiging in stand te houden. Provincies krijgen via het interbestuurlijk toezicht (IBT) een toezichthoudende rol bij de gemeentelijke zorgplicht. Het Rijk stelt hiervoor middelen beschikbaar. Het afgelopen jaar hebben we met de Samenwerkende Gelderse Bibliotheken (SGB), gemeenten en Rijnbrink gesproken over de verwachte wijziging van de Wsob. Komend jaar werken we met een afvaardiging van deze partijen de betekenis van de wetswijziging voor Gelderland uit, waarbij we ons ook baseren op de Gelderse netwerkagenda die Rijnbrink samen met de SGB opstelt. |
Nummer:
B5
Openbaresamenvatting:
In de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen (Wsob) zijn de onderlinge taken en verantwoordelijkheden voor het bibliotheekstelsel vastgelegd. Naar verwachting wijzigt de wet, na goedkeuring door het parlement, in 2026. Gedeputeerde Staten informeren Provinciale Staten met een Statenbrief over de verwachte wijziging van de Wsob. Provincies krijgen een wettelijke zorgplicht voor een provinciale ondersteuningsinstelling voor bibliotheken. Rijnbrink voert deze taak voor ons uit. Gemeenten krijgen een wettelijke zorgplicht om een volwaardige bibliotheekvestiging in stand te houden. Provincies krijgen via het interbestuurlijk toezicht (IBT) een toezichthoudende rol bij de gemeentelijke zorgplicht. Het Rijk stelt hiervoor middelen beschikbaar. Het afgelopen jaar hebben we met de Samenwerkende Gelderse Bibliotheken (SGB), gemeenten en Rijnbrink gesproken over de verwachte wijziging van de Wsob. Komend jaar werken we met een afvaardiging van deze partijen de betekenis van de wetswijziging voor Gelderland uit, waarbij we ons ook baseren op de Gelderse netwerkagenda die Rijnbrink samen met de SGB opstelt.
Uitvoeringsagenda biodiversiteit Gelderland
Nummer: | B6 |
Openbaresamenvatting: | Gedeputeerde Staten hebben de uitvoeringsagenda biodiversiteit Gelderland 2024-2027 vastgesteld. Gelderland hecht aan het versterken van de biodiversiteit vanwege onder andere gezondheid en welzijn, landbouw en voedselproductie. Biodiversiteit draagt bij aan een gezonde leefomgeving, de productiviteit van de landbouw en daarmee ook aan voedselzekerheid. De stad, het agrarisch gebied en de verbindingen tussen de natuurgebieden dragen in belangrijke mate bij aan de robuustheid van de fauna en flora van Gelderland. De Omgevingsvisie 'Gaaf Gelderland' stelt twee doelen: 75% van de Vogel- en Habitatrichtlijn doelen te behalen tegen 2030 en het verbeteren van biodiversiteit tegen 2050. Het coalitieakkoord benadrukt het voortzetten van beleid, met een focus op de biodiversiteit buiten natuurgebieden. Het coalitieakkoord stelt dat aandacht voor biodiversiteit buiten vastgelegde natuurgebieden helpt ook om natuurdoelen te halen. De Uitvoeringsagenda geeft aan de hand van 3 ambities aan waarop Gedeputeerde Staten in 2024-2027 inzet: 1. Behoud en versterken biodiversiteit in het landelijk gebied; 2. Behoud en versterken biodiversiteit in stad en dorp; 3. Inwonersparticipatie bij versterken biodiversiteit in eigen leefomgeving. Gedeputeerde Staten werken aan een uitvoering die biodiversiteit vergroot en natuurlijke verbindingen legt in landelijk en stedelijk gebied, met nadruk op inwonersparticipatie voor bewustwording en draagvlak. Belangrijke acties omvatten de versterking van het netwerk van landschapselementen en van de groenblauwe dooradering van het landelijk gebied tot in de stad, de bescherming van stadsnatuur en de versterking van stedelijk groen en het steunen van lokale inwonersinitiatieven voor biodiversiteit. Daarnaast zetten zij in op het verder ontwikkelen van de monitoring (meten=weten) voor biodiversiteit buiten natuurgebieden. |
Nummer:
B6
Openbaresamenvatting:
Gedeputeerde Staten hebben de uitvoeringsagenda biodiversiteit Gelderland 2024-2027 vastgesteld. Gelderland hecht aan het versterken van de biodiversiteit vanwege onder andere gezondheid en welzijn, landbouw en voedselproductie. Biodiversiteit draagt bij aan een gezonde leefomgeving, de productiviteit van de landbouw en daarmee ook aan voedselzekerheid. De stad, het agrarisch gebied en de verbindingen tussen de natuurgebieden dragen in belangrijke mate bij aan de robuustheid van de fauna en flora van Gelderland. De Omgevingsvisie 'Gaaf Gelderland' stelt twee doelen: 75% van de Vogel- en Habitatrichtlijn doelen te behalen tegen 2030 en het verbeteren van biodiversiteit tegen 2050. Het coalitieakkoord benadrukt het voortzetten van beleid, met een focus op de biodiversiteit buiten natuurgebieden. Het coalitieakkoord stelt dat aandacht voor biodiversiteit buiten vastgelegde natuurgebieden helpt ook om natuurdoelen te halen. De Uitvoeringsagenda geeft aan de hand van 3 ambities aan waarop Gedeputeerde Staten in 2024-2027 inzet: 1. Behoud en versterken biodiversiteit in het landelijk gebied; 2. Behoud en versterken biodiversiteit in stad en dorp; 3. Inwonersparticipatie bij versterken biodiversiteit in eigen leefomgeving. Gedeputeerde Staten werken aan een uitvoering die biodiversiteit vergroot en natuurlijke verbindingen legt in landelijk en stedelijk gebied, met nadruk op inwonersparticipatie voor bewustwording en draagvlak. Belangrijke acties omvatten de versterking van het netwerk van landschapselementen en van de groenblauwe dooradering van het landelijk gebied tot in de stad, de bescherming van stadsnatuur en de versterking van stedelijk groen en het steunen van lokale inwonersinitiatieven voor biodiversiteit. Daarnaast zetten zij in op het verder ontwikkelen van de monitoring (meten=weten) voor biodiversiteit buiten natuurgebieden.
Stand van zaken uitvoeringsagenda verkeersveiligheid
Nummer: | B7 |
Openbaresamenvatting: | In Gelderland zijn er 39 locaties waar GS de verkeersveiligheid willen verbeteren. Voor 23 locaties geldt dat deze voor 2028 aangepakt kunnen worden, meer nog dan het streefaantal van 20. De overige locaties worden nader onderzocht zodat de uitvoering van maatregelen ook op die plekken kan worden gepland. De 23 locaties die de komende jaren aan de beurt zijn, bevinden zich verspreid over heel Gelderland. Daarnaast werken GS ook aan de verbetering van onveilige fietsoversteken. Op een aantal plekken zijn de verbeteringen reeds uitgevoerd of staat de uitvoering gepland in de periode 2025-2027 al dan niet in combinatie met groot onderhoud. Ook zijn er locaties waar een nadere studie nodig is of waar bij nader inzien alsnog geen maatregelen nodig zijn. Al deze maatregelen passen binnen de uitvoeringsagenda verkeersveiligheid. In deze agenda zijn ook diverse activiteiten opgenomen om gemeenten te helpen om de wegen in hun beheer veiliger te maken en wordt ingezet op veilig gedrag in het verkeer, bijvoorbeeld met trainingen voor jonge en oude bestuurders, verkeerseducatie en diverse campagnes. |
Nummer:
B7
Openbaresamenvatting:
In Gelderland zijn er 39 locaties waar GS de verkeersveiligheid willen verbeteren. Voor 23 locaties geldt dat deze voor 2028 aangepakt kunnen worden, meer nog dan het streefaantal van 20. De overige locaties worden nader onderzocht zodat de uitvoering van maatregelen ook op die plekken kan worden gepland. De 23 locaties die de komende jaren aan de beurt zijn, bevinden zich verspreid over heel Gelderland. Daarnaast werken GS ook aan de verbetering van onveilige fietsoversteken. Op een aantal plekken zijn de verbeteringen reeds uitgevoerd of staat de uitvoering gepland in de periode 2025-2027 al dan niet in combinatie met groot onderhoud. Ook zijn er locaties waar een nadere studie nodig is of waar bij nader inzien alsnog geen maatregelen nodig zijn. Al deze maatregelen passen binnen de uitvoeringsagenda verkeersveiligheid. In deze agenda zijn ook diverse activiteiten opgenomen om gemeenten te helpen om de wegen in hun beheer veiliger te maken en wordt ingezet op veilig gedrag in het verkeer, bijvoorbeeld met trainingen voor jonge en oude bestuurders, verkeerseducatie en diverse campagnes.
Intentieovereenkomst 't Klooster
Nummer: | C1 |
Openbaresamenvatting: | Gedeputeerde Staten hebben de intentieovereenkomst Gebiedsproces voor ’t Klooster vastgesteld. Dat is een overeenkomst tussen provincie Gelderland, gemeente Bronckhorst, waterschap Rijn en IJssel, LTO-Noord en Vitens. Daarin staan afspraken over het gebiedsproces voor het gebied ‘t Klooster. Sinds 2019 werken deze partijen in samenspraak met grondeigenaren aan kortetermijnmaatregelen. Onderdeel van de intentieovereenkomst is het Toekomstbeeld ’t Klooster 2050. Dit Toekomstbeeld beschrijft de gezamenlijke ambities voor een toekomstbestendige inrichting van het grond- en oppervlaktewatersysteem en een toekomstbestendige landbouw- en landschappelijke kwaliteit. Het Toekomstbeeld is een langetermijnvisie die in stappen uitgewerkt moet worden in fysieke maatregelen. Niet alles kan in één keer worden opgepakt. De partijen spreken in de intentieovereenkomst af om in overleg met grondeigenaren een maatregelenpakket voor de komende zes jaar op te stellen en daar financiering voor vinden. De hoofdopgaven zijn de aanpak van de droogte én het behouden- en voor 2027 verbeteren van de grondwaterkwaliteit. Partijen willen deze hoofdopgaven waar mogelijk samen oppakken met opgaven en doelen op het gebied van landbouw, landschap en leefbaarheid. |
Nummer:
C1
Openbaresamenvatting:
Gedeputeerde Staten hebben de intentieovereenkomst Gebiedsproces voor ’t Klooster vastgesteld. Dat is een overeenkomst tussen provincie Gelderland, gemeente Bronckhorst, waterschap Rijn en IJssel, LTO-Noord en Vitens. Daarin staan afspraken over het gebiedsproces voor het gebied ‘t Klooster. Sinds 2019 werken deze partijen in samenspraak met grondeigenaren aan kortetermijnmaatregelen. Onderdeel van de intentieovereenkomst is het Toekomstbeeld ’t Klooster 2050. Dit Toekomstbeeld beschrijft de gezamenlijke ambities voor een toekomstbestendige inrichting van het grond- en oppervlaktewatersysteem en een toekomstbestendige landbouw- en landschappelijke kwaliteit. Het Toekomstbeeld is een langetermijnvisie die in stappen uitgewerkt moet worden in fysieke maatregelen. Niet alles kan in één keer worden opgepakt. De partijen spreken in de intentieovereenkomst af om in overleg met grondeigenaren een maatregelenpakket voor de komende zes jaar op te stellen en daar financiering voor vinden. De hoofdopgaven zijn de aanpak van de droogte én het behouden- en voor 2027 verbeteren van de grondwaterkwaliteit. Partijen willen deze hoofdopgaven waar mogelijk samen oppakken met opgaven en doelen op het gebied van landbouw, landschap en leefbaarheid.
Wijziging Subsidieverordening Natuur- en Landschapsbeheer Gelderland beheerjaar 2025
Nummer: | C2 |
Openbaresamenvatting: | Onder het Subsidiestelsel Natuur en Landschap valt de Subsidieverordening Natuur- en Landschapsbeheer Gelderland en de Uitvoeringsregeling Stichting SNL Gelderland. Via het Subsidiestelsel Natuur en Landschap verleent de provincie subsidie voor het behoud en de ontwikkeling van (agrarische) natuurgebieden en landschappen. Jaarlijks wordt dit stelsel geëvalueerd en zo nodig aangepast. Gedeputeerde Staten stellen de wijzigingen in de Subsidieverordening Natuur- en Landschapsbeheer Gelderland ten behoeve van beheerjaar 2025 en een wijziging in de Uitvoeringsregeling Stichting Certificering SNL Gelderland vast. Met deze wijziging wordt een eerste formele stap gezet om de subsidie ten behoeve van agrarisch natuurbeheer voor een langer subsidietijdvak dan de huidige 6 jaar te kunnen verlenen. |
Nummer:
C2
Openbaresamenvatting:
Onder het Subsidiestelsel Natuur en Landschap valt de Subsidieverordening Natuur- en Landschapsbeheer Gelderland en de Uitvoeringsregeling Stichting SNL Gelderland. Via het Subsidiestelsel Natuur en Landschap verleent de provincie subsidie voor het behoud en de ontwikkeling van (agrarische) natuurgebieden en landschappen. Jaarlijks wordt dit stelsel geëvalueerd en zo nodig aangepast. Gedeputeerde Staten stellen de wijzigingen in de Subsidieverordening Natuur- en Landschapsbeheer Gelderland ten behoeve van beheerjaar 2025 en een wijziging in de Uitvoeringsregeling Stichting Certificering SNL Gelderland vast. Met deze wijziging wordt een eerste formele stap gezet om de subsidie ten behoeve van agrarisch natuurbeheer voor een langer subsidietijdvak dan de huidige 6 jaar te kunnen verlenen.
Benoeming leden Adviescommissie Vermogensbeheer Fonds Nazorg Stortplaatsen Gelderland
Nummer: | C3 |
Openbaresamenvatting: | De provincie is verantwoordelijk voor het eeuwigdurende beheer van gesloten stortplaatsen. De belangrijkste taak is het voorkomen van verontreiniging van lucht, water en bodem. Om in de toekomst de kosten van dit beheer te betalen is een fonds opgericht. Gedeputeerde Staten vormen het bestuur van dit fonds. Voor de inrichting en het beheer van het fonds zijn regels opgesteld, onder andere om de middelen van het fonds zo duurzaam mogelijk te beleggen. Ter advisering van het bestuur heeft Gedeputeerde Staten in 2009 een adviescommissie ingesteld met deskundigen. Op 3 september j.l. hebben Gedeputeerde Staten besloten de samenstelling van de adviescommissie voor het vermogensbeheer ten behoeve van het Nazorgfonds voor de Gelderse stortplaatsen te wijzigen. Vanaf 1 januari 2025 vaardigen zowel de provincie als de exploitanten van de stortplaatsen een eigen vertegenwoordiger en een externe deskundige naar de commissie af. Ook zijn de zittingstermijnen van de leden van de commissie verruimd. In het verlengde hiervan hebben zowel de exploitanten als de provincie kandidaten voorgedragen. Deze worden bij dit Besluit benoemd. |
Nummer:
C3
Openbaresamenvatting:
De provincie is verantwoordelijk voor het eeuwigdurende beheer van gesloten stortplaatsen. De belangrijkste taak is het voorkomen van verontreiniging van lucht, water en bodem. Om in de toekomst de kosten van dit beheer te betalen is een fonds opgericht. Gedeputeerde Staten vormen het bestuur van dit fonds. Voor de inrichting en het beheer van het fonds zijn regels opgesteld, onder andere om de middelen van het fonds zo duurzaam mogelijk te beleggen. Ter advisering van het bestuur heeft Gedeputeerde Staten in 2009 een adviescommissie ingesteld met deskundigen. Op 3 september j.l. hebben Gedeputeerde Staten besloten de samenstelling van de adviescommissie voor het vermogensbeheer ten behoeve van het Nazorgfonds voor de Gelderse stortplaatsen te wijzigen. Vanaf 1 januari 2025 vaardigen zowel de provincie als de exploitanten van de stortplaatsen een eigen vertegenwoordiger en een externe deskundige naar de commissie af. Ook zijn de zittingstermijnen van de leden van de commissie verruimd. In het verlengde hiervan hebben zowel de exploitanten als de provincie kandidaten voorgedragen. Deze worden bij dit Besluit benoemd.
Oranje Fonds - Verlenging Verbind je Buurt-fonds
Nummer: | C4 |
Openbaresamenvatting: | De provincie Gelderland ziet ontzettend veel kracht en creativiteit bij inwoners, verenigingen, instellingen en ondernemers in wijken en dorpen. Zij weten vaak beter wat er speelt dan de overheid. Gedeputeerde Staten wil goede initiatieven uit de samenleving ondersteunen. Het Oranje Fonds steunt projecten van vrijwilligers die bijdragen aan de sociale verbondenheid in dorpen, wijken en buurten met een bijdrage. Om dit mogelijk te maken heeft de provincie Gelderland voor 2021 tot en met 2024 een subsidie aan de Stichting Oranje Fonds voor het samenwerkingsfonds ‘Verbind je buurt’ verstrekt. Dankzij dit samenwerkingsfonds kunnen wij meer kleine inwonersinitiatieven mogelijk maken die een bijdrage leveren aan de sociale verbondenheid in Gelderland. Wegens tevredenheid bij beide partijen continueren Gedeputeerde Staten de samenwerking en verlengen de samenwerking met een jaar. |
Nummer:
C4
Openbaresamenvatting:
De provincie Gelderland ziet ontzettend veel kracht en creativiteit bij inwoners, verenigingen, instellingen en ondernemers in wijken en dorpen. Zij weten vaak beter wat er speelt dan de overheid. Gedeputeerde Staten wil goede initiatieven uit de samenleving ondersteunen. Het Oranje Fonds steunt projecten van vrijwilligers die bijdragen aan de sociale verbondenheid in dorpen, wijken en buurten met een bijdrage. Om dit mogelijk te maken heeft de provincie Gelderland voor 2021 tot en met 2024 een subsidie aan de Stichting Oranje Fonds voor het samenwerkingsfonds ‘Verbind je buurt’ verstrekt. Dankzij dit samenwerkingsfonds kunnen wij meer kleine inwonersinitiatieven mogelijk maken die een bijdrage leveren aan de sociale verbondenheid in Gelderland. Wegens tevredenheid bij beide partijen continueren Gedeputeerde Staten de samenwerking en verlengen de samenwerking met een jaar.
Aanvraag Regeling provinciale gebiedsgerichte beëindiging veehouderijlocaties
Nummer: | C5 |
Openbaresamenvatting: | Provincies kunnen een aanvraag indienen voor een budget dat kan worden benut voor het verstrekken van subsidies aan veehouders om hen financieel te compenseren voor het geheel of gedeeltelijk beëindigen van de veehouderij. De Minister van LVVN heeft hiervoor een budget van € 14o miljoen beschikbaar gesteld. In de regeling is bepaald dat Gelderland bij de eerste openstelling maximaal € 15.153.619 kan aanvragen. Het college besluit om dit bedrag aan te vragen. Het bedrag kan worden ingezet voor een subsidieregeling die het college al heeft vastgesteld en die in januari 2025 opengaat. Gelderland is daarmee de eerste provincie die deze mogelijkheid biedt aan veehouders. |
Nummer:
C5
Openbaresamenvatting:
Provincies kunnen een aanvraag indienen voor een budget dat kan worden benut voor het verstrekken van subsidies aan veehouders om hen financieel te compenseren voor het geheel of gedeeltelijk beëindigen van de veehouderij. De Minister van LVVN heeft hiervoor een budget van € 14o miljoen beschikbaar gesteld. In de regeling is bepaald dat Gelderland bij de eerste openstelling maximaal € 15.153.619 kan aanvragen. Het college besluit om dit bedrag aan te vragen. Het bedrag kan worden ingezet voor een subsidieregeling die het college al heeft vastgesteld en die in januari 2025 opengaat. Gelderland is daarmee de eerste provincie die deze mogelijkheid biedt aan veehouders.
12e wijziging Regels Subsidieverlening Gelderland 2023
Nummer: | C6 |
Openbaresamenvatting: | Gedeputeerde Staten hebben twee subsidieregelingen gewijzigd. In de regeling Circulaire mestbewerking is het percentage subsidiabele kosten verlaagd van 80% naar 60% en in de regeling Energieloketten en Buurtklusbedrijven 2025-2027 is de term ‘gemeentelijke organisatie’ vervangen door ‘lokale organisatie’. Beide wijzigingen zijn een correctie op het vorige besluit van Gedeputeerde Staten. De wijzigingen treden op 2 januari 2025 in werking. |
Nummer:
C6
Openbaresamenvatting:
Gedeputeerde Staten hebben twee subsidieregelingen gewijzigd. In de regeling Circulaire mestbewerking is het percentage subsidiabele kosten verlaagd van 80% naar 60% en in de regeling Energieloketten en Buurtklusbedrijven 2025-2027 is de term ‘gemeentelijke organisatie’ vervangen door ‘lokale organisatie’. Beide wijzigingen zijn een correctie op het vorige besluit van Gedeputeerde Staten. De wijzigingen treden op 2 januari 2025 in werking.
Ondertekening convenant ROCOV 2025-2028
Nummer: | C7 |
Openbaresamenvatting: | Het college van Gedeputeerde Staten heeft een convenant afgesloten met ROCOV (Regionaal Overleg Consumentenorganisaties Openbaar Vervoer). Hiermee worden de komende jaren afspraken over advisering door het ROCOV vastgelegd. Het ROCOV is een consumentenorganisatie voor het openbaar vervoer, waaraan de provincie en vervoerders advies vragen over de uitvoering van het openbaar vervoer. Dit is een verplichting vanuit de Wet Personenvervoer 2000 (WP2000), waarin is gesteld dat wij aan reizigers advies moeten vragen bij wijzigingen in het openbaar vervoer. Het ROCOV Gelderland zet zich in voor een goed functionerend openbaar vervoer in de gehele provincie. Zo geven zij gevraagd en ongevraagd advies op de uitvoering van het openbaar vervoer. Het oude convenant loopt eind 2024 af en door het nieuwe convenant af te sluiten is de advisering ook voor de komende jaren vastgelegd. Het nieuwe Convenant heeft een looptijd van 4 jaar en is geldig vanaf 1 januari 2025 tot en met 31 december 2028. |
Nummer:
C7
Openbaresamenvatting:
Het college van Gedeputeerde Staten heeft een convenant afgesloten met ROCOV (Regionaal Overleg Consumentenorganisaties Openbaar Vervoer). Hiermee worden de komende jaren afspraken over advisering door het ROCOV vastgelegd. Het ROCOV is een consumentenorganisatie voor het openbaar vervoer, waaraan de provincie en vervoerders advies vragen over de uitvoering van het openbaar vervoer. Dit is een verplichting vanuit de Wet Personenvervoer 2000 (WP2000), waarin is gesteld dat wij aan reizigers advies moeten vragen bij wijzigingen in het openbaar vervoer. Het ROCOV Gelderland zet zich in voor een goed functionerend openbaar vervoer in de gehele provincie. Zo geven zij gevraagd en ongevraagd advies op de uitvoering van het openbaar vervoer. Het oude convenant loopt eind 2024 af en door het nieuwe convenant af te sluiten is de advisering ook voor de komende jaren vastgelegd. Het nieuwe Convenant heeft een looptijd van 4 jaar en is geldig vanaf 1 januari 2025 tot en met 31 december 2028.
Verlengen uitsluitend recht Valkhof met een jaar
Nummer: | C8 |
Openbaresamenvatting: | Stichting Museum Valkhof-Kam in Nijmegen beheert voor de provincie Gelderland het Archeologisch Depot Gelderland. In het depot wordt het archeologisch erfgoed van Gelderland gedocumenteerd, onderzocht en behouden. Ook wordt een deel van de collectie tentoongesteld. Bij besluit van 18 oktober 2018 hebben Gedeputeerde Staten Museum Valkhof-Kam aangewezen als archeologisch depot en voor deze taak een uitsluitend recht verleend. Het uitsluitend recht houdt in dat Museum Valkhof-Kam met uitsluiting van anderen het recht heeft om archeologische vondsten en collecties te beheren en voor het publiek toegankelijk te maken. Dit recht verloopt op 31 december 2024. Omdat in 2025 een evaluatie en actualisatie plaatsvindt van de gemaakte afspraken tussen Museum Valkhof-Kam en provincie Gelderland, wordt het uitsluitend recht met één jaar verlengd tot en met 31 december 2025. |
Nummer:
C8
Openbaresamenvatting:
Stichting Museum Valkhof-Kam in Nijmegen beheert voor de provincie Gelderland het Archeologisch Depot Gelderland. In het depot wordt het archeologisch erfgoed van Gelderland gedocumenteerd, onderzocht en behouden. Ook wordt een deel van de collectie tentoongesteld. Bij besluit van 18 oktober 2018 hebben Gedeputeerde Staten Museum Valkhof-Kam aangewezen als archeologisch depot en voor deze taak een uitsluitend recht verleend. Het uitsluitend recht houdt in dat Museum Valkhof-Kam met uitsluiting van anderen het recht heeft om archeologische vondsten en collecties te beheren en voor het publiek toegankelijk te maken. Dit recht verloopt op 31 december 2024. Omdat in 2025 een evaluatie en actualisatie plaatsvindt van de gemaakte afspraken tussen Museum Valkhof-Kam en provincie Gelderland, wordt het uitsluitend recht met één jaar verlengd tot en met 31 december 2025.
Koepelnotitie 17 december 2024
Nummer: | C9 |
Openbaresamenvatting: | Provincie Gelderland ondersteunt initiatieven en projecten op diverse terreinen. Met subsidies stimuleren we initiatiefnemers en helpen we plannen te realiseren. Zo werken wij samen aan een gezond, veilig, schoon en welvarend Gelderland. We subsidiëren de Dorpendeals in Driel, Aalten en Duiven. Alle drie de dorpendeals richten zich op de duurzame versterking van de sociale verbondenheid, het bieden van diverse laagdrempelige activiteiten voor een brede doelgroep en een prettige leefomgeving. St. Klarendalse Molen De Kroon ontvangt een subsidie om molen De Kroon en Paardenstal in Arnhem te verduurzamen en te restaureren. De schaliën van de kap en de stelling van de molen worden vervangen. In de Paardenstal, waar activiteiten plaatsvinden zoals vergaderingen en workshops, worden energiemaatregelen getroffen. Huis den Dam B.V. ontvangt een subsidie voor het herstel van fundering, restauratie en verduurzaming van het koetshuis ‘Huis den Dam’, in Eefde. Het huis is onderdeel van het Complex Historische Buitenplaats. De ondergrond van de fundering wordt gestabiliseerd en de schade aan de constructie hersteld. Ook Station Oost B.V. ontvangt een subsidie voor de restauratie, verduurzaming en herbestemming van ‘Station Vorden’. Na jaren van leegstand komen de oorspronkelijke luiken en gootlijsten terug en worden niet originele elementen verwijderd. Na de restauratie wordt het station voor publiek toegankelijk. Op de verdiepingen komt woonruimte voor starters. In project ‘De transitie naar een circulaire slaapkamer’ gaat een consortium, bestaande uit Koninklijke Auping, Hogeschool Saxion, Spinning Jenny, CuRe Technology en Textile4Ever, een volgende stap zetten op het gebied van circulaire materialen- en productontwikkeling binnen de textiel- en meubelindustrie. Met subsidie dragen we bij aan dit project. Met onze bijdragen wordt 8 hectare agrarische grond op landgoed De Heest in Lochem en in de landgoederenzone Baakse Beek in Vorden omgevormd naar natuurterrein. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de inrichting van het Gelders natuurnetwerk. |
Nummer:
C9
Openbaresamenvatting:
Provincie Gelderland ondersteunt initiatieven en projecten op diverse terreinen. Met subsidies stimuleren we initiatiefnemers en helpen we plannen te realiseren. Zo werken wij samen aan een gezond, veilig, schoon en welvarend Gelderland. We subsidiëren de Dorpendeals in Driel, Aalten en Duiven. Alle drie de dorpendeals richten zich op de duurzame versterking van de sociale verbondenheid, het bieden van diverse laagdrempelige activiteiten voor een brede doelgroep en een prettige leefomgeving. St. Klarendalse Molen De Kroon ontvangt een subsidie om molen De Kroon en Paardenstal in Arnhem te verduurzamen en te restaureren. De schaliën van de kap en de stelling van de molen worden vervangen. In de Paardenstal, waar activiteiten plaatsvinden zoals vergaderingen en workshops, worden energiemaatregelen getroffen. Huis den Dam B.V. ontvangt een subsidie voor het herstel van fundering, restauratie en verduurzaming van het koetshuis ‘Huis den Dam’, in Eefde. Het huis is onderdeel van het Complex Historische Buitenplaats. De ondergrond van de fundering wordt gestabiliseerd en de schade aan de constructie hersteld. Ook Station Oost B.V. ontvangt een subsidie voor de restauratie, verduurzaming en herbestemming van ‘Station Vorden’. Na jaren van leegstand komen de oorspronkelijke luiken en gootlijsten terug en worden niet originele elementen verwijderd. Na de restauratie wordt het station voor publiek toegankelijk. Op de verdiepingen komt woonruimte voor starters. In project ‘De transitie naar een circulaire slaapkamer’ gaat een consortium, bestaande uit Koninklijke Auping, Hogeschool Saxion, Spinning Jenny, CuRe Technology en Textile4Ever, een volgende stap zetten op het gebied van circulaire materialen- en productontwikkeling binnen de textiel- en meubelindustrie. Met subsidie dragen we bij aan dit project. Met onze bijdragen wordt 8 hectare agrarische grond op landgoed De Heest in Lochem en in de landgoederenzone Baakse Beek in Vorden omgevormd naar natuurterrein. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de inrichting van het Gelders natuurnetwerk.
Brief minister voortgang woondeals en extra woningbouw eind 2030
Nummer: | C10 |
Openbaresamenvatting: | Aanleiding voor deze brief is dat begin 2024 aan de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening is toegezegd dat de minister voor het einde van dit jaar een antwoord krijgt op de vraag hoeveel extra woningen in Gelderland gebouwd kunnen worden voor eind 2030. In deze brief geven Gedeputeerde Staten dat er naar inschatting 6.000 woningen extra gerealiseerd kunnen worden in die periode, mits de randvoorwaarden verdere invulling krijgen. Daarnaast informeren Gedeputeerde Staten de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) over de voortgang van de woondeals in Gelderland: in 2023 werden 11.507 woningen gerealiseerd, dat is 9% meer dan in 2022. Dit is tegelijk ook 12% minder dan het doel. Over 2022 en 2023 samen is zo’n 98% van de afspraken gerealiseerd. Tot slot spreken Gedeputeerde Staten graag met de Minister af om in april 2025 de actualisatie en uitbreiding van de zes Gelderse woondeals vast te stellen. |
Nummer:
C10
Openbaresamenvatting:
Aanleiding voor deze brief is dat begin 2024 aan de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening is toegezegd dat de minister voor het einde van dit jaar een antwoord krijgt op de vraag hoeveel extra woningen in Gelderland gebouwd kunnen worden voor eind 2030. In deze brief geven Gedeputeerde Staten dat er naar inschatting 6.000 woningen extra gerealiseerd kunnen worden in die periode, mits de randvoorwaarden verdere invulling krijgen. Daarnaast informeren Gedeputeerde Staten de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) over de voortgang van de woondeals in Gelderland: in 2023 werden 11.507 woningen gerealiseerd, dat is 9% meer dan in 2022. Dit is tegelijk ook 12% minder dan het doel. Over 2022 en 2023 samen is zo’n 98% van de afspraken gerealiseerd. Tot slot spreken Gedeputeerde Staten graag met de Minister af om in april 2025 de actualisatie en uitbreiding van de zes Gelderse woondeals vast te stellen.
Startnotitie participatieverordening Beleidsregel wegencategorisering Gelderland
Nummer: | C11 |
Openbaresamenvatting: | Gedeputeerde Staten hebben een startnotitie vastgesteld. Deze startnotitie is een verplicht onderdeel van de Gelderse participatieverordening. De participatieverordening waarborgt een goede participatie bij het maken van nieuw beleid. De vastgestelde startnotitie heeft betrekking op het opstellen van de Beleidsregel wegencategorisering Gelderland. Deze beleidsregel vervangt het huidige Functioneel kader wegennet (FKW). De beleidsregel bevat de functionele indeling en wegencategorisering van de Gelderse provinciale wegen. Bij het opstellen van deze beleidsregel is participatie van belang om goede en gedragen keuzes voor de categorisering van de provinciale wegen te maken. In de Startnotitie participatieverordening voor opstellen Beleidsregel wegencategorisering Gelderland is toegelicht op welke wijze de participatie wordt ingericht. |
Nummer:
C11
Openbaresamenvatting:
Gedeputeerde Staten hebben een startnotitie vastgesteld. Deze startnotitie is een verplicht onderdeel van de Gelderse participatieverordening. De participatieverordening waarborgt een goede participatie bij het maken van nieuw beleid. De vastgestelde startnotitie heeft betrekking op het opstellen van de Beleidsregel wegencategorisering Gelderland. Deze beleidsregel vervangt het huidige Functioneel kader wegennet (FKW). De beleidsregel bevat de functionele indeling en wegencategorisering van de Gelderse provinciale wegen. Bij het opstellen van deze beleidsregel is participatie van belang om goede en gedragen keuzes voor de categorisering van de provinciale wegen te maken. In de Startnotitie participatieverordening voor opstellen Beleidsregel wegencategorisering Gelderland is toegelicht op welke wijze de participatie wordt ingericht.
Vaststellen Gelders programma Weerbaarheid 2024-2027
Nummer: | C12 |
Openbaresamenvatting: | Op 17 december heeft het College van Gedeputeerde Staten het Gelders programma Weerbaarheid 2024-2027 vastgesteld. In dit programma staat wat provincie Gelderland de komende jaren gaat doen om de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit door veiligheidspartners als gemeenten en politie te ondersteunen en te versterken, bijvoorbeeld door gemeenten te helpen bij informatiegestuurd werken, Bibob-onderzoeken of het veiliger maken van bedrijventerreinen en vakantieparken. Daarnaast ondersteunt de provincie projecten die de weerbaarheid van de Gelderse samenleving vergroten en slachtofferschap en daderschap van ondermijnende criminaliteit voorkomen. Denk daarbij aan het ondersteunen van de aanpak van mensenhandel en het voorkomen van jonge aanwas bij criminele organisaties. Het College heeft het programma ter consultatie aangeboden aan Provinciale Staten. Statenleden zijn eerst in gesprek gegaan met mensen uit de dagelijkse praktijk van de criminaliteitsbestrijding en hebben vervolgens hun bevindingen met het College gedeeld. De consultatie heeft geleid tot een verduidelijking over de rol en de betrokkenheid van de provincie bij de aanpak van zorgcriminaliteit bij gemeenten. Het toezicht houden op de kwaliteit van het lokaal bestuur, waarbij de weerbaarheid van de gemeentelijke overheid tegen bijvoorbeeld zorgcriminaliteit een belangrijke factor is, is één van de kerntaken van de provincie. Zorgcriminaliteit maakt inbreuk op de uitvoering van de wettelijke taak van gemeenten op het gebied van zorg én brengt aanzienlijke financiële risico’s met zich mee. Daarom ondersteunt provincie Gelderland een krachtenbundeling van Gelderse gemeenten tégen criminele zorgaanbieders. |
Nummer:
C12
Openbaresamenvatting:
Op 17 december heeft het College van Gedeputeerde Staten het Gelders programma Weerbaarheid 2024-2027 vastgesteld. In dit programma staat wat provincie Gelderland de komende jaren gaat doen om de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit door veiligheidspartners als gemeenten en politie te ondersteunen en te versterken, bijvoorbeeld door gemeenten te helpen bij informatiegestuurd werken, Bibob-onderzoeken of het veiliger maken van bedrijventerreinen en vakantieparken. Daarnaast ondersteunt de provincie projecten die de weerbaarheid van de Gelderse samenleving vergroten en slachtofferschap en daderschap van ondermijnende criminaliteit voorkomen. Denk daarbij aan het ondersteunen van de aanpak van mensenhandel en het voorkomen van jonge aanwas bij criminele organisaties. Het College heeft het programma ter consultatie aangeboden aan Provinciale Staten. Statenleden zijn eerst in gesprek gegaan met mensen uit de dagelijkse praktijk van de criminaliteitsbestrijding en hebben vervolgens hun bevindingen met het College gedeeld. De consultatie heeft geleid tot een verduidelijking over de rol en de betrokkenheid van de provincie bij de aanpak van zorgcriminaliteit bij gemeenten. Het toezicht houden op de kwaliteit van het lokaal bestuur, waarbij de weerbaarheid van de gemeentelijke overheid tegen bijvoorbeeld zorgcriminaliteit een belangrijke factor is, is één van de kerntaken van de provincie. Zorgcriminaliteit maakt inbreuk op de uitvoering van de wettelijke taak van gemeenten op het gebied van zorg én brengt aanzienlijke financiële risico’s met zich mee. Daarom ondersteunt provincie Gelderland een krachtenbundeling van Gelderse gemeenten tégen criminele zorgaanbieders.
Antwoord op Statenvragen over samenstelling van biodiesel (PS2024-949)
Nummer: | C13 |
Openbaresamenvatting: | Gedeputeerde Staten beantwoorden de statenvragen van Floor de Man (GroenLinks) en Onno Vermooten (PvdA) over samenstelling biodiesel. De Nederlandse Emissie Autoriteit voert controles uit op de juiste samenstelling van biodiesel. Er is een certificeringsprogramma om de herkomst van biodiesel vast te stellen. Biodiesel is als brandstof belangrijk voor het behalen van de CO2 doelen. De verwachting is dat biodiesel de komende jaren een belangrijke rol zal blijven spelen in de verduurzaming van zowel wegtransport, OV en binnenscheepvaart. |
Nummer:
C13
Openbaresamenvatting:
Gedeputeerde Staten beantwoorden de statenvragen van Floor de Man (GroenLinks) en Onno Vermooten (PvdA) over samenstelling biodiesel. De Nederlandse Emissie Autoriteit voert controles uit op de juiste samenstelling van biodiesel. Er is een certificeringsprogramma om de herkomst van biodiesel vast te stellen. Biodiesel is als brandstof belangrijk voor het behalen van de CO2 doelen. De verwachting is dat biodiesel de komende jaren een belangrijke rol zal blijven spelen in de verduurzaming van zowel wegtransport, OV en binnenscheepvaart.
Antwoord op Statenvragen over anti wolvenspray (pepperspray) (PS2024-964)
Nummer: | C14 |
Openbaresamenvatting: | Gedeputeerde Staten (verder: GS) hebben antwoord gegeven op schriftelijke vragen van Statenlid Ubbink (BBB) over anti wolvenspray (pepperspray). In hun beantwoording geven GS aan dat zij de toenemende zorgen en angst onder Gelderse burgers en dierhouders in wolvenleefgebied erkennen en serieus nemen. Samen met gemeenten en het Rijk zijn GS bezig om tot een helder en uitvoerbaar handelingsperspectief bij ingrepen in het kader van de openbare orde en veiligheid te komen. Dit betreft perspectief voor burgemeesters wanneer zij in kunnen grijpen in het kader van de openbare orde en veiligheid (wolf-mens en wolf-hond) en ook perspectief voor provincie in het kader van schadebestrijding en beheer (wolf-vee). Verder geven GS aan dat zij bekend zijn met vormen van pepperspray die burgers en dierhouders uit veiligheidsoverwegingen kunnen gebruiken tegen grote predatoren, zoals de wolf. Een voorbeeld is Bearspray, wat onder andere gebruikt wordt in Canada, Polen en Tsjechië. GS sluiten hun beantwoording af met de constatering dat vormen van anti wolvenspray (pepperspray), zoals Bearspray, in Nederland verboden zijn op basis van de Wet wapens en munitie. |
Nummer:
C14
Openbaresamenvatting:
Gedeputeerde Staten (verder: GS) hebben antwoord gegeven op schriftelijke vragen van Statenlid Ubbink (BBB) over anti wolvenspray (pepperspray). In hun beantwoording geven GS aan dat zij de toenemende zorgen en angst onder Gelderse burgers en dierhouders in wolvenleefgebied erkennen en serieus nemen. Samen met gemeenten en het Rijk zijn GS bezig om tot een helder en uitvoerbaar handelingsperspectief bij ingrepen in het kader van de openbare orde en veiligheid te komen. Dit betreft perspectief voor burgemeesters wanneer zij in kunnen grijpen in het kader van de openbare orde en veiligheid (wolf-mens en wolf-hond) en ook perspectief voor provincie in het kader van schadebestrijding en beheer (wolf-vee). Verder geven GS aan dat zij bekend zijn met vormen van pepperspray die burgers en dierhouders uit veiligheidsoverwegingen kunnen gebruiken tegen grote predatoren, zoals de wolf. Een voorbeeld is Bearspray, wat onder andere gebruikt wordt in Canada, Polen en Tsjechië. GS sluiten hun beantwoording af met de constatering dat vormen van anti wolvenspray (pepperspray), zoals Bearspray, in Nederland verboden zijn op basis van de Wet wapens en munitie.
Antwoord op Statenvragen over natuurdoelanalyses (PS2024-981)
Nummer: | C15 |
Openbaresamenvatting: | Gedeputeerde Staten beantwoorden vragen van de dhr. Roerdink van de BBB over een eerdere Statenbrief over natuurdoelanalyses (nda's). De vragen hebben o.a. betrekking op de rol van de Taakgroep ecologische onderbouwing (TEO), de wetenschappelijke basis van de nda's, de relatie tussen het Natura 2000-beheerplan en de nda's en de onafhankelijkheid van het adviesbureau dat de nda's heeft opgesteld. GS antwoorden dat de TEO is ingesteld door Directeur Generaal Natuur, Visserij en Landelijk gebied van het voormalige Ministerie van LNV en ecologische kennis heeft ingebracht bij het programma aanpak stikstof (PAS) en de handreiking natuurdoelanalyses. De nda heeft een wetenschappelijke basis dat wil zeggen dat bij het opstellen van de nda gebruik is gemaakt van gegevens die zijn verzameld of gegenereerd op basis van wetenschappelijk breed geaccepteerde methodes door wetenschappelijk opgeleide personen. In de nda wordt beoordeeld of met uitvoering van de vastgestelde maatregelen de instandhoudingsdoelen uit het aanwijzingsbesluit worden gerealiseerd of dat daarvoor aanvullende maatregelen nodig zijn. In het Natura-beheerplan werkt het college uit welke natuurherstelmaatregelen nodig zijn om de instandhoudingsdoelen te realiseren. Het Natura 2000-beheerplan is samen met ander relevante wet- en regelgeving en relevant beleid toetsingskader voor vergunningverlening. De nda bevat aanvullende informatie die kan worden gebruikt bij de toetsing. Bij nieuw op te stellen beheerplannen of tussentijdse wijzigingen verwerken wij de conclusies uit de nda's. |
Nummer:
C15
Openbaresamenvatting:
Gedeputeerde Staten beantwoorden vragen van de dhr. Roerdink van de BBB over een eerdere Statenbrief over natuurdoelanalyses (nda's). De vragen hebben o.a. betrekking op de rol van de Taakgroep ecologische onderbouwing (TEO), de wetenschappelijke basis van de nda's, de relatie tussen het Natura 2000-beheerplan en de nda's en de onafhankelijkheid van het adviesbureau dat de nda's heeft opgesteld. GS antwoorden dat de TEO is ingesteld door Directeur Generaal Natuur, Visserij en Landelijk gebied van het voormalige Ministerie van LNV en ecologische kennis heeft ingebracht bij het programma aanpak stikstof (PAS) en de handreiking natuurdoelanalyses. De nda heeft een wetenschappelijke basis dat wil zeggen dat bij het opstellen van de nda gebruik is gemaakt van gegevens die zijn verzameld of gegenereerd op basis van wetenschappelijk breed geaccepteerde methodes door wetenschappelijk opgeleide personen. In de nda wordt beoordeeld of met uitvoering van de vastgestelde maatregelen de instandhoudingsdoelen uit het aanwijzingsbesluit worden gerealiseerd of dat daarvoor aanvullende maatregelen nodig zijn. In het Natura-beheerplan werkt het college uit welke natuurherstelmaatregelen nodig zijn om de instandhoudingsdoelen te realiseren. Het Natura 2000-beheerplan is samen met ander relevante wet- en regelgeving en relevant beleid toetsingskader voor vergunningverlening. De nda bevat aanvullende informatie die kan worden gebruikt bij de toetsing. Bij nieuw op te stellen beheerplannen of tussentijdse wijzigingen verwerken wij de conclusies uit de nda's.
Antwoord op statenvragen over actuele ontwikkelingen in stikstofvergunningen (PS2024-983)
Nummer: | C16 |
Openbaresamenvatting: | Gedeputeerde Staten beantwoorden vragen van de statenleden Jan Daenen, PvdA, Charlotte de Roo, GroenLinks en Marieke van de Beek, ChristenUnie. De vragen gaan over de natuurvergunning, die is aangevraagd bij het Rijk voor Vliegveld Lelystad, over de aankoop van bedrijven door ketenbedrijven en over het beleid voor latente ruimte. Het college is bekend met het feit dat de Schiphol-groep boerderijen heeft aangekocht in Gelderland voor de realisatie van het vliegveld. Het college ziet geen grote risico’s in de aankoop door ketenpartijen van landbouwbedrijven. Het college beraadt zich over nieuw beleid dat betrekking heeft op het intrekken van vergunningen van bedrijven, die niet meer worden gebruikt. Er is geen voornemen om stikstofruimte in vergunningen van bedrijven met actuele ontwikkelplannen in te trekken. |
Nummer:
C16
Openbaresamenvatting:
Gedeputeerde Staten beantwoorden vragen van de statenleden Jan Daenen, PvdA, Charlotte de Roo, GroenLinks en Marieke van de Beek, ChristenUnie. De vragen gaan over de natuurvergunning, die is aangevraagd bij het Rijk voor Vliegveld Lelystad, over de aankoop van bedrijven door ketenbedrijven en over het beleid voor latente ruimte. Het college is bekend met het feit dat de Schiphol-groep boerderijen heeft aangekocht in Gelderland voor de realisatie van het vliegveld. Het college ziet geen grote risico’s in de aankoop door ketenpartijen van landbouwbedrijven. Het college beraadt zich over nieuw beleid dat betrekking heeft op het intrekken van vergunningen van bedrijven, die niet meer worden gebruikt. Er is geen voornemen om stikstofruimte in vergunningen van bedrijven met actuele ontwikkelplannen in te trekken.