Besluitenlijst GS-vergadering van 05 feb 2019
Besluit
Agenda
Nummer: | A1 |
BesluitGS: | Vastgesteld |
Nummer:
A1
BesluitGS:
Vastgesteld
Besluitenlijst
Nummer: | A2 |
BesluitGS: | Besproken met tekstuele wijzigingen |
Nummer:
A2
BesluitGS:
Besproken met tekstuele wijzigingen
Terugmelding uit de Statencommissies / Mededelingen uit het fractieberaad
Nummer: | A3 |
BesluitGS: | Besproken |
Nummer:
A3
BesluitGS:
Besproken
Nadere regels nazorgheffing stortplaatsen Gelderland 2019
Nummer: | C1 |
Portefeuillehouder: | Jan Markink |
Zaak: | 2018-010158 |
Beslispunten: | Nadere regels nazorgheffing stortplaatsen Gelderland 2019 conform concept vaststellen Publicatie Provinciaal Blad conform concept vaststellen |
BesluitGS: | Conform met tekstuele wijziging |
Openbaresamenvatting: | De provinciale uitvoeringsregels voor de nazorgheffing voor stortplaatsen in Gelderland zijn gewijzigd. Deze regels, die zijn gebaseerd op de Verordening nazorgheffing stortplaatsen Gelderland 1999, zijn in overeenstemming gebracht met de uitvoeringspraktijk. Provincies zijn op grond van de Wet milieubeheer verantwoordelijk voor de nazorg van stortplaatsen. Daarvoor is geld nodig, dat wordt opgebracht door de exploitanten van de stortplaatsen door middel van een provinciale heffing. De regels bepalen onder andere op welke manier de heffing wordt berekend. De huidige regels zijn in 1999 vastgesteld. Sinds die tijd is enkele malen wel de verordening aangepast (voor het laatst op 8 november 2017), maar de uitvoeringsregels niet. |
Nummer:
C1
Portefeuillehouder:
Jan Markink
Zaak:
2018-010158
Beslispunten:
Nadere regels nazorgheffing stortplaatsen Gelderland 2019 conform concept vaststellen Publicatie Provinciaal Blad conform concept vaststellen
BesluitGS:
Conform met tekstuele wijziging
Openbaresamenvatting:
De provinciale uitvoeringsregels voor de nazorgheffing voor stortplaatsen in Gelderland zijn gewijzigd. Deze regels, die zijn gebaseerd op de Verordening nazorgheffing stortplaatsen Gelderland 1999, zijn in overeenstemming gebracht met de uitvoeringspraktijk. Provincies zijn op grond van de Wet milieubeheer verantwoordelijk voor de nazorg van stortplaatsen. Daarvoor is geld nodig, dat wordt opgebracht door de exploitanten van de stortplaatsen door middel van een provinciale heffing. De regels bepalen onder andere op welke manier de heffing wordt berekend. De huidige regels zijn in 1999 vastgesteld. Sinds die tijd is enkele malen wel de verordening aangepast (voor het laatst op 8 november 2017), maar de uitvoeringsregels niet.
Beslissing op bezwaar afwijzing handhavingsverzoek op grond van artikel 13 Wet bodembescherming
Nummer: | S1 |
Portefeuillehouder: | Bea Schouten |
Zaak: | 2018-010581 |
Beslispunten: | Beslissing op bezwaar (conform commissieadvies) conform concept vaststellen |
BesluitGS: | Conform |
Openbaresamenvatting: | Op 29 maart 2018 is een verzoek om handhavend optreden ontvangen. Hierin wordt GS verzocht om op grond van artikel 13 van de Wet bodembescherming (zorgplichtartikel) handhavend op te treden tegen een bodemverontreiniging op de voormalige vuilstortplaats “De Bult” in Wekerom. In de Wet bodembescherming is bepaald in welke gevallen GS bevoegd is om handhavend op te treden. Het verzoek is afgewezen omdat geen van deze gevallen aan de orde is en GS daarom niet bevoegd is. Tegen dit besluit is bezwaar gemaakt. De Commissie Rechtsbescherming heeft geoordeeld dat GS zich terecht niet bevoegd heeft verklaard en heeft geadviseerd de bezwaren ongegrond te verklaren. Dit advies wordt overgenomen. De bezwaren worden ongegrond verklaard en het bestreden besluit blijft in stand. |
Nummer:
S1
Portefeuillehouder:
Bea Schouten
Zaak:
2018-010581
Beslispunten:
Beslissing op bezwaar (conform commissieadvies) conform concept vaststellen
BesluitGS:
Conform
Openbaresamenvatting:
Op 29 maart 2018 is een verzoek om handhavend optreden ontvangen. Hierin wordt GS verzocht om op grond van artikel 13 van de Wet bodembescherming (zorgplichtartikel) handhavend op te treden tegen een bodemverontreiniging op de voormalige vuilstortplaats “De Bult” in Wekerom. In de Wet bodembescherming is bepaald in welke gevallen GS bevoegd is om handhavend op te treden. Het verzoek is afgewezen omdat geen van deze gevallen aan de orde is en GS daarom niet bevoegd is. Tegen dit besluit is bezwaar gemaakt. De Commissie Rechtsbescherming heeft geoordeeld dat GS zich terecht niet bevoegd heeft verklaard en heeft geadviseerd de bezwaren ongegrond te verklaren. Dit advies wordt overgenomen. De bezwaren worden ongegrond verklaard en het bestreden besluit blijft in stand.
Ervaringen met een integrale wijkaanpak
Nummer: | B1 |
Portefeuillehouder: | Josan Meijers |
Zaak: | 2018-008133 |
Beslispunten: | Statenbrief conform concept vaststellen |
BesluitGS: | Conform met tekstuele wijziging |
Openbaresamenvatting: | In de provinciale omgevingsvisie ‘Gaaf Gelderland’ zijn ambities voor de toekomst benoemd. Eén daarvan is het verduurzamen van woonwijken. Door naast verduurzaming (nul-op-de meter, zonnepanelen, isoleren), ook andere opgaven zoals leegstand en sociale cohesie aan te pakken, kan de hele wijk toekomstbestendiger worden. Om met zo’n integrale benadering ervaring op te doen, zijn medio 2018 vanuit het programma Steegoed Benutten, zes pilots gestart. De pilots hebben een looptijd van 1 jaar. Het gaat om wijken in Arnhem, Nijmegen, Lingewaard, Montferland, Doesburg en Apeldoorn. Doel van de pilots is te onderzoeken hoe het in de praktijk kan werken: wat werkt wel en wat werkt niet als het gaat om integrale wijkaanpak? We hebben Provinciale Staten beloofd na een half jaar de eerste bevindingen te delen. Daarvoor is deze informerende Statenbrief bedoeld. Hierbij hebben we tegelijkertijd de ervaringen van het programma Wijk van de Toekomst en die van het programma Leefbaarheid meegenomen. Deze twee programma’s zijn ook actief op wijkniveau. Op basis van alle bevindingen kunnen we het meeste ophalen aan leerervaringen. Dit is belangrijk om in de toekomst een effectieve inzet vanuit de provincie te kunnen bieden. Wat zijn de belangrijkste bevindingen en dilemma’s? Het komt er op neer dat zowel actieve bewoners en uitgesproken commitment van de gemeente sleutelfactoren zijn voor succes. Daarbij wordt de provincie gezien als een belangrijke partner waarbij we, afhankelijk van de opgave, verschillende rollen hebben. Welke rol de provincie het beste kan aannemen, is tegelijkertijd een van de genoemde dilemma’s. Net zoals de vraag in welke wijken we wel en geen ondersteuning bieden. Richten we ons op de wijken waar al actieve partijen zijn of juist op de wijken waar de opgave groot is maar geen of weinig actieve partners zijn? |
Nummer:
B1
Portefeuillehouder:
Josan Meijers
Zaak:
2018-008133
Beslispunten:
Statenbrief conform concept vaststellen
Het rapport ‘Werk aan de wijk, Bouwstenen voor een nieuwe gebiedsaanpak voor de provincie Gelderland’ voor kennisgeving aannemen
BesluitGS:
Conform met tekstuele wijziging
Openbaresamenvatting:
In de provinciale omgevingsvisie ‘Gaaf Gelderland’ zijn ambities voor de toekomst benoemd. Eén daarvan is het verduurzamen van woonwijken. Door naast verduurzaming (nul-op-de meter, zonnepanelen, isoleren), ook andere opgaven zoals leegstand en sociale cohesie aan te pakken, kan de hele wijk toekomstbestendiger worden. Om met zo’n integrale benadering ervaring op te doen, zijn medio 2018 vanuit het programma Steegoed Benutten, zes pilots gestart. De pilots hebben een looptijd van 1 jaar. Het gaat om wijken in Arnhem, Nijmegen, Lingewaard, Montferland, Doesburg en Apeldoorn. Doel van de pilots is te onderzoeken hoe het in de praktijk kan werken: wat werkt wel en wat werkt niet als het gaat om integrale wijkaanpak? We hebben Provinciale Staten beloofd na een half jaar de eerste bevindingen te delen. Daarvoor is deze informerende Statenbrief bedoeld. Hierbij hebben we tegelijkertijd de ervaringen van het programma Wijk van de Toekomst en die van het programma Leefbaarheid meegenomen. Deze twee programma’s zijn ook actief op wijkniveau. Op basis van alle bevindingen kunnen we het meeste ophalen aan leerervaringen. Dit is belangrijk om in de toekomst een effectieve inzet vanuit de provincie te kunnen bieden. Wat zijn de belangrijkste bevindingen en dilemma’s? Het komt er op neer dat zowel actieve bewoners en uitgesproken commitment van de gemeente sleutelfactoren zijn voor succes. Daarbij wordt de provincie gezien als een belangrijke partner waarbij we, afhankelijk van de opgave, verschillende rollen hebben. Welke rol de provincie het beste kan aannemen, is tegelijkertijd een van de genoemde dilemma’s. Net zoals de vraag in welke wijken we wel en geen ondersteuning bieden. Richten we ons op de wijken waar al actieve partijen zijn of juist op de wijken waar de opgave groot is maar geen of weinig actieve partners zijn?
Verklaring "wij fietsen samen verder"
Nummer: | C2 |
Portefeuillehouder: | Conny Bieze - van Eck |
Zaak: | 2019-001214 |
Beslispunten: | Bekrachtigen ondertekenen verklaring “wij fietsen samen verder” |
BesluitGS: | Conform |
Openbaresamenvatting: | Op 21 januari hebben wij als provincie Gelderland de verklaring “wij fietsen samen verder” ondertekend. De provincie Gelderland, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de gemeente Nijmegen werken al jaren intens samen met onderwijs- en gezondheidsinstellingen en het bedrijfsleven om de bereikbaarheid van de campus te verbeteren. De overheden spreken af samen door te gaan en deze samenwerking ook te stimuleren op de campus in Wageningen: Door de volgende acties: • Aanleg van de snelfietsroute Ede-Wageningen • Studie naar uitbreiding van stallingsplekken op station Nijmegen. Gedeputeerde Staten hebben de ondertekening van deze verklaring bekrachtigd. |
Nummer:
C2
Portefeuillehouder:
Conny Bieze - van Eck
Zaak:
2019-001214
Beslispunten:
Bekrachtigen ondertekenen verklaring “wij fietsen samen verder”
BesluitGS:
Conform
Openbaresamenvatting:
Op 21 januari hebben wij als provincie Gelderland de verklaring “wij fietsen samen verder” ondertekend. De provincie Gelderland, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de gemeente Nijmegen werken al jaren intens samen met onderwijs- en gezondheidsinstellingen en het bedrijfsleven om de bereikbaarheid van de campus te verbeteren. De overheden spreken af samen door te gaan en deze samenwerking ook te stimuleren op de campus in Wageningen: Door de volgende acties: • Aanleg van de snelfietsroute Ede-Wageningen • Studie naar uitbreiding van stallingsplekken op station Nijmegen. Gedeputeerde Staten hebben de ondertekening van deze verklaring bekrachtigd.
Aanbesteding OV concessie IJssel-Vecht
Nummer: | B2 |
Portefeuillehouder: | Conny Bieze - van Eck |
Zaak: | 2018-010452 |
Beslispunten: | 1. Reactienota vaststellen. 2. Samenwerkingsovereenkomst aanbestedingsprocedure OV-concessie IJssel-Vecht vaststellen en de gedeputeerde Mobiliteit machtigen deze te ondertekenen, onder de voorwaarde dat de provincies Flevoland en Overijssel een gelijkluidend besluit nemen. 3. De aanbestedingsdocumenten (Beschrijvend document, Concept Concessiebeschikking, Programma van Eisen, Financiële Bepalingen) voor de OV-concessie IJssel-Vecht vaststellen. 4. De maximale Exploitatiesubsidie vaststellen op basis van de beschikbare bedragen voor de concessie Veluwe. 5. De Europese openbare aanbestedingsprocedure voor de concessie IJssel-Vecht starten, onder de voorwaarde dat de provincies Flevoland en Overijssel een gelijkluidend besluit nemen. 6. Het Hoofd Eenheid Ruimte en Bereikbaarheid van de provincie Overijssel, zijnde de Penvoerder (beslispunt 2), te machtigen binnen de kaders van de Nota van Uitgangspunten tot de sluitingsdatum van de aanbesteding wijzigingen in de aanbestedingsdocumenten door te voeren en de Nota's van Inlichtingen vast te stellen. 7. Buurtbusprotocol vaststellen. 8. Statenbrief vaststellen. 9. Brief extern mandaat OV concessie IJssel-Vecht vaststellen 10. Portefeuillehouder mobiliteit mandaat verstrekken om wijzigingen in tekstuele tekst en ondergeschikte aard in te brengen in de stukken |
BesluitGS: | Conform |
Openbaresamenvatting: | Iedere dag reizen duizenden mensen met de bus of trein naar werk, school of een andere bestemming. Provincie Gelderland is verantwoordelijk voor het regionale openbare vervoer. De bus en treinen worden gereden door de vervoerders zoals Connexxion, Arriva en Syntus, die nu in Gelderland rijden. Iedere 8 tot 15 jaar wordt het vervoer opnieuw aanbesteed. De vervoerbedrijven krijgen dan de gelegenheid om zich voor een ‘concessie’ in te schrijven. Dit is een vast gebied waar de vervoerder gaat rijden. De provincie bepaalt van tevoren welke eisen er worden gesteld. Bijvoorbeeld over goede informatie naar de reizigers, de kwaliteit van materieel en stelt ook vast welk bedrag hiervoor beschikbaar is. We moeten meer schone energie opwekken en gaan gebruiken. Bussen rijden nu meestal op diesel, wel veel schonere diesel inmiddels. Maar het kan nog beter. Daarom hebben Provinciale Staten vastgesteld in de Nota van Uitgangspunten voor de aanbesteding van het openbaar vervoer dat het openbaar vervoer zo duurzaam mogelijk moet zijn. Wel onder de voorwaarde dat dit niet ten koste gaat van de reistijd of het comfort van reizigers. In december 2020 komt er een nieuwe vervoerder op de Veluwe. Dit gebied wordt onderdeel van de concessie IJssel-Vecht. We hebben samen met provincies Overijssel en Flevoland de concessiegebieden anders ingericht. Voorheen stopten deze bij de provinciegrens. Nu zijn het gebieden die meer samenhangen met het reisgedrag van mensen. Een goed voorbeeld hiervan is Zwolle, waar ook veel mensen naartoe reizen vanaf de Veluwe. Het bestuur van de provincie heeft nu de aanbestedingsdocumenten vastgesteld, net als in Flevoland en Overijssel. De aanbesteding kan nu dus beginnen. Dat hele proces duurt tot in de zomer van 2019. Dan weten we wie de nieuwe vervoerder is. |
Nummer:
B2
Portefeuillehouder:
Conny Bieze - van Eck
Zaak:
2018-010452
Beslispunten:
1. Reactienota vaststellen. 2. Samenwerkingsovereenkomst aanbestedingsprocedure OV-concessie IJssel-Vecht vaststellen en de gedeputeerde Mobiliteit machtigen deze te ondertekenen, onder de voorwaarde dat de provincies Flevoland en Overijssel een gelijkluidend besluit nemen. 3. De aanbestedingsdocumenten (Beschrijvend document, Concept Concessiebeschikking, Programma van Eisen, Financiële Bepalingen) voor de OV-concessie IJssel-Vecht vaststellen. 4. De maximale Exploitatiesubsidie vaststellen op basis van de beschikbare bedragen voor de concessie Veluwe. 5. De Europese openbare aanbestedingsprocedure voor de concessie IJssel-Vecht starten, onder de voorwaarde dat de provincies Flevoland en Overijssel een gelijkluidend besluit nemen. 6. Het Hoofd Eenheid Ruimte en Bereikbaarheid van de provincie Overijssel, zijnde de Penvoerder (beslispunt 2), te machtigen binnen de kaders van de Nota van Uitgangspunten tot de sluitingsdatum van de aanbesteding wijzigingen in de aanbestedingsdocumenten door te voeren en de Nota's van Inlichtingen vast te stellen. 7. Buurtbusprotocol vaststellen. 8. Statenbrief vaststellen. 9. Brief extern mandaat OV concessie IJssel-Vecht vaststellen 10. Portefeuillehouder mobiliteit mandaat verstrekken om wijzigingen in tekstuele tekst en ondergeschikte aard in te brengen in de stukken
BesluitGS:
Conform
Openbaresamenvatting:
Iedere dag reizen duizenden mensen met de bus of trein naar werk, school of een andere bestemming. Provincie Gelderland is verantwoordelijk voor het regionale openbare vervoer. De bus en treinen worden gereden door de vervoerders zoals Connexxion, Arriva en Syntus, die nu in Gelderland rijden. Iedere 8 tot 15 jaar wordt het vervoer opnieuw aanbesteed. De vervoerbedrijven krijgen dan de gelegenheid om zich voor een ‘concessie’ in te schrijven. Dit is een vast gebied waar de vervoerder gaat rijden. De provincie bepaalt van tevoren welke eisen er worden gesteld. Bijvoorbeeld over goede informatie naar de reizigers, de kwaliteit van materieel en stelt ook vast welk bedrag hiervoor beschikbaar is. We moeten meer schone energie opwekken en gaan gebruiken. Bussen rijden nu meestal op diesel, wel veel schonere diesel inmiddels. Maar het kan nog beter. Daarom hebben Provinciale Staten vastgesteld in de Nota van Uitgangspunten voor de aanbesteding van het openbaar vervoer dat het openbaar vervoer zo duurzaam mogelijk moet zijn. Wel onder de voorwaarde dat dit niet ten koste gaat van de reistijd of het comfort van reizigers. In december 2020 komt er een nieuwe vervoerder op de Veluwe. Dit gebied wordt onderdeel van de concessie IJssel-Vecht. We hebben samen met provincies Overijssel en Flevoland de concessiegebieden anders ingericht. Voorheen stopten deze bij de provinciegrens. Nu zijn het gebieden die meer samenhangen met het reisgedrag van mensen. Een goed voorbeeld hiervan is Zwolle, waar ook veel mensen naartoe reizen vanaf de Veluwe. Het bestuur van de provincie heeft nu de aanbestedingsdocumenten vastgesteld, net als in Flevoland en Overijssel. De aanbesteding kan nu dus beginnen. Dat hele proces duurt tot in de zomer van 2019. Dan weten we wie de nieuwe vervoerder is.
Uitvoeringskader fauna Gelderland
Nummer: | B3 |
Portefeuillehouder: | Peter Drenth |
Zaak: | 2017-003940 |
Beslispunten: | Statenbrief conform concept vaststellen |
BesluitGS: | Conform met tekstuele wijziging |
Openbaresamenvatting: | Gedeputeerde Staten hebben het Uitvoeringskader fauna Gelderland definitief vastgesteld. Faunabeleid is een onderdeel van het natuurbeleid en de nadruk ligt op de diersoorten die in Gelderland succesvol zijn. Het Uitvoeringskader fauna Gelderland gaat over hoe we in Gelderland omgaan met bijvoorbeeld de edelherten op de Veluwe of de ganzen in het rivierengebied. Wanneer mag er worden bijgestuurd, wanneer vergoeden we schade door deze dieren en wat verwachten we van de uitvoerders van het faunabeheer. Dit en andere onderwerpen zoals de omgang met soorten die zich sterk ontwikkelen zoals de bever of de ooievaar en afspraken over verwilderde katten, komen aan de orde. Het ontwerp werd eerst besproken in Provinciale Staten en de uitkomsten daarvan zijn nu verwerkt in het definitieve uitvoeringskader voor de komende jaren. |
Nummer:
B3
Portefeuillehouder:
Peter Drenth
Zaak:
2017-003940
Beslispunten:
Statenbrief conform concept vaststellen
BesluitGS:
Conform met tekstuele wijziging
Openbaresamenvatting:
Gedeputeerde Staten hebben het Uitvoeringskader fauna Gelderland definitief vastgesteld. Faunabeleid is een onderdeel van het natuurbeleid en de nadruk ligt op de diersoorten die in Gelderland succesvol zijn. Het Uitvoeringskader fauna Gelderland gaat over hoe we in Gelderland omgaan met bijvoorbeeld de edelherten op de Veluwe of de ganzen in het rivierengebied. Wanneer mag er worden bijgestuurd, wanneer vergoeden we schade door deze dieren en wat verwachten we van de uitvoerders van het faunabeheer. Dit en andere onderwerpen zoals de omgang met soorten die zich sterk ontwikkelen zoals de bever of de ooievaar en afspraken over verwilderde katten, komen aan de orde. Het ontwerp werd eerst besproken in Provinciale Staten en de uitkomsten daarvan zijn nu verwerkt in het definitieve uitvoeringskader voor de komende jaren.
Evaluatie bodemsanering en wijziging saneringsplan Sachem te Zaltbommel
Nummer: | C3 |
Portefeuillehouder: | Bea Schouten |
Zaak: | 2013-012459 |
Beslispunten: | Ontwerpbesluit conform concept vaststellen |
BesluitGS: | Conform |
Openbaresamenvatting: | Sachem B.V. in Zaltbommel heeft een evaluatie uitgevoerd naar de werking van de grondwatersanering die op het bedrijfsterrein plaatsvindt. De evaluatie concludeert dat de sanering geen effect meer heeft en kan worden gestaakt. Tevens stelt Sachem voor om over te gaan tot monitoring van het gedrag van de restverontreiniging. Daartoe dient het saneringsplan te worden gewijzigd. GS stemmen in een ontwerpbesluit met de evaluatie en de wijziging van het saneringsplan in. Tegen deze besluiten kunnen binnen 6 weken zienswijzen worden aangevoerd. Daarna nemen GS een definitief besluit. |
Nummer:
C3
Portefeuillehouder:
Bea Schouten
Zaak:
2013-012459
Beslispunten:
Ontwerpbesluit conform concept vaststellen
BesluitGS:
Conform
Openbaresamenvatting:
Sachem B.V. in Zaltbommel heeft een evaluatie uitgevoerd naar de werking van de grondwatersanering die op het bedrijfsterrein plaatsvindt. De evaluatie concludeert dat de sanering geen effect meer heeft en kan worden gestaakt. Tevens stelt Sachem voor om over te gaan tot monitoring van het gedrag van de restverontreiniging. Daartoe dient het saneringsplan te worden gewijzigd. GS stemmen in een ontwerpbesluit met de evaluatie en de wijziging van het saneringsplan in. Tegen deze besluiten kunnen binnen 6 weken zienswijzen worden aangevoerd. Daarna nemen GS een definitief besluit.
Beantwoording schriftelijke Statenvragen statenlid A. Vollebregt (SP) over een geitenstal in Gendt (Gemeente Lingewaard)
Nummer: | S2 |
Portefeuillehouder: | Peter Drenth |
Zaak: | 2019-000338 |
Beslispunten: | Antwoorden op schriftelijke Statenvragen conform concept vaststellen |
BesluitGS: | Conform met tekstuele wijziging |
Openbaresamenvatting: | Gedeputeerde Staten hebben antwoord gegeven op schriftelijke vragen van Statenlid A. Vollebregt (SP) over een geitenstal in Gendt (Gemeente Lingewaard). Aanleiding voor de vragen was een door Gedeputeerde Staten gedane uitspraak dat Gedeputeerde Staten geen mogelijkheden zien dan het verlenen van een verklaring van geen bedenkingen in het kader van de Wet Natuurbescherming voor de geitenhouderij. Gedeputeerde Staten constateren dat de Wet natuurbescherming geen grond biedt om toestemmingsverzoeken om redenen van volksgezondheid te weigeren. Het weigeren van de verklaring van geen bedenkingen zou misbruik van de bevoegdheid van Gedeputeerde Staten zijn wat geen plaats heeft in een democratische rechtsstaat. Overigens wijzen Gedeputeerden Staten erop dat er in deze situatie geen extra geiten bijkomen ten opzichte van de situatie van voor de inwerkingtreding van het vestigings- en uitbreidingsverbod geitenhouderijen. Daarmee wordt voldaan aan de bepalingen zoals opgenomen in de Gelderse omgevingsverordening. |
Nummer:
S2
Portefeuillehouder:
Peter Drenth
Zaak:
2019-000338
Beslispunten:
Antwoorden op schriftelijke Statenvragen conform concept vaststellen
BesluitGS:
Conform met tekstuele wijziging
Openbaresamenvatting:
Gedeputeerde Staten hebben antwoord gegeven op schriftelijke vragen van Statenlid A. Vollebregt (SP) over een geitenstal in Gendt (Gemeente Lingewaard). Aanleiding voor de vragen was een door Gedeputeerde Staten gedane uitspraak dat Gedeputeerde Staten geen mogelijkheden zien dan het verlenen van een verklaring van geen bedenkingen in het kader van de Wet Natuurbescherming voor de geitenhouderij. Gedeputeerde Staten constateren dat de Wet natuurbescherming geen grond biedt om toestemmingsverzoeken om redenen van volksgezondheid te weigeren. Het weigeren van de verklaring van geen bedenkingen zou misbruik van de bevoegdheid van Gedeputeerde Staten zijn wat geen plaats heeft in een democratische rechtsstaat. Overigens wijzen Gedeputeerden Staten erop dat er in deze situatie geen extra geiten bijkomen ten opzichte van de situatie van voor de inwerkingtreding van het vestigings- en uitbreidingsverbod geitenhouderijen. Daarmee wordt voldaan aan de bepalingen zoals opgenomen in de Gelderse omgevingsverordening.
Wijziging samenstelling Adviescommissie POP3 Gelderland
Nummer: | C4 |
Portefeuillehouder: | Peter Drenth |
Zaak: | 2014-001337 |
Beslispunten: | Besluit conform concept vaststellen |
BesluitGS: | Conform |
Openbaresamenvatting: | Gedeputeerde Staten hebben de samenstelling van de Adviescommissie POP3 Gelderland gewijzigd. De provincie verstrekt subsidies die bijdragen aan de ontwikkeling van het platteland door middel van het Plattelandsontwikkelingsprogramma (POP3). De Adviescommissie POP3 Gelderland adviseert Gedeputeerde Staten vanuit haar deskundigheid over bepaalde aanvragen om subsidie. Gedeputeerde Staten verlenen ontslag aan drie leden en benoemen zes nieuwe leden. |
Nummer:
C4
Portefeuillehouder:
Peter Drenth
Zaak:
2014-001337
Beslispunten:
Besluit conform concept vaststellen
BesluitGS:
Conform
Openbaresamenvatting:
Gedeputeerde Staten hebben de samenstelling van de Adviescommissie POP3 Gelderland gewijzigd. De provincie verstrekt subsidies die bijdragen aan de ontwikkeling van het platteland door middel van het Plattelandsontwikkelingsprogramma (POP3). De Adviescommissie POP3 Gelderland adviseert Gedeputeerde Staten vanuit haar deskundigheid over bepaalde aanvragen om subsidie. Gedeputeerde Staten verlenen ontslag aan drie leden en benoemen zes nieuwe leden.
Beter Bereikbaar Wageningen, Voortgangsrapportage
Nummer: | B4 |
Portefeuillehouder: | Conny Bieze - van Eck |
Zaak: | 2018-002849 |
Beslispunten: | Statenbrief conform concept vaststellen |
BesluitGS: | Conform |
Openbaresamenvatting: | De regio Foodvalley met als hart de universiteit van Wageningen is een belangrijke Gelderse regio. Hier gebeuren veel ontwikkelingen op het gebied van voedsel. Bedrijven vinden het een aantrekkelijke regio om zich te vestigen. Belangrijk is dat de regio én Wageningen goed bereikbaar zijn. En dat staat de laatste jaren onder druk, waardoor steeds vaker files ontstaan. Samen met andere partijen werkt de provincie aan het verbeteren van de bereikbaarheid van Wageningen. Er wordt gewerkt aan een snelle fietsroute, het verbeteren van openbaar vervoer en verbeteren van de bereikbaarheid met de auto. In dit proces hebben we al een aantal grote stappen genomen. Met de start van het milieueffectonderzoek een volgende stap gezet. Er worden twee alternatieven onderzocht om deze bereikbaarheid te verbeteren: de Campusroute én de Bestaande route. Deze laatste hebben we toegevoegd. Het zoekgebied voor dit alternatief is het tracé Nijenoord Allee (vanaf de kruising met de Rooseveltweg), - Mansholtlaan (tot en met de Kielekampsteeg). We verwachten dat het milieueffectonderzoek voor de zomer is afgerond, waarna een keuze wordt gemaakt. Gaan we de Campusroute aanleggen of gaan we de bestaande wegen aanpassen en verbeteren. |
Nummer:
B4
Portefeuillehouder:
Conny Bieze - van Eck
Zaak:
2018-002849
2017-015528
Beslispunten:
Statenbrief conform concept vaststellen
Voortgangsrapportage conform concept vaststellen
BesluitGS:
Conform
Openbaresamenvatting:
De regio Foodvalley met als hart de universiteit van Wageningen is een belangrijke Gelderse regio. Hier gebeuren veel ontwikkelingen op het gebied van voedsel. Bedrijven vinden het een aantrekkelijke regio om zich te vestigen. Belangrijk is dat de regio én Wageningen goed bereikbaar zijn. En dat staat de laatste jaren onder druk, waardoor steeds vaker files ontstaan. Samen met andere partijen werkt de provincie aan het verbeteren van de bereikbaarheid van Wageningen. Er wordt gewerkt aan een snelle fietsroute, het verbeteren van openbaar vervoer en verbeteren van de bereikbaarheid met de auto. In dit proces hebben we al een aantal grote stappen genomen. Met de start van het milieueffectonderzoek een volgende stap gezet. Er worden twee alternatieven onderzocht om deze bereikbaarheid te verbeteren: de Campusroute én de Bestaande route. Deze laatste hebben we toegevoegd. Het zoekgebied voor dit alternatief is het tracé Nijenoord Allee (vanaf de kruising met de Rooseveltweg), - Mansholtlaan (tot en met de Kielekampsteeg). We verwachten dat het milieueffectonderzoek voor de zomer is afgerond, waarna een keuze wordt gemaakt. Gaan we de Campusroute aanleggen of gaan we de bestaande wegen aanpassen en verbeteren.
Ontwikkelingen gaswinning Vermilion Brakel, gemeente Zaltbommel: Statenvragen en Statenbrief
Nummer: | S3 |
Portefeuillehouder: | Bea Schouten |
Zaak: | 2019-000311 |
Beslispunten: | Antwoorden op schriftelijke Statenvragen conform concept vaststellen |
BesluitGS: | Conform met tekstuele wijziging |
Openbaresamenvatting: | GS hebben Statenvragen beantwoord van een statenlid van het CDA over de gaswinning in Brakel. De aanleiding hiervoor waren signalen vanuit de gemeente Zaltbommel dat er mogelijk nieuwe ontwikkelingen zijn voor de gaswinning nabij Brakel. In de Statenbrief “Ontwikkelingen Gaswinning Vermilion Brakel, Zaltbommel” geven GS meer achtergrondinformatie en vervolgstappen ten aanzien van deze zaak. In de gemeente Zaltbommel vindt al geruime tijd gaswinning plaats door Vermilion Energy. Op dit moment ligt de winning stil, door middel van werkzaamheden wordt geprobeerd de winput weer op te starten. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft indertijd voor de gaswinning ondanks een negatief advies van de provincie, een winningsvergunning verleend. Het is nu nog niet duidelijk wat de ontwikkelplannen precies inhouden en of zij leiden tot een nieuwe winningsvergunning. Als er een nieuwe winningsvergunning procedure start bij het ministerie van EZK, dan wordt de provincie te zijner tijd ook om een advies gevraagd. In de adviesprocedure werken wij samen met mede-overheden die ook betrokken zijn bij deze gaswinning, zoals de gemeente Zaltbommel, het waterschap Rivierenland en de provincie Noord-Brabant. |
Nummer:
S3
Portefeuillehouder:
Bea Schouten
Zaak:
2019-000311
2019-000630
Beslispunten:
Antwoorden op schriftelijke Statenvragen conform concept vaststellen
Statenbrief conform concept vaststellen
BesluitGS:
Conform met tekstuele wijziging
Openbaresamenvatting:
GS hebben Statenvragen beantwoord van een statenlid van het CDA over de gaswinning in Brakel. De aanleiding hiervoor waren signalen vanuit de gemeente Zaltbommel dat er mogelijk nieuwe ontwikkelingen zijn voor de gaswinning nabij Brakel. In de Statenbrief “Ontwikkelingen Gaswinning Vermilion Brakel, Zaltbommel” geven GS meer achtergrondinformatie en vervolgstappen ten aanzien van deze zaak. In de gemeente Zaltbommel vindt al geruime tijd gaswinning plaats door Vermilion Energy. Op dit moment ligt de winning stil, door middel van werkzaamheden wordt geprobeerd de winput weer op te starten. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft indertijd voor de gaswinning ondanks een negatief advies van de provincie, een winningsvergunning verleend. Het is nu nog niet duidelijk wat de ontwikkelplannen precies inhouden en of zij leiden tot een nieuwe winningsvergunning. Als er een nieuwe winningsvergunning procedure start bij het ministerie van EZK, dan wordt de provincie te zijner tijd ook om een advies gevraagd. In de adviesprocedure werken wij samen met mede-overheden die ook betrokken zijn bij deze gaswinning, zoals de gemeente Zaltbommel, het waterschap Rivierenland en de provincie Noord-Brabant.
Bescherming vervallen natuurmonumenten
Nummer: | B5 |
Portefeuillehouder: | Peter Drenth |
Zaak: | 2018-004332 |
Beslispunten: | Statenbrief conform concept vaststellen |
BesluitGS: | Conform |
Openbaresamenvatting: | In het verleden had het Rijk 15 natuurgebieden in Gelderland aangewezen als natuurmonument. Deze status is komen te vervallen bij de invoering van de Wet Natuurbescherming op 1 januari 2017. De staten hebben GS gevraagd of die natuurgebieden nog wel goed beschermd zijn. GS geven aan dat die gebieden nog goed beschermd zijn; zij zijn onderdeel van het Gelders Natuur Netwerk of de Groene Ontwikkelzone. Vaak zijn zij ook beschermd als Natura 2000-gebied. Er is eén gebied waar de begrenzing van het Gelders Natuur Netwerk niet helemaal gelijk loopt met die van het voormalige natuurmonument: de Refter in Nijmegen. De gemeente Nijmegen heeft dit gebied in het bestemmingsplan wel goed beschermd. De provincie zal in overleg met de gemeente Nijmegen bezien of zij de begrenzing kan corrigeren. Het betreft 1160 m2. |
Nummer:
B5
Portefeuillehouder:
Peter Drenth
Zaak:
2018-004332
Beslispunten:
Statenbrief conform concept vaststellen
BesluitGS:
Conform
Openbaresamenvatting:
In het verleden had het Rijk 15 natuurgebieden in Gelderland aangewezen als natuurmonument. Deze status is komen te vervallen bij de invoering van de Wet Natuurbescherming op 1 januari 2017. De staten hebben GS gevraagd of die natuurgebieden nog wel goed beschermd zijn. GS geven aan dat die gebieden nog goed beschermd zijn; zij zijn onderdeel van het Gelders Natuur Netwerk of de Groene Ontwikkelzone. Vaak zijn zij ook beschermd als Natura 2000-gebied. Er is eén gebied waar de begrenzing van het Gelders Natuur Netwerk niet helemaal gelijk loopt met die van het voormalige natuurmonument: de Refter in Nijmegen. De gemeente Nijmegen heeft dit gebied in het bestemmingsplan wel goed beschermd. De provincie zal in overleg met de gemeente Nijmegen bezien of zij de begrenzing kan corrigeren. Het betreft 1160 m2.
Beantwoording brieven van omwonenden luchthaven Teuge
Nummer: | S4 |
Portefeuillehouder: | Josan Meijers |
Zaak: | 2018-008586 |
Beslispunten: | Brief conform concept vaststellen |
BesluitGS: | Conform |
Openbaresamenvatting: | Vanuit de omgeving van luchthaven Teuge zijn brieven aan GS gestuurd en is ingesproken in de Commissie Regionaal Overleg Teuge. Hierin o.a. wordt gevraagd om een visie van de provincie Gelderland op haar bevoegd gezag-rol voor de luchthaven in relatie tot haar visie op andere luchtvaartonderwerpen, zoals de luchthavenontwikkeling op Lelystad Airport en de gevolgen voor de woon- en leefkwaliteit van de vliegroutes die hiertoe worden ingericht. In de beantwoording wordt aangegeven dat GS streven naar een balans tussen enerzijds de verschillende vormen van luchtvaart en anderzijds de woon en leefkwaliteit. |
Nummer:
S4
Portefeuillehouder:
Josan Meijers
Zaak:
2018-008586
Beslispunten:
Brief conform concept vaststellen
BesluitGS:
Conform
Openbaresamenvatting:
Vanuit de omgeving van luchthaven Teuge zijn brieven aan GS gestuurd en is ingesproken in de Commissie Regionaal Overleg Teuge. Hierin o.a. wordt gevraagd om een visie van de provincie Gelderland op haar bevoegd gezag-rol voor de luchthaven in relatie tot haar visie op andere luchtvaartonderwerpen, zoals de luchthavenontwikkeling op Lelystad Airport en de gevolgen voor de woon- en leefkwaliteit van de vliegroutes die hiertoe worden ingericht. In de beantwoording wordt aangegeven dat GS streven naar een balans tussen enerzijds de verschillende vormen van luchtvaart en anderzijds de woon en leefkwaliteit.
Provinciale bijdrage OnePlanet
Nummer: | A4 |
Portefeuillehouder: | Michiel Scheffer |
Zaak: | 2018-007402 |
Beslispunten: | Statenbrief conform concept vaststellen |
BesluitGS: | Conform met tekstuele wijziging |
Openbaresamenvatting: | Het Vlaamse non-profit onderzoeksinstituut IMEC is geïnteresseerd om zich in Gelderland te vestigen. Het wil samen met Wageningen University & Research (WUR), Radboud Universiteit en Radboud UMC in Gelderland het programma OnePlanet opzetten en uitvoeren. Dit programma werkt aan nieuwe oplossingen voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van voeding en gezondheid. Dat sluit uitstekend aan bij het ecosysteem van de provincie Gelderland als proeftuin voor de economie van de toekomst en de ambities van Food en Health Valley. Het houdt bedrijven in Gelderland en geeft Gelderse bedrijven toegang tot de wereldmarkt. One Planet zal de innovatiekracht van het Gelderse bedrijfsleven flink vergroten en een schaalsprong betekenen voor de kennisintensieve economie in Gelderland. Om die redenen stelt het college de Staten voor om voor de periode 2019-2026 een bedrag van € 65 miljoen toe te wijzen voor OnePlanet en hiervan € 38,7 miljoen beschikbaar te stellen voor de eerste vier jaar. Om financiële risico’s te beheersen zal de beschikbaarstelling van financiële bijdragen worden gefaseerd en zal besluitvorming over nieuwe tranches worden afgewogen op basis van geleverde prestaties. Zo zal na het eerste jaar een evaluatie plaatsvinden inzake de opstart van OnePlanet en op basis van een tweede evaluatie na drie jaar zullen de Staten - bij een positieve uitkomst - gevraagd worden het restantbedrag beschikbaar te stellen. De founding fathers van OnePlanet stellen – met instemming van de provincie Gelderland - een onafhankelijke persoon aan in het stichtingsbestuur van OnePlanet. Deze persoon waarborgt o.a. de aansluiting op het Gelderse MKB en de onderwijsinstellingen van MBO tot HBO. In de prestatieafspraken met OnePlanet zal worden opgenomen dat de partners op programma- en projectenniveau zoveel mogelijk Gelderse bedrijven en kennisinstellingen laten aansluiten. |
Nummer:
A4
Portefeuillehouder:
Michiel Scheffer
Zaak:
2018-007402
Beslispunten:
Statenbrief conform concept vaststellen
BesluitGS:
Conform met tekstuele wijziging
Openbaresamenvatting:
Het Vlaamse non-profit onderzoeksinstituut IMEC is geïnteresseerd om zich in Gelderland te vestigen. Het wil samen met Wageningen University & Research (WUR), Radboud Universiteit en Radboud UMC in Gelderland het programma OnePlanet opzetten en uitvoeren. Dit programma werkt aan nieuwe oplossingen voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van voeding en gezondheid. Dat sluit uitstekend aan bij het ecosysteem van de provincie Gelderland als proeftuin voor de economie van de toekomst en de ambities van Food en Health Valley. Het houdt bedrijven in Gelderland en geeft Gelderse bedrijven toegang tot de wereldmarkt. One Planet zal de innovatiekracht van het Gelderse bedrijfsleven flink vergroten en een schaalsprong betekenen voor de kennisintensieve economie in Gelderland. Om die redenen stelt het college de Staten voor om voor de periode 2019-2026 een bedrag van € 65 miljoen toe te wijzen voor OnePlanet en hiervan € 38,7 miljoen beschikbaar te stellen voor de eerste vier jaar. Om financiële risico’s te beheersen zal de beschikbaarstelling van financiële bijdragen worden gefaseerd en zal besluitvorming over nieuwe tranches worden afgewogen op basis van geleverde prestaties. Zo zal na het eerste jaar een evaluatie plaatsvinden inzake de opstart van OnePlanet en op basis van een tweede evaluatie na drie jaar zullen de Staten - bij een positieve uitkomst - gevraagd worden het restantbedrag beschikbaar te stellen. De founding fathers van OnePlanet stellen – met instemming van de provincie Gelderland - een onafhankelijke persoon aan in het stichtingsbestuur van OnePlanet. Deze persoon waarborgt o.a. de aansluiting op het Gelderse MKB en de onderwijsinstellingen van MBO tot HBO. In de prestatieafspraken met OnePlanet zal worden opgenomen dat de partners op programma- en projectenniveau zoveel mogelijk Gelderse bedrijven en kennisinstellingen laten aansluiten.
Weidevogelgebied Eldikse Veld - gemeente Neder-Betuwe
Nummer: | S5 |
Portefeuillehouder: | Josan Meijers |
Zaak: | 2017-004916 |
Beslispunten: | Bekrachtiging van in mandaat ingesteld hoger beroep inzake weidevogelgebied Eldikse Veld - gemeente Neder-Betuwe |
BesluitGS: | Conform |
Openbaresamenvatting: | GS stellen hoger beroep in tegen de uitspraak van de Rechtbank Gelderland inzake een door de gemeente Neder-Betuwe verleende Omgevingsvergunning voor het iets boller leggen en het aanleggen van natuurvriendelijke oevers van een perceel aan de Verlengde Melkdreef te Ochten, gemeente Neder-Betuwe, ten name van de Maatschap Van de Westeringh. GS kunnen zich niet verenigen met de toetsing die de Rechtbank heeft uitgevoerd omdat deze te beperkt en onvolledig is geweest en in het verlengde daarvan dan gesteld kan worden dat de (aanleg)omgevingsvergunning niet verleend had mogen worden alvorens een toetsing door het bevoegde gezag (de provincie) op de Wet natuurbescherming aspecten had plaatsgevonden. De rechtbank had de beslissing op bezwaar dan ook moeten vernietigen en de gemeente had/moet haar werk overdoen met inschakeling van de provincie voor het afgeven van een verklaring van geen bedenkingen. Naar de mening van GS kan alleen via deze weg aan de bescherming van weidevogelgebieden - het perceel aan de Verlengde Melkdreef te Ochten is gelegen in het weidevogelgebied Eldikse Veld - , zoals deze nu in het vorm is gegeven, inhoud worden gegeven. |
Nummer:
S5
Portefeuillehouder:
Josan Meijers
Zaak:
2017-004916
Beslispunten:
Bekrachtiging van in mandaat ingesteld hoger beroep inzake weidevogelgebied Eldikse Veld - gemeente Neder-Betuwe
BesluitGS:
Conform
Openbaresamenvatting:
GS stellen hoger beroep in tegen de uitspraak van de Rechtbank Gelderland inzake een door de gemeente Neder-Betuwe verleende Omgevingsvergunning voor het iets boller leggen en het aanleggen van natuurvriendelijke oevers van een perceel aan de Verlengde Melkdreef te Ochten, gemeente Neder-Betuwe, ten name van de Maatschap Van de Westeringh. GS kunnen zich niet verenigen met de toetsing die de Rechtbank heeft uitgevoerd omdat deze te beperkt en onvolledig is geweest en in het verlengde daarvan dan gesteld kan worden dat de (aanleg)omgevingsvergunning niet verleend had mogen worden alvorens een toetsing door het bevoegde gezag (de provincie) op de Wet natuurbescherming aspecten had plaatsgevonden. De rechtbank had de beslissing op bezwaar dan ook moeten vernietigen en de gemeente had/moet haar werk overdoen met inschakeling van de provincie voor het afgeven van een verklaring van geen bedenkingen. Naar de mening van GS kan alleen via deze weg aan de bescherming van weidevogelgebieden - het perceel aan de Verlengde Melkdreef te Ochten is gelegen in het weidevogelgebied Eldikse Veld - , zoals deze nu in het vorm is gegeven, inhoud worden gegeven.
Eerbeek-Loenen 2030: Vervolgkoers N786 na Maatschappelijke Kosten Baten Analyse
Nummer: | B6 |
Portefeuillehouder: | Jan Markink |
Zaak: | 2017-015889 |
Beslispunten: | Statenbrief conform concept vaststellen |
BesluitGS: | Conform met tekstuele wijziging |
Openbaresamenvatting: | Binnen Eerbeek-Loenen 2030 wordt samen met de gemeenten Brummen en Apeldoorn en de industriekern Eerbeek-Loenen gewerkt aan een toekomstig bestendig Eerbeek en Loenen. Om de papierindustrie blijvend te kunnen verbinden aan Eerbeek is forse inzet op het vestigingsklimaat noodzakelijk. Dit is belangrijk omdat op het moment dat de industrie uit Eerbeek en Loenen zou vertrekken dit verstrekkende gevolgen heeft voor de werkgelegenheid in Eerbeek en omgeving. Ook ontstaan er naar verwachting problemen met betrekking tot de verwerking van (gebruikt) papier in Gelderland en zelfs Nederland. De opgave is veelomvattend en divers: van herstructurering van een aangrenzende woonwijk aan de papierindustrie tot de energietransitie van de papierindustrie. In deze brief staat de opgave om het wegennetwerk in en om Eerbeek te verbeteren gericht op de bereikbaarheid en het vestigingsklimaat centraal. Om deze complexe opgaven tot een succes te maken, is samenwerking en inzet op verbinding tussen de gemeenten Brummen en Apeldoorn, de papierindustrie, provincie en stakeholders (o.a. Cleantech Regio en omwonenden) noodzakelijk. Participatie heeft een belangrijke plek in het proces. Alleen op deze manier zal een resultaat bereikt kunnen worden. In de maatschappelijke kosten baten analyse (MKBA) zijn verschillende oplossingsrichtingen gericht op verbetering van het wegennetwerk in en om Eerbeek met elkaar vergeleken. Iedereen heeft kunnen reageren op de MKBA. Er zijn 26 reacties binnengekomen. Veel reacties gaan in op technische details die nog uitgewerkt moeten worden en op aannames in de verkeersmodellen. Verder komt er uit de reacties een divers beeld over de gewenste oplossing naar voren. De noodzaak van aanpak van de N786 op zo kort mogelijke termijn wordt breed gedeeld. Aandacht wordt gevraagd voor zowel het verbeteren van de bereikbaarheid als het vergroten van de leefbaarheid. Eind 2018 is er overeenstemming bereikt tussen de provincie, industriekern Eerbeek-Loenen (IKEL), en de gemeenten Brummen, Apeldoorn en Rheden over een aanpak van het wegennetwerk in verschillende tracés. De gezamenlijke aanpak sluit aan bij het advies zoals opgenomen in het MKBA. Bovendien komt de vervolg aanpak aan veel ingebrachte reacties tegemoet. |
Nummer:
B6
Portefeuillehouder:
Jan Markink
Zaak:
2017-015889
2016-012692
Beslispunten:
Statenbrief conform concept vaststellen
• Zienswijzennota conform concept vaststellen
BesluitGS:
Conform met tekstuele wijziging
Openbaresamenvatting:
Binnen Eerbeek-Loenen 2030 wordt samen met de gemeenten Brummen en Apeldoorn en de industriekern Eerbeek-Loenen gewerkt aan een toekomstig bestendig Eerbeek en Loenen. Om de papierindustrie blijvend te kunnen verbinden aan Eerbeek is forse inzet op het vestigingsklimaat noodzakelijk. Dit is belangrijk omdat op het moment dat de industrie uit Eerbeek en Loenen zou vertrekken dit verstrekkende gevolgen heeft voor de werkgelegenheid in Eerbeek en omgeving. Ook ontstaan er naar verwachting problemen met betrekking tot de verwerking van (gebruikt) papier in Gelderland en zelfs Nederland. De opgave is veelomvattend en divers: van herstructurering van een aangrenzende woonwijk aan de papierindustrie tot de energietransitie van de papierindustrie. In deze brief staat de opgave om het wegennetwerk in en om Eerbeek te verbeteren gericht op de bereikbaarheid en het vestigingsklimaat centraal. Om deze complexe opgaven tot een succes te maken, is samenwerking en inzet op verbinding tussen de gemeenten Brummen en Apeldoorn, de papierindustrie, provincie en stakeholders (o.a. Cleantech Regio en omwonenden) noodzakelijk. Participatie heeft een belangrijke plek in het proces. Alleen op deze manier zal een resultaat bereikt kunnen worden. In de maatschappelijke kosten baten analyse (MKBA) zijn verschillende oplossingsrichtingen gericht op verbetering van het wegennetwerk in en om Eerbeek met elkaar vergeleken. Iedereen heeft kunnen reageren op de MKBA. Er zijn 26 reacties binnengekomen. Veel reacties gaan in op technische details die nog uitgewerkt moeten worden en op aannames in de verkeersmodellen. Verder komt er uit de reacties een divers beeld over de gewenste oplossing naar voren. De noodzaak van aanpak van de N786 op zo kort mogelijke termijn wordt breed gedeeld. Aandacht wordt gevraagd voor zowel het verbeteren van de bereikbaarheid als het vergroten van de leefbaarheid. Eind 2018 is er overeenstemming bereikt tussen de provincie, industriekern Eerbeek-Loenen (IKEL), en de gemeenten Brummen, Apeldoorn en Rheden over een aanpak van het wegennetwerk in verschillende tracés. De gezamenlijke aanpak sluit aan bij het advies zoals opgenomen in het MKBA. Bovendien komt de vervolg aanpak aan veel ingebrachte reacties tegemoet.
Voortgang nominatieproces Romeinse Limes werelderfgoed
Nummer: | B7 |
Portefeuillehouder: | Josan Meijers |
Zaak: | 2009-000557 |
Beslispunten: | Statenbrief conform concept vaststellen |
BesluitGS: | Conform met tekstuele wijziging |
Openbaresamenvatting: | Gedeputeerde Staten stellen Provinciale Staten in kennis van de voortgang van het nominatieproces van de Romeinse Limes voor de UNESCO werelderfgoedstatus. Afgelopen januari is voor een ander traject, namelijk de Nieuwe Hollandse Waterlinie, het nominatiedossier aangeboden. Het jaar 2019 wordt een belangrijk jaar voor de Werelderfgoednominatie van de Romeinse Limes, de vroegere grens van het Romeinse Rijk. Het nominatiedossier en het managementplan van de Limes zullen door GS van de drie provincies worden vastgesteld en aangeboden aan de minister van OCW, die vervolgens naar verwachting in januari 2020 het nominatiedossier aanbiedt aan het Werelderfgoedcentrum in Parijs waarna besluitvorming plaatsvindt door het Werelderfgoedcomité. De Romeinse Limes is de vroegere grens van het Romeinse Rijk. Deze grens doorkruist ons land van Katwijk naar Nijmegen en volgt de loop van de oude Rijn. Het zuidelijke deel van Nederland hoorde tot het Romeinse Rijk. De Romeinse tijd heeft in dit gebied een archeologische schat in onze bodem nagelaten die onder andere bestaat uit Romeinse forten, schepen, nederzettingen en delen van de Romeinse weg langs de grens. Bekende vindplaatsen in Nederland zijn onder andere te vinden in Leiden, Utrecht en Nijmegen. Internationaal loopt de Limes door drie continenten. In Europa doorsnijdt de Romeinse Limes 11 landen. |
Nummer:
B7
Portefeuillehouder:
Josan Meijers
Zaak:
2009-000557
Beslispunten:
Statenbrief conform concept vaststellen
BesluitGS:
Conform met tekstuele wijziging
Openbaresamenvatting:
Gedeputeerde Staten stellen Provinciale Staten in kennis van de voortgang van het nominatieproces van de Romeinse Limes voor de UNESCO werelderfgoedstatus. Afgelopen januari is voor een ander traject, namelijk de Nieuwe Hollandse Waterlinie, het nominatiedossier aangeboden. Het jaar 2019 wordt een belangrijk jaar voor de Werelderfgoednominatie van de Romeinse Limes, de vroegere grens van het Romeinse Rijk. Het nominatiedossier en het managementplan van de Limes zullen door GS van de drie provincies worden vastgesteld en aangeboden aan de minister van OCW, die vervolgens naar verwachting in januari 2020 het nominatiedossier aanbiedt aan het Werelderfgoedcentrum in Parijs waarna besluitvorming plaatsvindt door het Werelderfgoedcomité. De Romeinse Limes is de vroegere grens van het Romeinse Rijk. Deze grens doorkruist ons land van Katwijk naar Nijmegen en volgt de loop van de oude Rijn. Het zuidelijke deel van Nederland hoorde tot het Romeinse Rijk. De Romeinse tijd heeft in dit gebied een archeologische schat in onze bodem nagelaten die onder andere bestaat uit Romeinse forten, schepen, nederzettingen en delen van de Romeinse weg langs de grens. Bekende vindplaatsen in Nederland zijn onder andere te vinden in Leiden, Utrecht en Nijmegen. Internationaal loopt de Limes door drie continenten. In Europa doorsnijdt de Romeinse Limes 11 landen.
Mandaatbesluit IPO Bestuur 14 februari 2019
Nummer: | S6 |
Portefeuillehouder: | Peter Drenth |
Zaak: | 2019-000026 |
Beslispunten: | • 1. Het IPO Bestuur namens de Provincie Gelderland met het recht tot ondermandaat te mandateren tot het voeren van onderhandelingen om te komen tot een definitief Klimaatakkoord, zoals beschreven in bijgevoegd voorstel met bijlagen voor de vergadering van het IPO Bestuur d.d. 14 februari 2019 betreffende het Klimaatakkoord. • 2. Aan het onder 1. bedoelde mandaat het voorbehoud te verbinden dat: a) het definitieve Klimaatakkoord aan de provincie ter instemming wordt voorgelegd en b) het proces van de verdeelsystematiek tot een voor provincies aanvaardbaar resultaat leidt. • 3. De Gedeputeerde voor het IPO te machtigen het standpunt van de Provincie Gelderland met betrekking tot het Klimaatakkoord in te brengen in het IPO. |
BesluitGS: | Conform met tekstuele wijziging |
Openbaresamenvatting: | Op 14 februari 2019 vergadert het IPO Bestuur over haar inzet om te komen tot een definitief Klimaatakkoord, later in 2019. Gedeputeerde Staten stemmen in met de inzet die het IPO Bestuur heeft voorgesteld. Criteria als haalbaarheid, uitvoerbaarheid en betaalbaarheid wegen voor de gezamenlijke provincies zwaar mee. Gedeputeerde Staten van Gelderland kunnen zich in grote lijnen vinden in de door IPO voorgestelde inzet. |
Nummer:
S6
Portefeuillehouder:
Peter Drenth
Zaak:
2019-000026
Beslispunten:
• 1. Het IPO Bestuur namens de Provincie Gelderland met het recht tot ondermandaat te mandateren tot het voeren van onderhandelingen om te komen tot een definitief Klimaatakkoord, zoals beschreven in bijgevoegd voorstel met bijlagen voor de vergadering van het IPO Bestuur d.d. 14 februari 2019 betreffende het Klimaatakkoord. • 2. Aan het onder 1. bedoelde mandaat het voorbehoud te verbinden dat: a) het definitieve Klimaatakkoord aan de provincie ter instemming wordt voorgelegd en b) het proces van de verdeelsystematiek tot een voor provincies aanvaardbaar resultaat leidt. • 3. De Gedeputeerde voor het IPO te machtigen het standpunt van de Provincie Gelderland met betrekking tot het Klimaatakkoord in te brengen in het IPO.
BesluitGS:
Conform met tekstuele wijziging
Openbaresamenvatting:
Op 14 februari 2019 vergadert het IPO Bestuur over haar inzet om te komen tot een definitief Klimaatakkoord, later in 2019. Gedeputeerde Staten stemmen in met de inzet die het IPO Bestuur heeft voorgesteld. Criteria als haalbaarheid, uitvoerbaarheid en betaalbaarheid wegen voor de gezamenlijke provincies zwaar mee. Gedeputeerde Staten van Gelderland kunnen zich in grote lijnen vinden in de door IPO voorgestelde inzet.