Woningsplitsen is een goede methode om de woningbouwopgave te versnellen. Er moet echter wel bij stilgestaan worden wat het effect op de parkeerdruk is. Wanneer een woning wordt gesplitst in twee kleinere woningen, kan dat van invloed zijn op de doelgroep en het bijbehorende autobezit (en -gebruik). De gemeente Bronckhorst lost dit op door als eis bij woningsplitsen op te voeren dat de beleidsregel ‘Parkeernormen Bronckhorst’ van toepassing is en parkeren op eigen terrein moet worden opgelost.
Voorbeeldcasus: Parkeernormen bij woningsplitsen?
In 2021 hebben wij een handreiking woningsplitsen opgesteld voor het stimuleren en reguleren van woningsplitsen. In de handreiking worden concrete voorbeelden en suggesties gegeven, die het voor de beleidsmaker van de Gelderse gemeenten makkelijker maakt te bepalen hoe zij om kunnen gaan met woningsplitsen.
Voordelen | Nadelen |
De parkeerdruk in de omgeving stijgt niet of slechts beperkt. | Realisatie op eigen terrein gaat ten koste van groen en leefbaarheid |
Voordelen
Nadelen
De parkeerdruk in de omgeving stijgt niet of slechts beperkt.
Realisatie op eigen terrein gaat ten koste van groen en leefbaarheid
Overige voorbeeldcasussen
Voorbeeldcasus centrumdefinitie
Gemeente Wageningen gaat er van uit dat ieder gebied verschillende karakteristieken heeft die doorwerken op de parkeervraag en het aanbod
Voorbeeldcasus deelauto's
Deelauto’s worden regelmatig ingezet om het autobezit en daarmee de benodigde parkeerplaatsen te reduceren. Indien er gekozen wordt voor elektrische deelauto’s, heeft dit een aanvullend positief effect op de leefbaarheid en de stikstofuitstoot.
Voorbeeldcasus Menukaart
Bij nieuwe ontwikkelingen in de gemeente Nijmegen kan de parkeereis worden beïnvloed door het bieden en/of stimuleren van alternatieve vervoerswijzen.
Voorbeeldcasus nieuwe woonvormen
De gemeente Almere maakt in haar parkeernormen onderscheid tussen verschillende doelgroepen.
Voorbeeldcasus participatie
Het gebruiken van passende parkeernormen draagt ook bij aan de tevredenheid van de bewoners in de omgeving. De gemeente Nijmegen is zich daar bewust van en heeft in haar parkeernota aandacht aan participatie besteed.
Voorbeeldcasus: Parkeren bij bedrijven
Het toepassen van maatwerk rond parkeren bij bedrijven kan ruimte opleveren voor klimaatadaptieve maatregelen, vergroening van kantoorgebieden of voor extra woningbouw.