Er mag een reductie van de parkeernormen worden toegepast door naar specifieke gebiedskenmerken binnen deze zones te kijken. Binnen de rest van de bebouwde kom wordt een reductie van 10% toegepast op de parkeervraag van werknemers van detailhandel en bedrijven, wanneer het bedrijf binnen een straal van 400m van een hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) of een snelfietsroute is gelegen. En voor alle functies een reductie van 15% van de parkeervraag, wanneer ze binnen het gebied van de Wageningen Campus worden gerealiseerd. Deze reductie wordt toegepast omdat in deze gebieden alternatieven zijn voor het autogebruik.
Voorbeeldcasus: Toepassen centrumdefinitie op OV locaties
Gemeente Wageningen gaat er van uit dat ieder gebied verschillende karakteristieken heeft die doorwerken op de parkeervraag en het aanbod. Voor het vaststellen van de parkeereis hanteert de gemeente drie zones: de binnenstad, de binnenstadschil en de rest van de bebouwde kom van Wageningen.
Voordelen | Nadelen |
Rekening houden met afstand tot HOV en snelfietsroute biedt meer ruimte voor passende parkeerbehoefte en voor verdere verstedelijking. Dit vergroot het gebruik van duurzame mobiliteitsvormen. | Als het autobezit van toekomstige gebruikers van de nieuwbouw hoger is dan de parkeernorm, kan dit leiden tot extra parkeerdruk in de omgeving indien er geen sprake is van gereguleerd gebied. |
Voordelen
Nadelen
Rekening houden met afstand tot HOV en snelfietsroute biedt meer ruimte voor passende parkeerbehoefte en voor verdere verstedelijking. Dit vergroot het gebruik van duurzame mobiliteitsvormen.
Als het autobezit van toekomstige gebruikers van de nieuwbouw hoger is dan de parkeernorm, kan dit leiden tot extra parkeerdruk in de omgeving indien er geen sprake is van gereguleerd gebied.
Overige voorbeeldcasussen
Voorbeeldcasus deelauto's
Deelauto’s worden regelmatig ingezet om het autobezit en daarmee de benodigde parkeerplaatsen te reduceren. Indien er gekozen wordt voor elektrische deelauto’s, heeft dit een aanvullend positief effect op de leefbaarheid en de stikstofuitstoot.
Voorbeeldcasus Menukaart
Bij nieuwe ontwikkelingen in de gemeente Nijmegen kan de parkeereis worden beïnvloed door het bieden en/of stimuleren van alternatieve vervoerswijzen.
Voorbeeldcasus nieuwe woonvormen
De gemeente Almere maakt in haar parkeernormen onderscheid tussen verschillende doelgroepen.
Voorbeeldcasus Parkeernormen
In 2021 heeft de provincie Gelderland een handreiking woningsplitsen opgesteld voor het stimuleren en reguleren van woningsplitsen.
Voorbeeldcasus participatie
Het gebruiken van passende parkeernormen draagt ook bij aan de tevredenheid van de bewoners in de omgeving. De gemeente Nijmegen is zich daar bewust van en heeft in haar parkeernota aandacht aan participatie besteed.
Voorbeeldcasus: Parkeren bij bedrijven
Het toepassen van maatwerk rond parkeren bij bedrijven kan ruimte opleveren voor klimaatadaptieve maatregelen, vergroening van kantoorgebieden of voor extra woningbouw.