Dikwijls is er onvoldoende ruimte om binnenstedelijk extra parkeerplaatsen te ontwikkelen bij woningbouwprojecten. Het risico bestaat dat de woningbouw sterk wordt vertraagd of helemaal niet tot stand komt als er te hoge parkeernormen worden toegepast. Bij (te) lage parkeernormen kan er echter een hoge parkeerdruk ontstaan. Om deze woningbouwopgave te realiseren met tegelijkertijd behoud van bereikbaarheid van de regio en de leefbaarheid in de steden, is het nodig met meer maatwerk en flexibiliteit om te gaan met parkeernormen. Een aanpak die past in de filosofie van de Omgevingswet.
Actieplan Wonen: Handreiking Parkeren
Het anders omgaan met parkeernormen is een complex vraagstuk. Deze handreiking helpt gemeenten op weg. Hoe creëer je als gemeente een opening voor maatwerk? En welke indicatoren bepalen dan de uitkomst? Daarmee is deze handreiking een concretisering en een verdieping ten opzichte van de CROW handreiking.
Handreikingen
Deze handreiking helpt gemeenten op weg:
Achtergrondinformatie
Voor goed onderbouwde parkeernormen is inzicht in basisgegevens en (CBS-)data noodzakelijk.
Indicatoren voor maatwerk
Bij het op maat toepassen van parkeren is het van belang te kijken naar de kenmerken van het gebied, naar de functie/ontwikkeling en naar de doelgroep. Deze kenmerken zijn niet statisch en kunnen in de loop van de tijd veranderen.
Ruimte voor maatwerk
Om maatwerk te kunnen bieden voor parkeren bij gebiedsontwikkelingen, is het nodig dat de parkeernota of het paraplu bestemmingsplan hier ruimte voor biedt.
Samenwerking projectontwikkelaar en omgeving
In de samenwerking met de projectontwikkelaar heeft de gemeente de rol om voor aanvang van de woningbouwontwikkeling duidelijke kaders mee te geven.