N315: Doetinchem - Ruurlo

Provinciale Staten van Gelderland hebben het inpassingsplan voor de N315 Doetinchem-Ruurlo vastgesteld. Dit inpassingsplan maakt de beoogde aanpassingen aan de weg en de landschappelijke inrichting daarvan mogelijk.

Inpassingsplan

De aanpassingen die we aan de weg willen doen, passen niet allemaal in de huidige bestemmingsplannen van de gemeenten Berkelland, Bronckhorst en Doetinchem. In overleg met deze gemeenten maakten we daarom een inpassingsplan (provinciaal bestemmingsplan).

Het inpassingsplan is op 15 mei 2024 door Provinciale Staten vastgesteld. Tijdens de Statenvergadering heeft gedeputeerde Klaas Ruitenberg toegezegd dat de provincie in overleg blijft met belanghebbenden over de invulling van het inrichtingsplan. Alle documenten van het Inpassingsplan vindt u op het Omgevingsloket bij Regels op De Kaart, vanaf 23 mei 2024.

Zienswijzen

Het ontwerp-inpassingsplan lag tussen 14 september tot en met woensdag 25 oktober 2023 ter inzage. Daarop zijn 7 zienswijzen ingediend. We hebben deze samengevat en beantwoord in een zienswijzennota. In de zienswijzennota staat ook of en hoe we het inpassingsplan op de zienswijzen hebben aangepast, en waarom we dat wel of niet hebben gedaan.

Hoe kunt u in beroep?  

Het vastgestelde provinciale inpassingsplan ligt 6 weken ter inzage, van donderdag 23 mei 2024 tot en met donderdag 4 juli 2024. In deze periode kunnen belanghebbenden beroep instellen bij de rechter (afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State). Als u beroep wilt instellen tegen het PIP, kan dat op 2 manieren:  

  • via een brief aan de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA, Den Haag 
  • digitaal via de deze link: https://loket.raadvanstate.nl. Hiervoor is een DigiD vereist. 

Planning

  • Het vastgestelde inpassingsplan ligt ter inzage van donderdag 23 mei 2024 tot en met donderdag 4 juli 2024. In deze periode kunnen belanghebbenden beroep instellen bij de rechter (afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State). 
  • Daarna weten we of het provinciale inpassingsplan onherroepelijk is. Ondertussen starten we met de gesprekken voor de minnelijke grondverwerving en bereiden we de aanvraag van vergunningen en de aanbesteding van het werk voor. 
  • Naar verwachting starten we in het voorjaar van 2026 met de uitvoering. Medio tweede helft 2026 zijn de werkzaamheden dan klaar.
  • Deze planning is afhankelijk van het verloop van de benodigde procedures en de grondaankopen. 

Onze plannen

Het wegvak van ongeveer 2 kilometer lang ten noorden van Zelhem gaan we verbreden, zodat de weg weer voldoet aan de richtlijnen. Ook voeren we dan meteen het asfaltonderhoud op dit gedeelte uit. Verder plaatsen we geleiderails in de buitenbochten bij de Aaltenseweg en de Oude Zelhemseweg. We zullen bomen moeten verwijderen om de wegverbreding mogelijk te maken en geleiderails te plaatsen. Deze compenseren we. En veel meer dan dat, want we planten heel veel nieuwe bomen en struiken aan langs de N315 tussen Doetinchem en Ruurlo.  

In 2020 en 2021 voerden we al de meeste onderhoudswerkzaamheden van het groot onderhoud aan de N315 uit (fase 1).  

Wegontwerpen

Op onderstaande wegontwerpen brengen we de aanpassingen in beeld. We hebben daarbij de weg in stukken verdeeld. 

Aanplant bomen en struiken

We planten veel nieuwe bomen en struiken langs de N315 tussen Doetinchem en Ruurlo, namelijk ongeveer 196 nieuwe bomen en ruim 9.000 m2 houtsingels met daarin ongeveer 1.100 boomvormers. Deze jonge sprieten van boompjes planten we in nieuwe houtsingels op verschillende plaatsen langs het hele traject, zodat ze daar alle tijd en ruimte krijgen om uit te groeien tot volwassen bomen. De Werkgroep Bomen dacht mee over de soorten bomen en struiken en de locaties. 

Nieuwe werkwijze bomen 

Langs de hele provinciale weg tussen Doetinchem en Ruurlo hebben we beoordeeld of bomen die erg dicht langs de rijbaan staan, een risico vormen voor de verkeersveiligheid. Daardoor kan de verkeersveiligheid in gevaar komen. Bij deze beoordeling hebben we onze Werkwijze Bomen toegepast. Daar waar nodig nemen we maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren.  Gelukkig kunnen vrijwel alle bomen langs de weg blijven staan. Bijvoorbeeld door een geleiderail te plaatsen. Op een paar plekken is het verwijderen van bomen helaas onvermijdelijk, zie hierna onder ‘Bomenkap’. 

Vanaf het begin van dit proces, in 2017, zijn de omgeving en de betreffende gemeenten nauw betrokken (zie hierna onder ‘Participatie’). 

Bomenkap

Langs de N315 staan ruim 1200 bomen op korte afstand van de rijbaan. De meeste bomen vormen geen direct gevaar voor de verkeersveiligheid en kunnen blijven staan, deels na het nemen van aanvullende maatregelen zoals het plaatsen van geleiderails. Voor ongeveer 40-45 bomen blijft kap onvermijdelijk: 

  • circa 30-35 bij de wegverbreding boven Zelhem 
  • circa 10 bomen voor het plaatsen van een geleiderail in 2 buitenbochten (Aaltenseweg en Oude Zelhemseweg)
  • circa 70 bomen ten zuiden van Veldhoek wegens de conditie van de bomen en het voorgenomen laanherstel. Daarvoor is ook het dempen en verplaatsen van watergangen nodig

De bomen ten zuiden van Veldhoek lichten we nader toe. Op deze plek wilden we circa 130 nieuwe bomen aanplanten en de huidige circa 70 bomen (circa 50 Amerikaanse en 20 inlandse eiken) behouden. Uit onderzoek blijkt echter dat de conditie van de bestaande bomen niet meer optimaal is. Bovendien moet voor de aanplant van nieuwe bomen een deel van de naastgelegen sloot gedempt en verplaatst worden. Dat benadeelt de conditie van de bestaande bomen nog meer. We bespraken dit met de Werkgroep Bomen. De werkgroep opperde het idee om deze bomen toch direct te verwijderen. Dan kan eerder het beoogde eindbeeld worden bereikt van een nieuwe bomenrij op een toekomstbestendige afstand van de rijbaan. Dat is goed voor de natuur en het landschap, verbetert op relatief korte termijn de verkeersveiligheid en biedt kansen voor een toekomstbestendige nieuwe laanstructuur. Dit idee hebben we uitgewerkt in het wegontwerp. 

Wegverbreding ten noorden van Zelhem 

Tussen kilometerpaaltje 12.4 en 14.1 verbreden we de rijbaan naar circa 7 meter. Daarmee voldoet de N315 overal aan de minimaal vereiste wegbreedte en dat maakt de weg veiliger. Aan de noordwestelijke zijde van de rijbaan (waar niet het fietspad ligt) maken we de weg breder. Daarvoor moeten we bomen weghalen. 

Geleiderails 

We maken 2 bochten veiliger door daar we een geleiderail in de buitenbocht te plaatsen, namelijk bij de Aaltenseweg (kilometer 13,4) en bij de Oude Zelhemseweg (kilometer 21.8). Dat is nodig omdat daar de bomen te dicht op de weg staan. Als een auto daar van de weg raakt, is de kans groot dat hij tegen een boom eindigt met mogelijk ernstig letsel of zelfs dodelijke afloop tot gevolg. Dat willen we voorkomen door het plaatsen van een geleiderail. Om ruimte te maken voor die geleiderail, moeten we enkele bomen kappen. Dat klinkt tegenstrijdig. Maar als we geen geleiderail zouden plaatsen, dan zouden we veel meer bomen moeten kappen om de verkeerssituatie op deze plaatsen veiliger te maken. Anders gezegd, het plaatsen van een geleiderail kost enkele bomen maar spaart de bomen die erachter staan.

 

Bereikbaar Gelderland

Kijk voor actuele werkzaamheden en eventuele omleidingsroutes op de site van Bereikbaar Gelderland.

Heeft u vragen?

Stel uw vraag via het vragenformulier of neem telefonisch contact op via 026 359 9999.