N315: Doetinchem - Ruurlo

Op 15 mei 2024 stelden Provinciale Staten van Gelderland het provinciale inpassingsplan van de N315 Doetinchem-Ruurlo vast. Daartegen is beroep aangetekend bij de Raad van State. Dit heeft gevolgen voor onze uitvoeringsplannen.

Inpassingsplan 

Provincie Gelderland wil de N315 Doetinchem-Ruurlo veiliger maken en landschappelijk beter inrichten. Omdat de beoogde aanpassingen niet allemaal in de huidige bestemmingsplannen van de gemeenten Berkelland, Bronckhorst en Doetinchem passen, hebben we in overleg met deze gemeenten een inpassingsplan (zeg maar een ‘provinciaal bestemmingsplan’) gemaakt. Provinciale Staten van Gelderland stelden op 15 mei 2024 het inpassingsplan voor de N315 Doetinchem-Ruurlo vast.  

Alle documenten van het Inpassingsplan vindt u op het Omgevingsloket bij Regels op De Kaart.   

Het vastgestelde inpassingsplan lag van 23 mei 2024 tot en met 4 juli 2024 ter inzage. In deze periode kon iedereen beroep instellen bij de rechter (afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State). De beroepstermijn is inmiddels verlopen. Er is 1 beroep ingediend. Dit betekent dat het inpassingsplan nog niet onherroepelijk is. 

Planning 

We zijn gestart met de gesprekken voor de minnelijke grondverwerving en bereiden de aanvraag van vergunningen en de aanbesteding van het werk voor.  

Nu de provincie op de uitspraak van de Raad van State moet wachten, is de eerder gedachte startdatum van de uitvoering niet haalbaar. Vooralsnog gaan we uit van een vertraging van ongeveer een jaar. Naar verwachting start de uitvoering van de werkzaamheden dan in het voorjaar van 2027. In de tweede helft van 2027 zouden de werkzaamheden dan gereed kunnen zijn. Deze planning is mede afhankelijk van het verloop van de grondaankopen en van de vergunningprocedures. 

Onze plannen

Het wegvak van ongeveer 2 kilometer lang ten noorden van Zelhem gaan we verbreden, zodat de weg weer voldoet aan de richtlijnen. Ook voeren we dan meteen het asfaltonderhoud op dit gedeelte uit. Verder plaatsen we geleiderails in de buitenbochten bij de Aaltenseweg en de Oude Zelhemseweg. We zullen bomen moeten verwijderen om de wegverbreding mogelijk te maken en geleiderails te plaatsen. Deze compenseren we. En veel meer dan dat, want we planten heel veel nieuwe bomen en struiken aan langs de N315 tussen Doetinchem en Ruurlo.  

In 2020 en 2021 voerden we al de meeste onderhoudswerkzaamheden van het groot onderhoud aan de N315 uit (fase 1).  

Wegontwerpen

Op onderstaande wegontwerpen brengen we de aanpassingen in beeld. We hebben daarbij de weg in stukken verdeeld. 

Aanplant bomen en struiken

We planten veel nieuwe bomen en struiken langs de N315 tussen Doetinchem en Ruurlo, namelijk ongeveer 196 nieuwe bomen en ruim 9.000 m2 houtsingels met daarin ongeveer 1.100 boomvormers. Deze jonge sprieten van boompjes planten we in nieuwe houtsingels op verschillende plaatsen langs het hele traject, zodat ze daar alle tijd en ruimte krijgen om uit te groeien tot volwassen bomen. De Werkgroep Bomen dacht mee over de soorten bomen en struiken en de locaties. 

Nieuwe werkwijze bomen 

Langs de hele provinciale weg tussen Doetinchem en Ruurlo hebben we beoordeeld of bomen die erg dicht langs de rijbaan staan, een risico vormen voor de verkeersveiligheid. Daardoor kan de verkeersveiligheid in gevaar komen. Bij deze beoordeling hebben we onze Werkwijze Bomen toegepast. Daar waar nodig nemen we maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren.  Gelukkig kunnen vrijwel alle bomen langs de weg blijven staan. Bijvoorbeeld door een geleiderail te plaatsen. Op een paar plekken is het verwijderen van bomen helaas onvermijdelijk, zie hierna onder ‘Bomenkap’. 

Vanaf het begin van dit proces, in 2017, zijn de omgeving en de betreffende gemeenten nauw betrokken (zie hierna onder ‘Participatie’). 

Bomenkap

Langs de N315 staan ruim 1200 bomen op korte afstand van de rijbaan. De meeste bomen vormen geen direct gevaar voor de verkeersveiligheid en kunnen blijven staan, deels na het nemen van aanvullende maatregelen zoals het plaatsen van geleiderails. Voor ongeveer 40-45 bomen blijft kap onvermijdelijk: 

  • circa 30-35 bij de wegverbreding boven Zelhem 
  • circa 10 bomen voor het plaatsen van een geleiderail in 2 buitenbochten (Aaltenseweg en Oude Zelhemseweg)
  • circa 70 bomen ten zuiden van Veldhoek wegens de conditie van de bomen en het voorgenomen laanherstel. Daarvoor is ook het dempen en verplaatsen van watergangen nodig

De bomen ten zuiden van Veldhoek lichten we nader toe. Op deze plek wilden we circa 130 nieuwe bomen aanplanten en de huidige circa 70 bomen (circa 50 Amerikaanse en 20 inlandse eiken) behouden. Uit onderzoek blijkt echter dat de conditie van de bestaande bomen niet meer optimaal is. Bovendien moet voor de aanplant van nieuwe bomen een deel van de naastgelegen sloot gedempt en verplaatst worden. Dat benadeelt de conditie van de bestaande bomen nog meer. We bespraken dit met de Werkgroep Bomen. De werkgroep opperde het idee om deze bomen toch direct te verwijderen. Dan kan eerder het beoogde eindbeeld worden bereikt van een nieuwe bomenrij op een toekomstbestendige afstand van de rijbaan. Dat is goed voor de natuur en het landschap, verbetert op relatief korte termijn de verkeersveiligheid en biedt kansen voor een toekomstbestendige nieuwe laanstructuur. Dit idee hebben we uitgewerkt in het wegontwerp. 

Wegverbreding ten noorden van Zelhem 

Tussen kilometerpaaltje 12.4 en 14.1 verbreden we de rijbaan naar circa 7 meter. Daarmee voldoet de N315 overal aan de minimaal vereiste wegbreedte en dat maakt de weg veiliger. Aan de noordwestelijke zijde van de rijbaan (waar niet het fietspad ligt) maken we de weg breder. Daarvoor moeten we bomen weghalen. 

Geleiderails 

We maken 2 bochten veiliger door daar we een geleiderail in de buitenbocht te plaatsen, namelijk bij de Aaltenseweg (kilometer 13,4) en bij de Oude Zelhemseweg (kilometer 21.8). Dat is nodig omdat daar de bomen te dicht op de weg staan. Als een auto daar van de weg raakt, is de kans groot dat hij tegen een boom eindigt met mogelijk ernstig letsel of zelfs dodelijke afloop tot gevolg. Dat willen we voorkomen door het plaatsen van een geleiderail. Om ruimte te maken voor die geleiderail, moeten we enkele bomen kappen. Dat klinkt tegenstrijdig. Maar als we geen geleiderail zouden plaatsen, dan zouden we veel meer bomen moeten kappen om de verkeerssituatie op deze plaatsen veiliger te maken. Anders gezegd, het plaatsen van een geleiderail kost enkele bomen maar spaart de bomen die erachter staan.

 

Bereikbaar Gelderland

Kijk voor actuele werkzaamheden en eventuele omleidingsroutes op de site van Bereikbaar Gelderland.

Heeft u vragen?

Stel uw vraag via het vragenformulier of neem telefonisch contact op via 026 359 9999.