Veel gestelde vragen en antwoorden
Vragen en antwoorden over de gevolgen van de uitspraken
Wat speelt er nu rondom stikstof?
De Raad van State en rechtbank Den Haag hebben relatief kort na elkaar 2 stikstof-gerelateerde gerechtelijke uitspraken gedaan. En daarmee een signaal afgegeven aan overheden. Doe meer aan natuurherstel.
Waar ging de Raad van State-uitspraak over?
Nederlands hoogste rechtsorgaan stelt dat met terugwerkende kracht (tot 5 jaar terug) alsnog een natuurvergunning nodig is, voor het gebruik van intern salderen. Tot voor kort mocht een ondernemer de stikstof die al eerder vergund was, wegstrepen tegen de toekomstige stikstof-emissie die ontstaat bij bijvoorbeeld uitbreiding. Dat mocht tot 18 december 2024 zonder vergunning. Nu moeten overheden alsnog een vergunning afgeven voor het gebruik van intern salderen.
Waar ging die Greenpeace-uitspraak over?
De rechtszaak was door de milieuorganisatie aangespannen tegen de Staat over het uitblijven van voldoende maatregelen die de stikstofuitstoot moeten verlagen voor de meest kwetsbare natuur in Nederland. De rechter gaf Greenpeace gelijk.
Wat betekenen deze vonnissen voor provincie Gelderland?
Het 'Greenpeace-vonnis' betekent dat Den Haag zich moet inspannen om stikstofmaatregelen te nemen voor de meest kwetsbare natuur, met het oog op 2030. De Raad van State-uitspraak - kort door de bocht - raakt Gelderland directer. Provincies (en gemeenten) moeten meer doen aan natuurherstel.
Wat gaat Gelderland nu doen?
Gelderland werkt aan de brede versnellingsaanpak stikstof. Onderdeel daarvan is nu een zonering uit te werken met maatregelen rondom stikstofgevoelige habitats in de Natura 2000-gebieden. Het gaat behalve om nieuwe regels ook om stimulerende maatregelen, om aan die regels te kunnen voldoen. De provincie wil met deze inzet natuur herstellen en daarmee ook ruimte creëren voor vergunningen voor toekomstige ontwikkelingen. Denk aan woningbouw, wegen en evenementen.
Voor welke subsidieregelingen heeft de uitspraak gevolgen en wat zijn die gevolgen?
De uitspraak kan gevolgen hebben voor onderstaande subsidieregelingen omdat er misschien een vergunning nodig is voor activiteiten binnen de regeling. We weten alleen nog niet wat de gevolgen precies gaan zijn. Dat zoeken we momenteel uit. De behandeling van de subsidieaanvragen kan mogelijk langer duren.
- https://www.gelderland.nl/subsidies/aanleg-agroforestry
- Gebiedsgerichte beëindiging veehouderijen
- https://www.gelderland.nl/subsidies/innovatie-en-modernisering-stikstof
- https://www.gelderland.nl/subsidies/investeringen-in-bewezen-stikstofreducerende-maatregelen-in-stalsystemen-door-pas-melders
- https://www.gelderland.nl/subsidies/managementmaatregelen-melkveehouderij
- https://www.gelderland.nl/subsidies/stikstofreductie-door-verplaatsing-veehouderij
- https://www.gelderland.nl/subsidies/stikstofreductie-via-aanpassing-van-veehouderijen
Vragen antwoorden over zonering
Wat zijn de criteria binnen de zonering?
De zonering wordt op dit moment uitgewerkt. De komende tijd zal het duidelijk moeten worden welke criteria zullen gaan gelden binnen de zonering.
Wat wordt er bedoeld met stikstofgevoelige habitats?
Een habitattype is een bepaald type ecosysteem: op het land of in het water, met kenmerkende dier- en plant-soorten. In dit dossier bedoelen we hiermee dat habitat-typen bepaalde, stikstofgevoelige planten zijn.
Wat betekent de zonering nou voor PAS-melders?
De zonering vormt een onderdeel van een breed pakket van maatregelen waarmee wordt gewerkt aan natuurherstel en stikstofvermindering. Uiteindelijk maakt het totaal daarmee naar onze verwachting ruimte vrij voor vergunningverlening en dus ook voor PAS-melders.
Welke organisaties gaat de zonering aan?
Alle bedrijven en sectoren - binnen de toekomstige zones - die momenteel stikstof uitstoten. Daarmee beperkt deze aanpak zich niet tot slechts de boerensector. De zonering heeft dus ook consequenties voor andere sectoren zoals industrie, mobiliteit, woningbouw, energie
Moeten bedrijven binnen de zonering hier aan meewerken?
Binnen de toekomstige zones moeten bedrijven en sectoren bijdragen aan natuurherstel en vermindering van stikstofuitstoot. De provincie wil ondernemers daarbij wel helpen. Via financiering, advies of verplaatsing bijvoorbeeld. Met name de aankomende 5 jaar. Bedrijven krijgen 10 jaar de tijd om toe te werken naar de gewenste uitstoot. Uiteindelijk - als de doelstellingen niet worden gehaald - zal de provincie handhavend moeten optreden.
Wat wil Gelderland hiermee bereiken?
Natuurherstel en daarmee de ruimte om vergunningen te verlenen zodat nieuwe ontwikkelingen weer mogelijk zijn. Nu zit de provincie vergunning-technisch op slot, wat uiteindelijk ingrijpend is voor alle vooruitgang.
De 1e forse stap is nu gezet, wanneer zijn we weer van het slot?
Deze zonering is een 1e goede stap. En maakt onderdeel uit van een nog verder samen te stellen breed pakket (te borgen) maatregelen. Maar de zonering is niet dé oplossing: Gelderland gaat ook verder met de versnelde aanpak stikstof. De provincie rekent daarbij op aanvullende maatregelen van het Rijk. Een breed (geborgd) pakket van verschillende maatregelen waarmee alle overheden toewerken naar natuurherstel. Voorlopig is deze vraag niet te beantwoorden.
Vragen en antwoorden over vergunningverlening
Mijn project heeft slechts tijdelijke en/of (heel) kleine neerslag van stikstof op een (stikstofoverbelast) Natura 2000-gebied. Hoe gaat de provincie hiermee om?
Bij tijdelijke en (zeer) beperkte neerslag (denk aan het plaatsen van electriciteitshuisjes of het voorbereiden van woningbouw) kan een ecologisch deskundig bureau bij wijze van ecologische voortoets mogelijk al vaststellen dat er geen significante effecten optreden. Dit is afhankelijk van de toestand van het betrokken natuurgebied. Een vergunning aanvragen is dan niet nodig. Wanneer er sprake is van jaarlijks en op permanente basis uitvoeren van activiteiten die leiden tot een (zeer) kleine neerslag van stikstof op een voor stikstofgevoelig Natura 2000-gebied, kan ook in bepaalde uitzonderlijke gevallen worden vastgesteld dat er geen significante gevolgen optreden. Dit wordt ook onderbouwd met een ecologische beoordeling. Aangezien in deze situaties vaak diepgravender en (ter plaatse) aanvullend onderzoek nodig is, is de provincie van mening dat in deze situaties vrijwel altijd een gedegen (passende) beoordeling vereist is. Vervolgens moet de initiatiefnemer een aanvraag voor een Natura 2000-activiteit indienen.
Welke evenementen kunnen dit jaar doorgaan?
De uitspraak van de Raad van State van 18 december raakt ook de organisatie van evenementen met stikstofuitstoot vlakbij kwetsbare Natura 2000 - gebieden. Bijvoorbeeld evenementen die gebruik maken van aggregaten voor stroom of extra inzet parkeerplaatsen.
De provincie ziet mogelijkheden om een aantal evenementen onder de zogenoemde overgangsregeling van 5 jaar toe te staan. Deze overgangsregeling geeft aan dat we niet hoeven te handhaven tegen projecten die afgelopen 5 jaar met intern salderen zijn gestart en die niet wijzigen. Dit geldt ook voor (niet gewijzigde) evenementen. Evenementen die niet nieuw zijn, afgelopen 5 jaar zijn georganiseerd en niet wijzigen in 2025 kunnen wellicht dit jaar wel plaatsvinden. We willen dit per geval bekijken en beoordelen. Voor evenementen die gewijzigd zijn of dit jaar voor het eerst georganiseerd worden, willen we kijken of die door kunnen gaan (bij geen stikstofuitstoot) en of ze een natuurvergunning nodig hebben (bij stikstofuitstoot).
We vragen organisatoren hiervoor tijdig gegevens aan te leveren. Welke gegevens we nodig hebben, kunnen organisatoren opvragen via het Provincieloket.
Ook interessant:
- Kijk hier voor andere veelgestelde vragen over stikstof en Natura 2000