Ik mag dan veel achter een beeldscherm zitten, mijn werk is ontzettend divers.
Ik en mijn team zorgen ervoor dat alle applicaties die de provincie nodig heeft, werken. Dat medewerkers er altijd bij kunnen en de software niet traag is, voldoet aan wetten en regels, veilig is enzovoort. We beheren van alles. Denk aan de kaarten op onze website. En leest iemand besluiten van Gedeputeerde Staten, of vraagt hij een vergunning of subsidie aan? Aan ons de taak te zorgen dat de informatie uit onze systemen diegene zonder problemen bereikt. Het gaat om applicaties die inwoners gebruiken, en onze collega’s. Om documenten te archiveren, meldingen af te handelen, verlof bij te houden, kaarten te maken. Al met al zo’n 400. De provincie doet zo veel, van subsidies verlenen tot wegen onderhouden. Ik mag dan veel achter een beeldscherm zitten, mijn werk is ontzettend divers. Het ene moment heb ik contact met een contractbeheerder om een licentie te regelen, daarna belt iemand omdat een database te vol wordt omdat er problemen zijn met de back-up, dan spreek ik een leverancier omdat iets niet werkt. Ik heb contact met ontwikkelaars die iets maakten dat nu voor collega’s beschikbaar moet worden, en collega’s die storingen melden. Of er zijn ineens veiligheidsproblemen, en is het alle hens aan dek. Geen dag is hetzelfde.
Wij doen niet onder voor IT’ers die voor een bedrijf werken. We doen het samen, en zijn er voor elkaar. We kunnen altijd bij collega’s terecht met vragen. Er wordt van ons verwacht dat we onze kennis bijhouden. Dat is ook nodig, want in de IT ben je nooit uitgeleerd. Er zijn steeds weer ontwikkelingen waardoor meer dingen automatisch kunnen. Daarvoor krijgen we ook de ruimte; ik volg geregeld trainingen. Het verschilt wel iets: het gaat de provincie niet om winst maken, maar om werken voor Gelderland. De provincie wil medewerkers geven wat ze nodig hebben en doet daar veel voor. Dienstverlening is dus heel belangrijk