Interview Peter
Lees hier de uitgeschreven tekst van de interviews met Peter en Joost over het werk ‘Traditieproject serie 03’. Klik op de foto van het werk voor een grote weergave.
Olof: We kijken naar traditieproject serie 03 van Jaap Kroneman. Dat doen we op dit moment met Peter. Peter wat zien we?
Peter: Wat we in het schilderij zien is een viertal foto's. Een fotocollage van een viertal foto's met een decolleté. Wat je daar ook bij ziet is een hand die het kledingstuk wat wegtrekt. Dat zie je.
Olof: En als je dit zo ziet, waar denk je dan als eerste aan?
Peter: Nou waar ik direct aan moest denken toen ik dit zag, was dat het een mooie verbeelding was voor een gegeven dat een goede notitie kort van stof en diep van inzicht is. En dat is een uitspraak die is niet van mij, die had ik ooit gehoord. Maar ik vond het een mooie verbeelding in dit geval voor wat een goede notitie bij de provincie zou moeten zijn.
Olof: Dus je betrekt het op je werk?
Peter: Ja. We waren op dat moment namelijk bezig, dat was de tijd dat de iPad werd ingevoerd. Ook voor statenleden, die kregen de beschikking over een iPad. Dat betekende een kleiner scherm, dus we waren ook met een commissie uit provinciale staten bezig. Commissie papier hier (die is wel van mezelf). Wat betekent nou die iPad ook voor hoe een notitie eruit zou moeten zien. Juist ook omdat je wat minder op het scherm kunt zien. Dat betekent dat we echt streven naar een korte notitie met een vast format. Een korte notitie die ook wel goed inzicht gaf voor alle provinciale statenleden. Wat daar in stond. En daar was dit natuurlijk een prachtige verbeelding voor.
Olof: Kende je dit stuk al langer, dit kunstwerk?
Peter: ik had het eerlijk gezegd gezien. Het hing op een kamer naast me. Bij een collega naast me. Ik was er eens voorbij gelopen en toen dacht ik leuk. Maar op gegeven moment heb ik de link gelegd met dat proces waar we mee bezig waren om de kortere notitie te krijgen.
Olof: Als je iets moet zeggen over de sfeer van het kunstwerk, wat roept het op?
Peter: Ja het roept natuurlijk een zekere spanning op, dat is ook duidelijk.
Olof: Waar zit hem dat in, je zegt het is duidelijk maar als je het beschrijft.
Peter: Dat zit in het decolleté en die hand die het weghaalt. Wie doet dat, is dat vrijwillig of niet?
Olof: En wat voor een gevoel krijg je hierbij als je dit zo ziet?
Peter: Mijn gevoel was in eerste instantie dat doet diegene zelf, al dan niet op verzoek van de fotograaf.
Olof: Degene zelf, van wie het decolleté is. Dat is toch vrij ingewikkeld denk ik, of niet? Ik zit even te kijken hoe je dat praktisch moet uitvoeren.
Peter: Volgens mij moet dat kunnen.
Olof: Oh oke, zo had ik er nog niet naar gekeken.
Peter: Nee ik ook nog niet maar ik denk dat het kan.
Olof: Je betrekt het net op het werk wat we hier te doen hebben. Is dit nou iets wat je heel erg aanspreekt of toevallig dat je hier een verbinding mee legt. Is het iets wat je mooi vindt of waardeert, of het is toevallig dat ik de verbinding leg.
Peter: Het heeft voor mij wel, door die relatie, waarde gehad in het werk. Ik heb hem ook weleens op momenten dat mijn collega een ander kunstwerk wilde, heb ik direct gezegd dan wil ik deze hebben. Die heb ik pal boven mijn werktafel gehangen. We hadden toen nog eigen kamers, voor de jongeren onder ons. Die heb ik pal boven mijn spreektafel gehangen en daar ook nog eens een sticker bij geplakt met die tekst: een goede notitie is kort van stof diep van inzicht. En het aardige was dat iedereen die binnenkwam toch even zo keek en er soms ook wel iets van zei. Maar we hadden altijd direct een gesprek erover en dan kon ik ook het belang van een korte notitie direct bespreken.
Olof: Dus je hebt het een beetje gebruikt als een soort beeldend vliegwiel voor wat je wilde zeggen.
Peter: Voor een gesprek ja.
Olof: Grappig. Peter dankjewel.