Wat wil je dat je werk teweegbrengt?
Ik probeer degene die naar het werk kijkt enigszins te sturen in de richting waarvan ik denk: “dat is interessant om over na te denken”. Bijvoorbeeld door ze laten ervaren dat een middelpunt belangrijk is. Of een spanning tussen een organische en een gestructureerde vorm: een conflict tussen twee elementen. Ik vergelijk het ook wel met wanneer je een kathedraal binnenkomt. Er zijn dan allerlei mechanismen die beginnen te werken, die je ervaart, ook al ben je niet religieus. Je wordt daar in dat gebouw, wat zo hoog is, dan toch onbewust stil en je voelt je klein.
Als je te dwingend bent in de associatie, dan heb je geen ervaring meer, maar dan ben je alleen maar objectief naar het werk aan het kijken. Ik probeer altijd mensen een ervaring te laten hebben waarbij ze zoeken naar houvast. Ze zullen misschien denken: “Waar ben ik nou naar aan het kijken? Wat zou het kunnen betekenen?” Er is onwetendheid, maar mensen ervaren wel dat het religieus aanvoelt. Ze voelen de handenarbeid. Ze herkennen misschien bepaalde patronen of een soort symboliek, maar kunnen het niet precies plaatsen. Dat maakt denk ik een werk krachtig. Het doet een beroep op de associaties die je bij het werk hebt.
Wat zou je ooit nog willen maken (as er geen beperkingen zijn in ruimte, tijd, budget)
Het meest ideale zou zijn als ik één hele grote hal zou hebben. Dat ik ergens begin en dat ik het gewoon kan laten staan en kan doorwerken. Dat ik een soort spoor van werken achterlaat.
Het is het mooiste als alles bij elkaar kan blijven. Niet één individueel kunstwerk, maar het proces dat je laat zien is het meest interessant. Je moet het dan niet zien als een retroperspectief, maar meer als een fysiek spoor van werken. Het gaat niet over één ultiem kunstwerk. Het oeuvre is belangrijker dan het individuele kunstwerk.