Als jong meisje begon Anne Muller aan een modeopleiding, maar die maakte ze niet af. Het was voor haar moeilijk om zich te uiten. Pas op latere leeftijd begint ze met schilderen. Het wordt voor haar een medium waarmee ze haar binnenwereld zichtbaar maakt. Een binnenwereld die getekend is door de Tweede Wereldoorlog. In 1942, toen Anne Muller anderhalf was, waren de oorlogsdreigingen zo groot, dat er voor haar Joodse ouders niets anders op zat dan haar onder te brengen bij een onderduikgezin. Anne verbleef bij drie verschillende gezinnen. Het zou tot haar vierde duren voor ze, na een lange zoektocht, herenigd werd met haar ouders. Haar vader schreef alles op en Anne schildert erover.
Ik bezoek haar in het najaar van 2023, niet zo lang na 7 oktober, de dag dat er vanuit de Gazastrook raketten op Israëlische plaatsen zijn afgevuurd. We zitten aan een tafel in haar woonkamer, zorgvuldig ingericht met haar eigen schilderijen en designklassiekers, een boekenkast vol monografieën van kunstenaars die ze bewondert, maar ook met glaswerk van Copier bijvoorbeeld.
Ik leg haar de eerste vragen voor, ontleend aan de Questionnaire de Proust, een vragenlijst die de Franse dichter Marcel Proust in 1885 voor het eerst beantwoorde en die daardoor legendarisch is geworden.
Tekst: Gabrielle de Nijs Bik