Uit de verf: Rosemin Hendriks

In de serie 'Uit de verf' belichten we kunstenaars uit de kunstcollectie van de provincie Gelderland.

In 2021 deden we onderzoek naar onze kunstcollectie. We ontdekten dat de man-vrouw verhouding van kunstenaars in de collectie niet evenwichtig is. Ongeveer 70% van de kunstenaars met werk in de collectie is man, ongeveer 30% is vrouw. Eén van de dingen die we doen om daar tegenwicht aan te bieden, is meer aandacht besteden aan vrouwelijke kunstenaars. In deze serie “Uit de verf” brengen we 70% vrouwelijke en 30% mannelijke kunstenaars onder de aandacht. Deze keer is dat Rosemin Hendriks (1968), van wie provincie Gelderland twee grote tekeningen en vier zeefdrukken bezit.

Tekst: Gabrielle de Nijs Bik

In de werken die de provincie van Rosemin Hendriks heeft is haar eigen gezicht het vertrekpunt. Elk werk is een zwart lijnenspel waarin veel te ontdekken valt; een neus wordt een gewei, een oog een bloemknopje. Wie is de kunstenaar achter deze werken? Ik zocht Hendriks op in het atelier onder haar huis in het Arnhemse Sonsbeekkwartier. 

We zitten aan een grote tafel met verf- en tekensporen, in de verte een spiegel, een groot tekenbord, opvallend weinig tekeningen in het zicht. Wel een tafel met groene planten bij het invallende licht. Haar oog valt op een blaadje, ze pakt het tussen haar vingers en kijkt er liefdevol naar. Het is bijna zover, dan mogen de planten naar buiten. Ze heeft thee gezet en schenkt dat in blauw-witte mokjes op schoteltjes. “Ik verzamel deze mokjes en schoteltjes, ik hou van die verschillende combinaties die ik ermee kan maken. Het lijken wel klokjesbloemen zo.”

'Questionnaire de Proust'

Ontleend aan een vragenlijst (de 'Questionnaire de Proust‘) die de Franse schrijver Marcel Proust in 1885 voor het eerst beantwoordde, leg ik Hendriks een aantal vragen voor.

 

Rosemin Hendriks
Zonder titel (1997)
Houtskool, krijt en potlood op papier
Collectie provincie Gelderland

De aanleiding in mijn werk is vaak een zelfportret. Ze vertellen al snel een verhaal, maar daarnaast is voor mij een visuele ordening. 

"En praktisch gezien is het zelfportret ook een makkelijk onderwerp; je hebt jezelf altijd bij je. Die verschillende lagen van een zelfportret interesseren me. In het grote werk uit 1997, uit de collectie van de provincie Gelderland, heb ik voor het eerst kleding uitgewerkt de geruite trui. Dat ben ik later meer gaan doen. En nu ik het terugzie werkt die tekening voor mij ook als een tijdsbeeld met dat korte haar en die trui. Zo jong ook nog." 

Rosemin Hendriks
Zonder titel (2011)
Houtskool, kleurpotlood, pastel en conté op papier
Collectie provincie Gelderland

Bij dit werk begon ik te ontdekken dat er soms iemand anders uit de tekening tevoorschijn kwam. In dit werk herken ik de juf van mijn kinderen op de lagere school. Inmiddels, jaren later, zit zij bij mij op tekenles.

"Ik gebruik vooral foto's als vertrekpunt voor mijn tekeningen, naast zelfportretten zijn dat ook foto's van dieren bijvoorbeeld. Ik heb een enorme stapel en daar kies ik uit waar ik op dat moment het meest een klik mee voel. Mij gaat het er dan vooral om dat de vlakverdeling goed is, dat de vorm klopt. Ik maak het werk niet zozeer om mijn gedachten te illustreren, daar gaat het niet om. Die komen er vanzelf in of niet. Ik ga op zoek naar de grote lijnen en de zoektocht mag ook zichtbaar zijn. Ik gebruik geen spiegel meer, want dat leidt altijd tot dezelfde geconcentreerde, beetje boze blik en dat is niet de bedoeling."