Tussen 2000 en 2017 was Mirjam coördinator van de kunstcollectie in ziekenhuis Rijnstate in Arnhem en van 1981 tot 1986 was ze lid van de kunstcommissie van de provincie Gelderland. Daarnaast schreef ze veel over kunst en tentoonstellingen.
Sinds haar hersenbloeding in 2017 schreef ze op haar eigen website columns waar ze taal en kunst combineerde. Zo deed ze verslag van haar leven na deze ingrijpende gebeurtenis. In al haar teksten, ook die over kunst, valt haar bijzondere associatieve geest op en haar oog voor detail.
Mirjam Geelink was ook beeldend kunstenaar. In de kunstcollectie van de provincie Gelderland zijn drie werken van haar opgenomen. Het grootste werk is een schilderij in gemengde techniek waarop twee schaatsers die hun slagen maken te zien zijn. Het heet “Kees en Ard”. De beweging in het vlak wordt versterkt doordat het afgebeelde opgebouwd is uit minutieus geschilderde kleine vlakjes. Het moet vast monnikenwerk geweest zijn. Dit werk is zojuist, toevallig of niet, gerestaureerd. In een van haar columns vergelijkt ze het onvermijdelijke aftakelen van het lichaam met het oplappen van een jas. Ze was groot voorstander van oplappen en niet voor afdanken, zegt ze daarin. Het schilderij van Kees en Ard hebben we ook weer opgelapt. Het is gerestaureerd en daarmee voor een lange tijd weer toonbaar. Een nieuwe leven voor dit schilderij zodat we kunnen blijven genieten van het werk van Mirjam Geelink.
We wensen haar naasten veel sterkte met het verlies van deze bijzondere vrouw.
Janneke Maiburg, extern conservator en Gabrielle de Nijs Bik, projectleider kunstcollectie