We stimuleren duurzaam reizen door de (fossiele) auto in te ruilen voor duurzame alternatieven zoals de fiets, e-bike, openbaar vervoer en elektrische (deel)auto. Daarnaast stimuleren we spreiden en mijden om piekbelasting tijdens de spits te verminderen, in het bijzonder op dinsdag en donderdag. Door overheid, bedrijfsleven en dienstverleners te verbinden zorgen we voor meer integrale regionale samenwerking en dus meer impact. Het beleid hiervoor hebben we vastgesteld in de Uitvoeringsagenda slim en schoon reizen.
Slim en schoon reizen
Gedrag en innovatie
We stimuleren regio’s om te werken aan gedragsverandering en vernieuwing, samen met inwoners en bedrijven in Gelderland. Dit betekent blijvend werken aan de werkgeversaanpak, de onderwijsaanpak, de bewoners- en bezoekersaanpak en aandacht voor innovatie en ontwikkeling.
Ga naar Gedrag en innovatie
Digitalisering van mobiliteitsdata
Informatie rondom onder andere maximumsnelheden, wegomleidingen en schoolzones is via een centraal landelijk informatiepunt beschikbaar voor marktpartijen. Zij kunnen hiermee de reiziger adviseren over een vlotte en veilige reis.
Spitsvrij rijden om files te minderen
In 2024 steeg de filedruk op rijkswegen met maar liefst 12% ten opzichte van 2023. Dinsdag en donderdag zijn de dagen met de meeste files. Spitsvrij rijden is een goede manier om files te minderen. Niet iedereen kan buiten de spits rijden, maar mensen die dit wel kunnen, kunnen op die manier een steentje bijdragen aan het terugdringen van de spitsproblemen.
Spitsvrij rijden betekent reizen buiten de piekuren van 7.00 en 9.00 en 16.30 en 18.00 uur. Bijvoorbeeld door op dinsdag of donderdag thuis te starten en later naar het werk te gaan.
Campagne
Met de campagne ‘Spitsvrij’ wil het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat mensen bewust maken van de voordelen van spitsvrij rijden en hen aanmoedigen om op het werk te bespreken wat er mogelijk is. Want wie de spits mijdt, wint tijd, is meer tevreden en productiever. De campagne is in februari 2025 te zien op televisie, in dagbladen, magazines, op out-of-home borden en via sociale media.