Veel gemeenten laten onnodig geld liggen bij het ontwikkelen van woningbouwprojecten. Ze hebben de publieke taak om voorzieningen zoals rondwegen, natuurgebieden, parken en sociale woningbouw te realiseren—projecten die vaak miljoenen kosten zonder directe opbrengsten. Voor deze investeringen biedt de omgevingswet gemeenten de mogelijkheid om een fonds voor bovenwijkse voorzieningen in te richten. Maar waarom maken niet alle gemeenten hier gebruik van? En hoeveel geld blijft er op de plank liggen? We spraken hierover met Frits Dinkla, expert van het Expertteam Woningbouw (RVO) en adviseur bij Rho Adviseurs.
Meerwaarde fonds bovenwijkse voorzieningen
Gemeenten zijn wettelijk verplicht om binnenplanse kosten, zoals riolering, te verhalen op ontwikkelaars. Maar bovenwijkse kosten die verder reiken dan één project en ook andere gebieden ten goede komen worden vaak niet verhaald. "Hoewel gemeenten niet wettelijk verplicht zijn om deze kosten op ontwikkelaars te verhalen, kunnen ze dit wel doen via een nota kostenverhaal," legt Frits uit. In deze nota staat het bedrag dat een ontwikkelaar moet betalen per m² woonoppervlak dat hij realiseert. Door geen nota kostenverhaal te hebben, missen gemeenten een inkomstenbron. "Bij gemeenten die zo een afdracht wel kennen varieert de afdracht per m² bruto vloeroppervlak tussen de 15 en 40 euro per m2. In Eindhoven betalen ontwikkelaars voor het project Knoop XL zelfs meer dan 40 euro per m². Bij een project van 1.000 woningen met een gemiddelde oppervlakte van 100 m², levert dit al snel 400.000 euro op."
Angst bij gemeenten
Toch heeft niet elke gemeente een nota kostenverhaal, waardoor ze jaarlijks investeringsgeld laten liggen. Een belangrijke reden hiervoor is de angst dat ontwikkelaars naar andere gemeenten gaan waar ze geen bijdrage hoeven te leveren aan bovenwijkse voorzieningen. Frits begrijpt deze zorg: "Ontwikkelaars willen niet betalen voor investeringen in gebieden waarvan ze zelf weinig tot niets van profiteren, zoals een andere kern dan waar ze bouwen. De afdracht aan de gemeente kan de businesscase van ontwikkelaars onder druk zetten." Een gezamenlijke aanpak per regio zou hier een oplossing kunnen bieden. Hier zou de provincie een rol in kunnen spelen. Een andere reden waarom gemeenten geen nota kostenverhaal opstellen is het tekort aan capaciteit en de administratieve last, die het inroepen van een fonds tot gevolg heeft. De schaarste aan planeconomen zorgt ervoor dat ze niet toekomen aan het opstellen van een nota kostenverhaal of terugdeinzen bij de administratieve gevolgen.