Het aantal bewoners van de Achterhoek neemt af. Er is krimp in de Achterhoek. Gaat er dan meer verkeer rijden en is deze N346 Schakel Achterhoek-A1 dan wel nodig?
Om de doorstroming en veiligheid op de provinciale weg te bevorderen worden zo min mogelijk aansluitingen op de provinciale weg gemaakt. Om woningen en bedrijven te ontsluiten leggen we daar parallelwegen aan. Deze parallelwegen sluiten we vervolgens met enkele kruispunten aan op de provinciale weg.
Wordt het op de Ampsenseweg ook veiliger?
Voor doorgaand verkeer wordt het aantrekkelijker om de nieuwe provinciale weg langs de Kwinkweerd te volgen in plaats van de Ampsenseweg. Op de provinciale weg kan men straks 80 kilometer per uur rijden (nu 50 kilometer per uur), op de Ampsenseweg 60 kilometer per uur. Om de Ampsenseweg te bereiken moet het verkeer straks op het stationsgebied via een kruispunt de provinciale weg verlaten om naar de spoorwegovergang richting Ampsenseweg te kunnen. Het is voor doorgaand verkeer dan logischer om rechtdoor langs de Kwinkweerd te rijden.
Binnen het kader van dit project verwachten we geen aanpassingen aan de Ampsenseweg. Of dit in een later stadium alsnog nodig is, bepaalt gemeente Lochem als wegbeheerder van de Ampenseweg.