Dat doen we door onderzoek te doen naar de ideale inrichting van de buitenruimte, en door bedrijven te adviseren die innovatieve producten daarvoor willen lanceren. We hebben dus behoorlijk veel kennis van goede buitenruimtes en vooral hoe je daar mensen in actie krijgt. En toch, als iemand mij vraagt wat de perfecte buitenruimte is, dan is mijn antwoord: dat moet u vooral zelf uitzoeken!
Wat ik daarmee bedoel is: geen enkele buitenplek is hetzelfde. Er is geen whitepaper of blauwdruk voor een perfecte Buitenkans. Of de omwonenden de plek zien zitten, daarmee staat of valt het succes. Wist u dat het vaak helemaal niet de toestellen zijn waarom mensen niet komen naar een beweegplek? Het gaat heel vaak juist om de randvoorwaarden. Er is geen toilet, het ligt aan een drukke straat, de verlichting is slecht, bij regen is het pad erheen te modderig: allemaal zaken die meespelen. We zien te vaak buitenruimtes waar veel in mooie toestellen is geïnvesteerd en die toch niet gebruikt worden. En daarom is mijn stelling: een goede buitenkans begint met goed onderzoek.
Ja, denkt u nu, natuurlijk adviseren wij van wc-eend onderzoek, als onderzoeksbureau. We helpen u uiteraard graag, maar ik geef in deze column nog liever een aantal tips waarmee u ook zelf aan de slag kunt.
Begin met een blanco plan.
Vraag gewoon eens open aan iedereen in de buurt wat ze met de buitenruimte willen doen. Als meer dan tien mensen op precies dezelfde plek een speeltuin tekenen, dan is dat waarschijnlijk een goede plek voor een speeltuin. En misschien komen er naast die speeltuin ook suggesties voor een wandelpad, een jeu de boulesbaan, een voetbalveld en bankjes om op te zitten. Behoeftes verschillen vaak, dus kijk vooral hoe zaken slim te combineren zijn.
Vraag het zoveel mogelijk mensen.
Vaak komt er als een buitenruimte beschikbaar is binnen de kortste keren een club mensen met een plan. Het is verleidelijk om met dat kant-en-klare plan aan de slag te gaan, maar dan bedien je dus alleen de wijkbewoners die zich toevallig melden. Maar is dat wel wat de meerderheid wil? Dus ga huis aan huis aanbellen, post in Facebookgroepen, leg een briefje bij huisarts, verenigingen en scholen in de buurt en geef iedereen de kans om mee te denken. Zij zijn de eindgebruikers en bepalen gezamenlijk of de Buitenkans daadwerkelijk een succes wordt.
Wees niet bang voor technologie en innovatie.
Techniek lijkt een bedreiging, die verhalen over gamende kinderen die nooit meer buitenkomen ken ik ook. Maar techniek is ook een kans. Je kunt innovatieve spelvormen, bijvoorbeeld met apps of QR-codes, juist ook goed gebruiken in de buitenruimte. En techniek is ook prima in te zetten om onderzoek mee te doen, bijvoorbeeld het speelgedrag meten met sensoren. Ik vertel daar graag meer over tijdens het (gratis!) Kennisevent Gelderse Buitenkansen op 28 september aanstaande.
Varieer wat er te doen is in de buitenruimte.
De kracht van een goede buitenruimte is dat het voor iedereen iets biedt om van te genieten. Beweegvormen waar ze plezier in hebben en die ze kunnen volhouden. Ik zal eerlijk bekennen, als sporter en coach in het volleybal was ik ook lang gericht op presteren. Winnen, wedstrijdjes, beter worden. Maar bij een goede Buitenkans kun je ook voor de fun of gezelligheid bewegen. En kun je ontmoetingen stimuleren door mensen te laten kijken bij al die spelende en sportende mensen. Veel mensen vinden dat leuk. Een echte Buitenkans is zo al snel van iedereen!
En dat brengt mij bij mijn bijzondere Buitenkans. Een Buitenkans die eigenlijk een beetje in aanbouw is: speeltuin De Leuke Linde in de Arnhemse wijk Klarendal. Het is nu al een mooie bouwspeelplaats, maar hun ambitie gaat verder. Ze zijn hard aan het werk om een samenspeeltuin te worden, ook toegankelijk voor kinderen en begeleiders met een beperking. Ze zijn net gestart met het ophalen van alle ideeën. Want inclusief spelen ziet er op elke speelplek anders uit. Dus volg hun voorbeeld, durf aan de voorkant te investeren om de beste oplossing te krijgen en pak niet te snel de catalogus!