Nieuwe stap naar verbeteren veiligheid wegennet Eerbeek-Loenen

Gedeputeerde Staten en de colleges van Apeldoorn en Brummen hebben het plan voor het wegennet van Eerbeek-Loenen aangeboden aan Provinciale Staten en de gemeenteraden. Dit plan bevat een maatregelenpakket waarmee zij het wegennet veiliger willen maken en de leefbaarheid willen verbeteren. De Staten en raden wordt gevraagd om hierover advies te geven.
Gepubliceerd op: 9-april-2025

Maatregelenpakket

Het maatregelenpakket richt zich op de belangrijke doorgaande routes. Dit zijn de gemeentelijke wegen langs het Apeldoorns Kanaal en de provinciale weg N786 tussen A50 tot en met de kern Loenen. Op deze routes willen de overheden de inrichting van de wegen aanpassen en de maximum snelheid verlagen naar 60 km per uur. Hierdoor verbetert de verkeersveiligheid. 

Inrichting met 30km per uur wegen

Ook willen zij de dorpskern van Loenen de Beekbergerweg, Eerbeekseweg en de Hoofdweg als 30 km per uur weg inrichten. Dit verbetert niet alleen de verkeersveiligheid, maar heeft ook een belangrijk positief effect op de leefbaarheid.  Zo leidt dit tot een vermindering van de geluidshinder en verbetert de oversteekbaarheid. Langs de Hoofdweg wordt er meer ruimte gemaakt voor voetgangers en fietsers. Ook komt hier meer ruimte voor groen en verblijven. 

Keuzes maken

De keuze voor dit samenhangende maatregelpakket betekent ook dat bepaalde maatregelen zijn afgevallen, bijvoorbeeld omdat deze maatregelen niet gerealiseerd kunnen worden binnen de bestaande middelen. Wel wordt er gekeken wat er wel mogelijk is. Zo is de volledige herinrichting van de Coldenhovenseweg en Loubergweg in Eerbeek geen onderdeel van de plannen, maar wordt bekeken of hier op specifieke plekken de oversteekbaarheid voor fietsers en voetgangers kan worden verbeterd. Over de verbetering van de aansluiting met de A50, is provincie Gelderland nog in gesprek met het Rijk.

Afname hoeveelheid autoverkeer

Naast de eerder genoemde effecten wat betreft de verkeersveiligheid neemt door het maatregelenpakket de hoeveelheid autoverkeer licht af ten opzichte van de situatie zonder maatregelen. De maatregelen zorgen daarbij ook voor verschuiving van het gebruik van het wegennet naar de zuidelijke ontsluiting via Dieren.

Concept Koersnota

De gezamenlijke visie van de betrokken partijen op de verkeers- en leefbaarheidsvraagstukken staat beschreven in de concept Koersnota. De Koersnota met mogelijke maatregelen is aangeboden aan de Provinciale Staten en gemeenteraden voor advies. Na de verwerking van de adviezen kan de Koersnota rond de zomer van 2025 definitief worden vastgesteld. De gezamenlijke colleges willen zo snel mogelijk starten met de uitvoering, naar verwachting kunnen zij hiermee begin 2027 starten.

Persvragen

Bent u op zoek naar informatie voor pers of heeft u vragen?