Komende jaren geen zicht op verbetering doorstroming N322 Maas en Waalweg vanwege hoge kosten

De Maas en Waalweg (N322) staat al jaren bekend als een drukke en gevaarlijke provinciale weg. De afgelopen jaren gebeurden er op deze 100km-weg meerdere dodelijke ongelukken.
Gepubliceerd op: 12-juni-2024

Provincie Gelderland zoekt in overleg met de omliggende gemeenten naar een lange termijn oplossing voor de verkeersveiligheid, maar ook voor de doorstroming. Dagelijks staan er op deze weg lange files in de spits. Nu lijkt er een mogelijke oplossing te zijn, maar met een prijskaartje van 26 tot 30 miljoen is realisatie van maatregelen niet op korte termijn mogelijk.

Voorkeursvariant lange termijnoplossing

Provincie Gelderland heeft een plan gereed liggen om vanaf de toerit Druten tot knooppunt Ewijk een 2e rijstrook aan te leggen en om de rijrichtingen van elkaar te scheiden door middel van een middenberm met geleiderail. De maximumsnelheid van 100 km/u blijft in deze variant behouden. De kruising met het aanwezige tankstation wordt voorzien van verkeerslichten. De extra rijstrook lost het fileprobleem in de richting van knoop Ewijk op en de middenberm met vangrail maakt frontale ongevallen onmogelijk. Gemeenten, Rijkswaterstaat en de politie zijn het eens met dit ontwerp. De kosten van deze oplossing zijn 26 tot 30 miljoen euro.

Geen financiële middelen

Momenteel heeft provincie Gelderland geen financiële middelen voor een aanpassing aan de N322 gereserveerd. Op 4 juni stelde Gedeputeerde Staten een lijst met ruim 30 verkeersonveilige locaties in Gelderland vast. Om deze locaties de komende jaren aan te pakken is een budget van 32 miljoen beschikbaar. De N322 staat ook op deze lijst, maar kan dus niet rekenen op het volledige bedrag van 26 tot 30 miljoen, vanwege de noodzaak om andere locaties in Gelderland ook in de verkeersveiligheid te investeren.  De provincie moet dus verder kijken naar aanvullende financiële middelen. Hierbij wordt ook gekeken naar het Rijk.

Maatregelen N322 noodzakelijk

Gedeputeerde Klaas Ruitenberg ziet het belang en urgentie van de lange termijnmaatregelen in: ‘De komende jaren worden er in dit gebied alleen maar meer woningen bijgebouwd. Daarnaast zijn grote Rijksprojecten in deze omgeving gepauzeerd, zoals de verbreding van de A50 en moet de Raad van State nog een definitieve uitspraak doen over de doortrekking van de A15. Het zal in de toekomst alleen maar drukker worden op de Maas en Waalweg. Op deze weg ziet de provincie ook de noodzaak voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer, maar bussen staan nu in de spits geregeld in de file. Dat levert onbetrouwbaar OV op, terwijl de provincie juist meer wil verduurzamen en OV wil stimuleren als alternatief voor de auto.

Korte termijnmaatregelen

Eerder werd al bekend dat de provincie korte termijn maatregelen zou nemen op de N322 om de verkeersveiligheid te verbeteren. Vanwege de vele regenval is het aanbrengen van de ribbelmarkering en reflectoren op de middenstrook uitgesteld. Deze maatregelen worden nu waarschijnlijk begin september uitgevoerd.

Persvragen

Bent u op zoek naar informatie voor pers of heeft u vragen?