De concessie loopt van 14 december 2025 tot december 2035, met een optie tot verlenging tot uiterlijk december 2042.
Arriva winnende partij
Vervoerders Arriva, EBS en Keolis hebben een bod gedaan om het regionale OV te mogen verzorgen in de vervoersregio Achterhoek-Rivierenland. Alle drie de aanbiedingen voldoen aan het Programma van Eisen (PvE). De aanbiedingen zijn door een deskundig team zorgvuldig beoordeeld en Arriva komt als beste uit de bus. De winnende aanbieding is onder andere als beste beoordeeld omdat het aanbod van busvervoer hoger is dan uitgevraagd, de doelstelling voor zero emissie busvervoer al bij start van de concessie wordt gerealiseerd en de treinen binnen deze concessie versneld verbeterd worden inclusief de inbouw van toiletten.
Meer busvervoer
De nieuwe concessie leidt tot verschillende verbeteringen, die het netwerk aantrekkelijker maken, meer samenhang en duidelijkheid geven en daarmee de bereikbaarheid, met name in het landelijk gebied vergroten. Ook gaan op een aantal belangrijke buslijnen (zg. A-lijnen) meer bussen per uur rijden. En komen er nieuwe buslijnen, die een aantal bedrijventerreinen gaan bedienen.
Bereikbaarheid kleine kernen door
Op sommige lijnen en tijdstippen kiest Arriva voor reserveerRRReis omdat hier anders vaak lege bussen zouden rijden. Met reserveerRRReis rijdt de bus alleen als een of meer reizigers gereserveerd hebben en dus ook daadwerkelijk gebruik maken van de busrit. Alle kernen die nu geen vast openbaar vervoer hebben in Achterhoek-Rivierenland, krijgen met de nieuwer concessie openbaar vervoer via reserveerRRReis tot 21.00 uur in de avond.
Trein: versnelde inbouw toiletten
Alle huidige 33 treinstellen binnen de concessie Achterhoek-Rivierenland worden opgeknapt. Ze krijgen een interieur en exterieur in de huisstijl van RRReis. Daarnaast worden de motoren vervangen door schonere exemplaren. Tenslotte krijgen de treinstellen verschillende technische en cosmetische vernieuwingen die de veiligheid en het comfort voor reizigers verhogen. In alle 33 treinstellen wordt een toilet ingebouwd. De inbouw van toiletten wordt ruim 2 jaar eerder afgerond dan geëist in het PvE .
RegioExpres
Bij start van de RegioExpres (sneltrein Arnhem-Doetinchem) in 2028 zet Arriva vier extra treinen in om ook bij verdere groei van het aantal reizigers voldoende capaciteit te kunnen bieden. Ook deze treinen zijn voorzien van een toilet.
Alle treinen gaan vanaf start van de concessie op HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil) rijden. HVO100 is een fossielvrije en hernieuwbare brandstof met een zeer beperkte vervuilende uitstoot aan de uitlaat.
Zero emissie vervoer vanaf start nieuwe concessie
De nieuwe concessie Achterhoek-Rivierenland start op 14 december 2025 met zero emissie vervoer. Hiervoor schaft Arriva nieuwe elektrische bussen aan die op verschillende remises verspreid over de regio’s kunnen laden. Daarnaast maakt de vervoerder gebruik van de 9 waterstofbussen die nu ook al rijden binnen de concessie Achterhoek-Rivierenland.
Ook voor de buurtbuslijnen en reserveerRRReis worden nieuwe voertuigen (taxibussen en auto’s) aangeschaft die op HVO100 zullen rijden. HVO100 is een fossielvrije en hernieuwbare brandstof met een zeer beperkte vervuilende uitstoot aan de uitlaat. Deze voertuigen worden eind 2029 vervangen door 100% zero emissie materieel. Hierdoor wordt al het openbaar busvervoer binnen de concessie Achterhoek-Rivierenland vanaf 2030 emissievrij uitgevoerd, zoals is afgesproken in het landelijke bestuursakkoord voor zero emissie busvervoer.