Gelderland kan mede dankzij het provinciefonds in 2027 ruim 400 miljoen euro investeren in wonen, economie, stikstof en energie. Met deze nieuwe afspraken wordt de verdeling eerlijker en beter afgestemd op de taken van provincies. Voor Gelderland, een provincie die er financieel goed voorstaat, pakt het nieuwe model niet ongunstig uit. Voor het jaar 2027 krijgen we op 400 miljoen euro een paar miljoen minder. Dat valt positiever uit dan waar de provincie rekening mee had gehouden in de begroting. Daarnaast heeft Gelderland al enkele jaren geld gereserveerd om het nadeel vanwege het nieuwe verdeelmodel op te vangen. Gedeputeerde Helga Witjes: “We zijn blij dat we er samen goed uit zijn gekomen. Gelderland staat er financieel sterk voor en we hebben altijd goed op onze uitgaven gelet. Daardoor kunnen we de komende jaren blijven investeren in belangrijke opgaven, zoals bereikbaarheid, wonen, ondernemen, en leefbaarheid.” Als het Rijk het voorstel definitief vaststelt, gaat het nieuwe verdeelmodel in vanaf 1 januari 2027. De precieze gevolgen worden later dit jaar duidelijk gemaakt.
