Toiletten in de trein en extra aandacht voor het platteland
De contractperiode is 10 jaar, met een mogelijkheid voor 7 jaar verlenging. In deze periode moet de vervoerder ervoor zorgen dat er toiletten in de treinen worden gebouwd. Dat is vastgelegd in het Programma van Eisen. Hierin staan alle eisen die we stellen. Zoals op het gebied van service aan de reiziger.. In het eisenpakket is vastgelegd dat er aandacht moet zijn voor de bereikbaarheid van het platteland. Dit vindt het provinciebestuur heel belangrijk.
Trein
In het vervoergebied zijn vier treindiensten.
- Arnhem-Winterswijk
- Arnhem-Tiel
- Winterswijk-Zutphen
- Zutphen-Apeldoorn
De bestaande dienstregeling is het uitgangspunt voor de aanbesteding. De nieuwe vervoerder mag ook de treindienst Arnhem-Doetinchem, nu gereden door Breng, gaan rijden.
Bus en buurtbus
Voor de dienstregeling van de bus hebben we in het Programma van Eisen het minimum aantal ritten vastgelegd. De vervoerders krijgen de ruimte om meer busritten aan de te bieden. De buurtbussen in dit gebied vallen ook onder dit vervoerscontract. De vaste lijndiensten kunnen niet overal meer rijden. Daarom kan de vervoerder ook andere typen busvervoer aanbieden zoals een belbus. Een belangrijke eis is dat de bus en de treinen goed moeten aansluiten op elkaar. Hierop beoordelen we de aanbiedingen.
RegioExpres
We werken samen met gemeenten en ProRail aan de komst van de RegioExpres. Dit is een extra sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem. Hierdoor zijn mensen veel sneller vanuit de Achterhoek en de Liemers in Arnhem én kunnen ze sneller doorreizen naar de Randstad of Nijmegen. De nieuwe vervoerder moet deze nieuwe treindienst mogelijk maken.
RRReis
Alle buurtbussen, bussen en treinen gaan rijden onder het merk RRReis; het gezamenlijke vervoersmerk van de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland.
Gunning
De afgelopen maanden heeft een deskundig team gewerkt aan de voorbereiding van de aanbesteding. Nu is het aan de vervoerbedrijven. Zij krijgen nog de mogelijkheid om vragen te stellen op basis van alle eisen die er nu liggen. Daarna komen de biedingen en gaan we met een team deze beoordelen. We kijken dan naar de kwaliteit zoals het inbouwplan voor toiletten en de service aan de reizigers. En naar de kwantiteit: hoeveel dienstregelingsuren biedt de vervoerder aan. De kwaliteit geeft de doorslag.