Resultaten onderzoek verkeersveiligheid in Gelderland

Ieder verkeersslachtoffer is er 1 te veel en ongelukken veroorzaken veel leed. We werken er iedere dag aan om de wegen in Gelderland veiliger te maken en te houden.
Gepubliceerd op: 8-november-2024

In onze opdracht deed de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) onderzoek naar de verkeersveiligheid in Gelderland in de afgelopen 10 jaar. 

Verkeersveilige inrichting wegen en minder rijden onder invloed 

Uit dit 1e rapport blijkt dat Gelderland in vergelijking met landelijke cijfers iets beter scoort als het gaat om verkeersveilige inrichting van wegen en fietspaden. Ook houden mensen zich iets beter aan de maximumsnelheid dan landelijk en is hiervoor iets meer handhaving. Er zijn in Gelderland minder mensen op de weg die rijden onder invloed van alcohol of drugs dan landelijk. Gelderland scoort wel slechter op afleiding in het verkeer en rijden onder invloed van medicijnen dan landelijk.   

Aantal verkeersgewonden stijgt  

Het aantal dodelijke slachtoffers in Gelderland is stabiel, maar het aantal ernstig gewonden stijgt. Deze stijging is in Gelderland sterker dan landelijk. Van de dodelijke verkeersslachtoffers is ongeveer 40% fietser. Dit aantal stijgt sterk. De grootste groep ernstig gewonde slachtoffers is de oudere fietser (70+). Deze groep groeit ook. Voorspellingen voor 2040 laten zien dat het aantal dodelijke slachtoffers stabiliseert of licht daalt, maar het aantal ernstig gewonden fors stijgt.  

Aanbevelingen 

Het SWOV geeft ons in het rapport 5 belangrijke aanbevelingen mee:  

  1. Geef voorrang aan de veiligheid van fietsers.  
  2. Heb aandacht voor het gemeentelijk wegennetwerk.  
  3. Meet de ontwikkeling van risico-indicatoren (gegevens waaraan je ziet dat er meer risico is op slachtoffers).  
  4. Blijf inzetten op handhaving en gedragsbeïnvloeding. Dit blijven belangrijke onderdelen van verkeersveiligheidsbeleid.  
  5. Neem maatregelen waarvan is bewezen dat ze werken: infrastructurele maatregelen, gedragsbeïnvloeding en onderwijs, en handhaving.  

Op 20 februari 2025 organiseren we een bijeenkomst over verkeersveiligheid voor alle Gelderse partners. Dan bespreken we ook het rapport

Rapport helpt verkeersveiligheid in Gelderland verbeteren

Het rapport dient als 0-meting en helpt ons komende jaren om de verkeersveiligheid in Gelderland te meten. De maatregelen uit onze uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid sluiten aan bij de bevindingen uit het SWOV-rapport. Daarmee zijn we de juiste weg in geslagen. Sommige bevindingen geven ook aanleiding voor meer onderzoek. Bijvoorbeeld naar de precieze oorzaken van de stijging in fietsongevallen. Dit doen we komende tijd. 

Aan de slag met aanbevelingen 

We gaan ook aan de slag met de aanbevelingen. Dat kan aanleiding zijn om accenten in de uitvoeringsagenda te verleggen. Vanwege de aanbeveling van het SWOV en de recent door de Rijksoverheid gepresenteerde Strategie voor het stimuleren van vrijwillig helmgebruik breiden we de doelgroepen die beter een helm kunnen dragen uit met forenzen. Tot slot gaan we gemeenten helpen om hun knelpunten in beeld te krijgen en subsidie aan te vragen bij het Rijk. Zo maken we het samen veiliger in het verkeer.