Proef circulair asfalteren met de Asphalt Recycling Train

We testen een duurzame machine: de Asphalt Recycling Train (ART). Die oud asfalt ter plekke omzet in nieuw asfalt. De machine helpt om bij onderhoud van wegen minder CO2 uit te stoten en oud asfalt te hergebruiken.
Gepubliceerd op: 6-juni-2024

Hoe werkt de Asphalt Recycling Train? 

De ART maakt het asfalt los door het te verwarmen. Vervolgens bewerkt de ART het asfalt en brengt het weer aan op de weg. Tot slot maakt een wals het wegdek weer glad. Deze manier van werken zorgt ervoor dat het asfalt ter plekke wordt vernieuwd. 

Het goede voorbeeld geven

We willen minder verspilling en meer hergebruik van grondstoffen. Daar hoort ook bij, dat we als provincie het goede voorbeeld geven door met eigen opdrachten de markt aan te jagen.

Helga Witjes

Gedeputeerde circulaire economie

Aanvulling: zo circulair mogelijk

Dat betekent dat we bij het onderhoud van wegen gaan voor: zo circulair mogelijk asfaltonderhoud. Daarom doen we ook mee aan de proef met de Asfalt Recycling Train en stellen hiervoor een provinciaal wegvak beschikbaar. Wij onderzoeken daarbij speciaal of warm frezen van de deklaag zorgt voor een beter hergebruik van de oude deklaag.

Klaas Ruitenberg

Gedeputeerde mobiliteit

Start eerste proef op de N315 Ruurlo

De eerste proef van de ART is op 5 juni 2024 feestelijk gestart op de provinciale N315 bij Ruurlo. Over een lengte van 700 meter doen we ervaring op met deze machine. 

Beelden van de Asphalt Recycling Train (ART)