Bonen van eigen bodem
Bonen kunnen in Nederland worden geteeld, zitten vol eiwitten en leveren akkerbouwers een goede boterham op. Bemesten is niet nodig, de vlinderbloemigen halen stikstof uit de lucht en zorgen dat er veel soorten planten en dieren kunnen leven (biodiversiteit). Bonen maken Nederland ook meer zelfvoorzienend op het gebied van voeding. En ze zorgen daarbij voor een gezonde en gevarieerde maaltijd. Al deze eigenschappen zorgen ervoor dat bonen een belangrijke rol spelen bij de voedseltransitie (een omslag naar een andere manier van voedsel produceren en een ander eetpatroon).
Duurzaam groente, fruit en peulvruchten verbouwen
Baltussen maakt deel uit van Jamael Food Group. Deze groep wil gezonde, duurzame groenten en fruit produceren tegen een eerlijke prijs en de beste kwaliteit, met respect voor mens en milieu. Baltussen verwerkt verse groenten en gedroogde peulvruchten tot conserven. Vanuit hier gaan miljoenen potjes en pakjes op bestelling naar supermarkten in Nederland, Duitsland en de rest van Europa. In Nederland worden op duizenden hectares producten bij voorkeur biologisch geteeld en verwerkt. Inspelend op klimaatverandering maakt Baltussen ook afspraken met telers over bijvoorbeeld extra vergoedingen voor de teler wanneer zij de gewassen moeten beregenen bij droogte.
Korte ketens en voedseltransitie
Gedeputeerden Helga Witjes (Economie en Innovatie) en Harold Zoet (Landbouw) brachten een werkbezoek aan Baltussen.
Tijdens het bezoek ging het over:
- korte en eerlijke voedselketens (een korte weg van teler naar consument en een eerlijke prijs);
- van eiwittransitie (meer plantaardige en minder dierlijke eiwitten eten) naar een gehele voedseltransitie;
- verduurzamen;
- minder CO2-uitstoot;
- het belang van samenwerken in de keten om de verkoop te vergroten;
- het imago van bonen.
Met campagnes en nieuwe merken krijgen peulvruchten een moderne uitstraling. Beide gedeputeerden werden tijdens het werkbezoek enorm verrast door een groot aantal heerlijke bonengerechten.
In de ban van de boon
Onder de noemer ‘Bean Deal’, afgeleid van de Europese Green Deal, maakten overheden en bedrijven afspraken om de teelt en verwerking van peulvruchten in Nederland te versterken. Als telers, producenten en verkopers samenwerken, kunnen ze meer producten verkopen. Want als er niets wordt verkocht, verandert er niets. Oftewel: zonder afzet geen impact. Daarvoor is er de campagne #BEANMEAL. Supermarktketens, cateraars, producenten en maatschappelijke organisaties werken samen om Nederlanders in de ban van de boon te krijgen. Met extra acties in winkels, bonen op het menu van cateraars en berichten op sociale media. Dit herhalen ze elk jaar op 10 februari, tijdens Wereldpeulvruchtendag.