Dat betekent dat als er weinig ruimte is op het elektriciteitsnet, de laadpaal even wat minder snel laadt. Elektrische rijders kunnen hun auto opladen voor slechts €0,30 per kWh (incl. BTW, exclusief eventueel bijkomende kosten voor de laadpas).
Laadpalen opnieuw gebruiken
Het is voor de eerste keer in Nederland dat op deze schaal laadpalen opnieuw worden gebruikt. In plaats van de bestaande laadpaal te verwijderen en te vervangen voor een nieuwe laadpaal, vervangt Park&Charge alleen de onderdelen van de laadpaal waarvoor dat nodig is. Jeroen Roeloffzen, CEO bij Park&Charge: “Het is niet nodig laadpalen iedere 10 jaar te vervangen, met kleine aanpassingen kunnen oude palen weer een lange tijd mee. Ook moeten er in Nederland tot 500 laadpalen per dag bijgeplaatst worden om alle elektrische auto’s in 2030 te kunnen laden. Dat halen we alleen als we de bestaande palen blijven gebruiken en ondersteunen.” Wethouder Energietransitie Arnold Versteeg uit Ede is blij met het hergebruik van de laadpalen: “We zien steeds meer elektrische auto’s binnen onze gemeente en een betrouwbaar laadnetwerk is hierbij van belang. Goed dat we als gemeenten samen optrekken en de laadpalen op een zo circulair mogelijke manier gaan vervangen.”
Start netbewust laden
Ook nieuw voor de gemeenten is het toepassen van slim, netbewust laden op de laadpalen. Binnen de landelijke samenwerking van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur hebben overheden, marktpartijen en netbeheerders een landelijke aanpak ontwikkeld die op deze laadpalen wordt toegepast. Netbewust laden is belangrijk omdat het elektriciteitsnet steeds voller raakt en de uitbreiding van het stroomnet niet op tijd klaar is.