Goedkoper en efficiënter
De kosten zijn een belangrijke reden om wel of niet de overstap te maken. “Vaak is het goedkoper. Alleen daarom al is de overstap interessant. Door het chauffeurstekort wordt wegtransport de komende jaren alleen maar duurder. Als je de wachttijden bij terminals (aankomst- en vertrekhal van een vervoercentrum) en de steeds grotere kans op files en dus tijdverlies meerekent, is wegvervoer vaak zelfs duurder. Daarnaast is binnenvaart heel efficiënt, zelfs als je nog wel genoeg chauffeurs hebt. Want je kunt bijvoorbeeld 1 container naar Rotterdam brengen, of 3 naar een terminal in de buurt.”
Subsidie voor de overstap naar water
Stapt u voor het eerst over op binnenvaart? Dan kunt u subsidie krijgen van het Rijk. “Dat kan de overstap kostenneutraal maken, of zelfs goedkoper dan vervoer over de weg.” De subsidie geldt voor 3 corridors (een gebied waar vervoer plaatsvindt). In Gelderland is dat de Corridor Oost (Rotterdam-Arnhem-Nijmegen). Gaat uw bedrijf daar meer dan 35 kilometer overheen? Dan komt u in aanmerking voor subsidie. Manuel helpt bedrijven bij de aanvraag. “Wil een bedrijf een andere route gebruiken, bijvoorbeeld naar het noorden of zuiden? Dan help ik uiteraard ook de opties in kaart te brengen. Want die zijn er in Gelderland genoeg.” De subsidie voor de overstap naar spoor is op. Daar was grote vraag naar.
Bedrijven waarderen de hulp
Manuel glundert als hij vertelt over alle mogelijkheden. “Bedrijven zijn vaak heel verbaasd over de opties en financiële voordelen. Ze zeggen dat ze zonder mijn hulp de overstap niet hadden gemaakt, maar nu niet meer terug willen. Ik heb altijd in de logistiek gewerkt, met een specialisatie in intermodaal transport (transport met meerdere voertuigen). Het is heel tof als bedrijven voordeel hebben van die kennis.”