De vlag uit voor de RegioExpres Arnhem-Doetinchem-Winterswijk

De RegioExpres: de sneltrein tussen Arnhem-Doetinchem-Winterswijk komt er. Het Rijk kondigde aan €75 miljoen euro bij te dragen. Met de provinciale bijdrage van eveneens €75 miljoen is het financiële plaatje rond, staat het sein op groen en kan de vlag uit.
Gepubliceerd op: 14-november-2022

Samenwerking

De sneltrein is een project waarin we samenwerken met Regio Achterhoek ( 8RHK ambassadeurs), Regio Arnhem-Nijmegen, gemeente Montferland en gemeente Doetinchem, ProRail en de vervoerders Arriva en Connexxion. 
Jan van der Meer: “We hebben samen met alle partners en hun medewerkers de schouders eronder gezet. Dat heeft er echt aan bijgedragen dat deze grote regionale wens nu werkelijkheid wordt. Het was een idee op de tekentafel waarmee we de bereikbaarheid wilden vergroten en nu staan we hier: al een flink eind op weg én we weten nu zeker dat over een paar jaar de sneltrein gaat rijden. Ik ben echt supertrots!"

Op de foto van links naar rechts: directeur ProRail Noord en Oost Nederland, Danou Veenhof; staatssecretaris I&W Vivianne Heijnen; gedeputeerde openbaar vervoer Jan van der Meer en Mark Boumans, voorzitter regio Achterhoek (8RHK ambassadeurs).

Samen de RegioExpres mogelijk maken

Uiteraard zijn we hier ontzettend blij mee. Wij hebben onze nek uitgestoken, samen met de regio door te beginnen met onderzoeken om de RegioExpres mogelijk te maken. Een groot compliment aan staatssecretaris Vivianne Heijnen (I&W) dat zij zich hiervoor heeft ingezet. 

Jan van der Meer

Gedeputeerde openbaar vervoer

Kortere reistijd 13-26 minuten

De RegioExpres is een extra sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem. Zo ontstaat een kortere reistijd van 13 minuten tot Arnhem-Centraal. Door een betere aansluiting op de intercity’s bijvoorbeeld richting Schiphol en de Randstad kan de reistijdwinst oplopen tot 26 minuten. 
Mark Boumans, voorzitter regio Achterhoek: “De komst van de RegioExpres gaat niet alleen over tijdwinst. De RegioExpres is de meest essentiële bouwsteen voor onze woning- en arbeidsmarkt. Doordat de Achterhoek beter en sneller verbonden wordt met Arnhem-Nijmegen en de Randstad – en vice versa – bieden we veel meer mogelijkheden voor inwoners op het gebied van wonen, werken en studeren. Het biedt perspectief voor het bedrijfsleven en helpt de drukte op de A12 en A18 te verminderen.”

Openbaar vervoer ook nodig voor extra woningen

Reizigers uit de Liemers profiteren ook van de extra zitplaatsen. De capaciteit knelt nu al. Uitbreiding van de capaciteit is met het oog op de woningbouwplannen in de toekomst dringend noodzakelijk.

Kosten

De kosten voor het noodzakelijke dubbelspoor en wat daarmee samenhangt zijn geraamd op maximaal €150 miljoen. De jaarlijkse vaste kosten van de RegioExpres worden opgenomen in het nieuwe vervoerscontract. De sneltrein gaat op zijn vroegst in 2027 rijden.

Ruggengraat openbaar vervoer Achterhoek Liemers

Met ongeveer 21.000 dagelijkse reizigers veelal studenten, scholieren en forensen is de spoorverbinding Arnhem-Doetinchem-Winterswijk een van de drukste regionale spoorlijnen van Nederland en de ruggengraat van het openbaar vervoer in de Achterhoek en de Liemers.