Afspraken
In het Gelders coalitieakkoord staat dat de provincie stopt als er geen bedrijf is dat de RTG wil aanleggen en uitbaten. Ook komt er geen aanvullende bijdrage van de provincie. Daarnaast spraken we af dat we pas met de werkzaamheden starten als een bedrijf zich meldt tijdens de aanbesteding. Die aanbesteding voor het aanleggen en uitbaten van de Railterminal Gelderland is geweest. Er heeft zich helaas geen bedrijf gemeld.
Probleem met projectplanning
Mochten we toch doorgaan betekent dat ook dat er een nieuwe aanbesteding moet komen. Dit leidt tot een probleem in de projectplanning. De railterminal moet aangesloten worden op de Betuweroute. In verband met veiligheid kan dat alleen in een zogenaamde treinvrije periode. Om de RTG aan te kunnen sluiten, moet die eerst worden aangelegd. Volgens de projectplanning moeten we nu starten met werkzaamheden, zodat het terrein op tijd bouwrijp opgeleverd kan worden zodat een bedrijf de RTG zou aanleggen. Maar omdat er geen bedrijf is, kunnen we gezien de afspraken niet starten met werkzaamheden.
Gesprekken
We brachten de gevolgen en opties in beeld en spraken met ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en vertegenwoordigers van bedrijven. Deze bedrijven hebben eind 2023 gevraagd om de eisen in de lopende aanbesteding aan te passen. Zij kregen de financiering voor het aanleggen van de infrastructuur op het RTG-terrein niet sluitend.
Reactie Provinciale Staten op 31 januari
Wij vragen Provinciale Staten om een reactie op 31 januari 2024. De oordeelsvormende bijeenkomst hierover vindt plaats op woensdag 31 januari 2024 om 08.30 uur in het Huis der Provincie. Daarbij zijn belanghebbenden welkom om hun mening te delen met Statenleden (inspreken). Insprekers kunnen zich tot maandag 29 januari 2024 om 12.00 uur melden bij de griffie door een e-mail te sturen.