Gemeenten stellen parkeernormen vast voor verschillende woningtypen en -gebouwen met bepaalde functies. Dit doen zij bijvoorbeeld op basis van parkeercijfers van het Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek (CROW). Dat zijn ervaringsgetallen op basis van landelijke trends. Sommige gemeenten nemen direct de CROW-richtlijnen over. Andere kiezen voor maatwerk om hun parkeervraag specifieker af te stemmen. Jeroen Quee (Sweco) adviseerde namens het Versnellingsteam Woningbouw de gemeente Zaltbommel over de actualisatie van haar parkeernormen.
Parkeernormering versus parkeerbehoefte
Stijn Verharen, beleidsadviseur verkeer en mobiliteit bij de gemeente Zaltbommel: “In Zaltbommel gelden de parkeernormen uit de nota van 2018. Omdat er nu veel meer verschillende woningtypen zijn, zijn die normen niet meer passend. Hierdoor ontstaat het risico dat er te veel of te weinig parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Dat is allebei niet wenselijk. Het veranderen van de parkeernorm moet dus goed afgewogen en voldoende onderbouwd gebeuren.” Jeroen (versnellingsteam) vult aan: “Bij het berekenen van de parkeernormering houd je rekening met de eindgebruiker. Uiteindelijk wil die inwoner in een fijne leefomgeving leven, met voldoende parkeergelegenheid. Als gemeente wil je niet dat er in de omgeving parkeerknelpunten ontstaan. Dat vraagt om een passende parkeernormering die ook rekening houdt met de toekomstige parkeervraag.”
Parkeertellingen en andere cijfers
Om een advies te kunnen vormen zijn er ’s nachts, wanneer de meeste mensen thuis zijn, parkeertellingen uitgevoerd. In het centrum van Zaltbommel is ook overdag een telling uitgevoerd om de parkeerdruk te meten. Daarnaast is gekeken naar gegevens over autobezit van het CBS. Uit het onderzoek bleek dat het autobezit in de kern Zaltbommel lager is dan in de dorpen rondom Zaltbommel. Dit is logisch als je kijkt naar bereikbaarheid met openbaar vervoer: Zaltbommel heeft namelijk een treinstation. In de dorpen, die minder goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer, is de auto essentieel voor de bereikbaarheid van de inwoners van de gemeente Zaltbommel.
De gemeente gaat nu aan de slag met het actualiseren van de parkeernormen op basis van het advies van Jeroen: “Nieuwe parkeernormen maakt het proces om woningen te realiseren niet per se makkelijker of sneller. Een goede afweging aan de voorkant kan wel helpen bij een goede onderbouwing van plannen.” In 2025 zullen de nieuwe parkeernormen vastgelegd worden in een nieuwe parkeernota. Stijn concludeert: “Dankzij het onderzoek kan het besluit tot het wijzigen van de parkeernormen op basis van een cijfermatige en goed gefundeerde onderbouwing worden genomen. Op die manier is de gemeente Zaltbommel goed voorbereid op de toekomst en haar grote ambities op het gebied van woningbouw.”